• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Developing Higher School Students’ Engineering Thinking in the Process of Foreign Language Teaching

Abstract

The article aims to describe the basic trends of developing higher school students’ engineering thinking in the process of foreign language teaching. The author justifies the relevance of systemic engineering thinking in the modern world, argues for the efficiency of the synergetic approach as a methodological basis of engineering thinking development. The basic characteristics of engineering thinking are presented; its development levels are identified. The level characteristics of engineering thinking are shown. Scientific novelty of the study lies in the fact that the author identifies and describes methodological techniques used to improve systemic engineering thinking in the process of foreign language teaching. The findings indicate that the proposed methodology promotes development of systematicity as an essential quality of future specialists’ engineering thinking.

References

  1. Асманова И. Ю. Развитие системного мышления студента как условие фундаментализации и профессионализации усваиваемых знаний [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … к. пед. н. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=15805636 (дата обращения: 19.05.2020).
  2. Басхаева И. И. Модель профессионала как ведущая детерминанта профессионального самоопределения [Электронный ресурс] // Актуальные вопросы современной психологии: материалы II Международной научной конференции (г. Челябинск, февраль 2013 г.). Челябинск: Два комсомольца, 2013. С. 9-14. URL: https://moluch.ru/conf/psy/archive/81/3398/ (дата обращения: 19.05.2020).
  3. Безруков А. Геополитика 2035 - контуры нового мира [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=TxDS5itmKuA (дата обращения: 19.05.2020).
  4. Высшее образование: социальный лифт или потерянное время? [Электронный ресурс]. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=9808 (дата обращения: 19.05.2020).
  5. Игольник О. В. Инженерное мышление в высших учебных заведениях // Academy. 2018. № 9 (36). С. 32-33.
  6. Мальцева Н. Н. Формирование синергетического стиля мышления в современной культуре // Дискуссия. 2014. № 8 (49). С. 29-32.
  7. Мустафина Д. А., Ребро И. В., Рахманкулова Г. А. Негативное влияние формализма в знаниях студентов при формировании инженерного мышления // Инженерное образование. 2011. № 7. С. 10-15.
  8. Национальная технологическая инициатива [Электронный ресурс]. URL: https://nti2035.ru/nti/ (дата обращения: 19.05.2020).
  9. Ревин И. А., Червоная И. В. Методы развития системного инженерного мышления у студентов технического вуза // Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 2. С. 163-171.
  10. Реус А. Г., Христенко В. Б., Зинченко А. П. Технология системного мышления: опыт применения и трансляции технологий системного мышления. М.: Альпина Паблишер, 2016. 280 с.
  11. Решетова З. А. Формирование системного мышления в обучении. М.: Юнити-Дана, 2002. 344 с.
  12. Системное мышление - это что такое? Характеристики и основные признаки [Электронный ресурс]. URL: https://fb.ru/article/250426/sistemnoe-myishlenie---eto-chto-takoe-harakteristiki-i-osnovnyie-priznaki#comments (дата обращения: 19.05.2020).
  13. Стратегический план совершенствования профессионального образования и подготовки военнослужащих и государственных гражданских служащих МО РФ на период до 2020 года. М., 2008. 32 с.

Author information

Tat'yana Nikolaevna Kriskovets

General of the Army A. V. Khrulev Military Logistics Academy

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • инженерное мышление
  • обучение иностранным языкам
  • вуз
  • подготовка инженерно-технических кадров
  • синергетический подход
  • системное мышление
  • engineering thinking
  • foreign language teaching
  • higher school
  • engineering and technical staff training
  • synergistic approach
  • systemic thinking

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)