• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Blog Technology as a Means to Develop Secondary School Pupils’ Foreign-Language Speech Skills

Abstract

The article examines the potential of blog technologies when teaching foreign-language speech to secondary school pupils. The research objective is to justify efficiency of blog technologies when teaching foreign-language speech to middle-grade pupils of secondary educational institutions. The author identifies the basic difficulties in teaching foreign-language speech, proposes ways to overcome them, analyses the role of a teacher when organizing learners’ oral communication. Scientific originality of the study lies in the fact that blog technologies are considered as one of efficient foreign language teaching techniques in informational educational environment of a secondary educational institution. Blog technologies are described. Ways of using blog technologies when forming foreign-language speech skills are considered. The conclusions are made that blog technologies are an efficient means to develop learners’ communicative competence, foreign-language discussion skills.

References

  1. Барбакова Е. В. Методическое понятие опоры в обучении иностранным языкам [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodicheskoe-ponyatie-opory-v-obuchenii-inostrannym-yazykam (дата обращения: 12.05.2020).
  2. Иванова Е. О., Осмоловская И. М. Теория обучения в информационном обществе. М.: Просвещение, 2014. 190 с.
  3. Киракосян В. А. Применение блог-технологий на уроке иностранного языка как средство развития речевой компетенции учащихся // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 8 (74). Ч. 1. С. 181-184.
  4. Курчатова Н. Ю. Педагогическая система активизации речемыслительной деятельности старших школьников [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-sistema-aktivizatsii-rechemyslitelnoy-deyatelnosti-starshih-shkolnikov (дата обращения: 12.05.2020).
  5. Ланкина О. Ю. Содержание понятия «медиация» в обучении иностранным языкам [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/soderzhanie-ponyatiya-mediatsiya-v-obuchenii-inostrannym-yazykam (дата обращения: 12.05.2020).
  6. Михеева О. И. Использование блог-технологий в обучении иностранным языкам // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2010. № 3: в 2-х ч. Ч. 1. С. 126-130.
  7. Сысоев П. В. Блог-технология в обучении иностранному языку [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/blog-tehnologiya-v-obuchenii-inostrannomu-yazyku (дата обращения: 12.05.2020).
  8. Тарасова Н. Н. Возможность новых информационных технологий в организации процесса обучения дисциплинам гуманитарного цикла // Менеджмент в образовании. 2013. № 3. С. 111-114.
  9. Храмцов П. Б., Брик С. А., Русак А. М., Сурин А. И. Основы Web-технологий: курс лекций. Специальность «Интернет-технологии». М.: Интернет-университет информационных технологий, 2013. 93 с.
  10. Щукин А. Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке. М.: Икар, 2017. 454 с.

Author information

Violetta Al'bertovna Kirakosyan

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: April 16, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • блог-технология
  • методика обучения иноязычному говорению
  • иностранный язык
  • средний этап обучения
  • передовые педагогические технологии
  • роль учителя
  • информационно-коммуникационная среда школы
  • blog technology
  • methods of teaching foreign-language speech
  • foreign language
  • intermediate grade
  • advanced pedagogical technologies
  • role of teacher
  • informational communication environment of secondary educational institution

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)