• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Internet Memes as a Means to Form Learners’ Linguo-Cultural Competence when Teaching Russian as a Foreign Language

Abstract

The article examines the methodology of using Internet memes when teaching Russian as a foreign language, analyses the efficiency of Internet memes as a means promoting the formation of foreign learners’ linguo-cultural competence. The paper aims to justify the reasonability of using Internet memes when forming foreign-language speakers’ linguo-cultural competence in the process of the Russian language acquisition. Scientific originality of the study involves justifying the efficiency of using Internet memes when forming foreign learners’ linguo-cultural competence, a component of the communicative competence, which serves as a basis for further development of their language competences. The research findings are as follows: specificity of Internet memes as a source of linguo-cultural information is revealed, reasonability of their usage when teaching Russian as a foreign language is justified, their potential as a means to form foreign learners’ linguo-cultural competence is identified.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Современный словарь методических терминов и понятий. Теория и практика обучения языкам. М.: Русский язык. Курсы, 2019. 496 с.
  2. Банашек-Шаповалова А. Конститутивные признаки жанра интернет-мема в аспекте преподавания РКИ // Yearbook of Eastern European Studies. 2015. № 5. С. 107-119.
  3. Блин [Электронный ресурс] // Россия. Большой лингвострановедческий словарь. URL: https://ls.pushkininstitute.ru/lsslovar/index.php?title=Блин/B1-B2 (дата обращения: 20.03.2020).
  4. Вакурова Н. В., Московкин Л. И. Мемы, меметика, мемотип // Заметки ученого. 2018. № 6 (31). С. 56-68.
  5. Докинз Р. Эгоистичный ген [Электронный ресурс]. URL: http://www.philsci.univ.kiev.ua/UKR/courses/asp/asp-lit/Dokinz-1986.pdf (дата обращения: 24.03.2020).
  6. Зыкова К. А. Перспективы использования интернет-мемов в обучении РКИ // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2018. № 6. С. 1491-1495.
  7. Канашина С. В. Что такое интернет-мем? // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2017. № 28 (277). С. 84-90.
  8. Марченко Н. Г. Интернет-мем как хранилище культурных кодов сетевого сообщества // Казанская наука. 2013. № 1. С. 113-115.
  9. Новый толково-словообразовательный словарь русского языка [Электронный ресурс]: в 2-х т. / сост. Т. Ф. Ефремова. URL: https://efremova.slovaronline.com/ (дата обращения: 25.03.2020).
  10. Пишкова Е. Ю., Смирнова М. С. Интернет-мемы: коммуникативный и транслатологический аспекты // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 3 (136). С. 180-187.
  11. Проскурина А. В. Лингвокультурный трансфер: миф как мем // Слово.ру: балтийский акцент. 2018. Т. 9. № 2. С. 80-86.
  12. Розина И. Н. Педагогическая компьютерно-опосредованная коммуникация: теория и практика. М.: Логос, 2005. 460 с.
  13. Словарь современного русского литературного языка: в 17-ти т. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1950. Т. 1. А - Б. 768 с.
  14. Щурина Ю. В. Интернет-мем как прецедентный феномен // Язык в различных сферах коммуникации: материалы Междунар. науч. конф. (г. Чита, 25-26 сентября 2014 г.). Чита: Изд-во Забайкальского гос. ун-та, 2014. С. 102-108.

Author information

Nadezhda Vladimirovna Pisar'

Immanuel Kant Baltic Federal University

About this article

Publication history

  • Received: March 26, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • интернет-язык
  • интернет-мем
  • лингвострановедение
  • лингвострановедческая компетенция
  • мотивация
  • Russian as a foreign language
  • Internet language
  • Internet meme
  • culture-through-language studies
  • linguo-cultural competence
  • motivation

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)