• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Professionally Oriented Approach as Efficient Means to Raise Technical Students’ Motivation for Foreign Language Study

Abstract

The paper aims to reveal specificity of the professionally oriented approach as an efficient means to raise technical students’ motivation for foreign language study. The article analyses theoretical aspects of educational motivation, justifies relevance of professionally oriented education, reveals methodological techniques to improve students’ motivation while studying a professional foreign language. Scientific originality of the research lies in the fact that the author provides a theoretical analysis of professionally oriented approaches to foreign language teaching and considers the global simulation technology as an efficient means for realization of the approaches under study. The research findings are as follows: the author describes motivation techniques based on professionally oriented and communicative approaches (elements of creativity, optimization of students’ autonomous work, efficient control), justifies efficiency of the global simulation technology.

References

  1. Буковский С. Л. Метод и технологии креативного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metod-i-tehnologii-kreativnogo-obucheniya-inostrannym-yazykam-v-neyazykovom-vuze (дата обращения: 16.01.2020).
  2. Даутова О. Б. Проектирование учебно-познавательной деятельности школьника на уроке в условиях ФГОС. СПб.: Каро, 2016. 184 с.
  3. Зимняя И. А. Педагогическая психология. М.: Логос, 2005. 384 с.
  4. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 222 с.
  5. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2000. 512 с.
  6. Куртукова М. А., Рулёва Я. С. Пути повышения мотивации к изучению иностранного языка у студентов технического вуза [Электронный ресурс]. URL: http://www.vestnik-kafu.info/journal/33/1347/ (дата обращения: 23.11.2019).
  7. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии / под ред. Д. А. Леонтьева, Е. Е. Соколовой. М.: Смысл, 2000. 509 с.
  8. Лузгина В. Б., Стаховская Ж. А. Опыт использования мобильных технологий в образовательной среде вуза [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-ispolzovaniya-mobilnyh-tehnologiy-v-obrazovatelnoy-srede-vuza (дата обращения: 12.01.2020).
  9. Маркова А. К., Орлов А. Б., Фридман Л. М. Мотивация учения и её воспитание у школьников. М.: Педагогика, 1983. 64 с.
  10. Мерлин В. С. Лекции по психологии мотивов человека. Пермь: Перм. гос. пед. ин-т, 1971. 120 с.
  11. Милотаева О. С. Чтение профильных текстов как основа обучения иностранному языку в техническом вузе [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/03/49675 (дата обращения: 25.01.2020).
  12. Мороз В. В. Креативный подход к преподаванию профессионально-ориентированного иностранного языка [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnyy-podhod-k-prepodavaniyu-professionalno-orientirovannogo-inostrannogo-yazyka (дата обращения: 12.01.2020).
  13. Образцов П. И., Иванова О. Ю. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов: учебное пособие / под ред. П. И. Образцова. Орёл: ОГУ, 2005. 114 с.
  14. Рябцева О. М. Пути повышения мотивации в изучении иностранного языка [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/puti-povysheniya-motivatsii-v-izuchenii-inostrannogo-yazyka (дата обращения: 12.01.2020).
  15. Хромова Е. Б. К вопросу о повышении мотивации к изучению иностранных языков у студентов технических вузов на базе использования e-learning // European Social Science Journal (Европейский журнал социальных наук). 2016. № 12. Т. 1. С. 232-236.
  16. Caré J.-M., Debyser F. Simulations globales. P.: CIEP, 1995. 170 p.
  17. Ecole [Электронный ресурс]. URL: http://www.mines-paristech.fr/Ecole (дата обращения: 12.01.2020).
  18. École des Ponts ParisTech. Construire les mondes de demain [Электронный ресурс]. URL: http://www.enpc.fr/ (дата обращения: 12.01.2020).
  19. ESPCI Paris. Exellence scientifique, interdisciplinarité et innovations [Электронный ресурс]. URL: https://www.espci.psl.eu/fr/espci-paris/presentation (дата обращения: 12.01.2020).
  20. Êtes-vous fait(e) pour des études d’ingénieur? [Электронный ресурс]. URL: https://www.letudiant.fr/test/etudes/ecoles-et-prepas/etes-vous-fait-pour-des-etudes-d-ingenieur.html (дата обращения: 12.01.2020).
  21. Test Métier: Ingénieur. Êtes-vous fait pour devenir Ingénieur? [Электронный ресурс]. URL: http://etudiant.aujourdhui.fr/etudiant/metiers/tests/ingenieur/questions.html (дата обращения: 12.01.2020).
  22. Tests [Электронный ресурс]. URL: https://www.studyrama.com/tests (дата обращения: 12.01.2020).

Author information

Elena Borisovna Khromova

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: January 6, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • мотивация
  • профессиональная направленность
  • изучение иностранного языка
  • технический вуз
  • творческий подход
  • самостоятельная работа
  • контроль
  • метод глобальной симуляции
  • motivation
  • professional orientation
  • foreign language study
  • technical higher school
  • creative approach
  • autonomous work
  • control
  • global simulation technology

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)