• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Structure and Content of Teacher-Designer Educational Programs in Russia and China: Comparative Analysis

Abstract

The research objective involves a comparative analysis of teacher-designer educational programs in Russia and China by the example of pedagogical universities of Saint Petersburg and Shenyang. Special attention is paid to analysing chromatic competences acquired within the framework of the discipline “Chromatics”. The article describes the designer’s professional competencies relevant in the modern information environment, identifies personal qualities required in the future society, the society of interaction with artificial intelligence, provides a comparative analysis of programs on chromatics at pedagogical universities of Russia and China. Scientific originality of the paper lies in the fact that the author develops a theoretical foundation for studying specificity of the teacher-designer’s chromatic training with a view to identify obligatory professional competencies specified in the state standards and educational programs of pedagogical universities. The research findings are as follows: comparing educational programs of the Russian and Chinese universities, the author justifies the necessity for a new approach aimed to improve the quality of the student-designer’s training under the conditions of a higher education institution and to stimulate the formation of a professional chromatic competence.

References

  1. Жаданова Л. А. Методическое пособие по выполнению практических и лабораторных работ учебной дисциплины «Цветоведение». СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2013. 64 с.
  2. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. Образовательные программы [Электронный ресурс]. URL: http://herzen-documents.acrodis.ru/programs_show-program.html?pid=6287&yr=2018&lvl=1&sgroup=54 (дата обращения: 08.03.2020).
  3. ФГОС ВО (3++) по направлениям бакалавриата [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/151/150/24/94 (дата обращения: 03.04.2020).
  4. ФГОС - Федеральные государственные образовательные стандарты [Электронный ресурс]. URL: https://fgos.ru/ (дата обращения: 07.03.2020).
  5. 中国教育部官方网站 (Официальный сайт Министерства образования Китайской Народной Республики) [Электронный ресурс]. URL: https://web.archive.org/web/20090221120756/http://www.moe.edu.cn/ (дата обращения: 07.03.2020).
  6. 李荣有/艺术教育模式变革与科学体系的认识论方法论建设/李荣有/杭州师范学院艺术学研究所/杭州. 483 页 (Ли Жуню. Модель реформирования художественного образования и выстраивание методологии теории познания. Ханчжоу, 2018. 483 с.).
  7. 沈阳师范大学。 官方网站 (Шеньянский педагогический университет. Официальный сайт) [Электронный ресурс]. URL: https://www.syu.edu.cn/ (дата обращения: 08.03.2020).
  8. 袁鸿旸/中国设计艺术教育发展历程研究/袁鸿旸/北京/北京理工大学出版社/2003年出版/第251页/第三章中国近代艺术教育的改革与探索 (Юань Хунян. Исследования по развитию китайского художественного образования в области искусства и дизайна. Пекин: Изд-во Пекинского политехнического университета, 2003. 251 с.).

Author information

Fangyu Zhang

The Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: March 23, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • образовательные программы
  • профессиональные компетенции в области цвета
  • цветоведение
  • педагогический вуз
  • студент-дизайнер
  • педагог-дизайнер
  • educational programs
  • professional chromatic competences
  • chromatics
  • pedagogical higher school
  • student-designer
  • teacher-designer

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)