• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Axiological and Synergetic Resources to Develop Future Engineers’ Educational Projectivity

Abstract

The paper aims to describe the content of axiological and synergetic resources focused on forming and developing future engineers’ educational projectivity under conditions of higher school. Scientific originality of the study lies in the fact that axiological and synergetic resources are considered as resources to promote future engineers’ self-organization, personal and professional growth. The conducted research has allowed the author to identify the following axiological and synergetic resources for developing future engineers’ educational projectivity: personal motives and meanings of the acquired knowledge, value attitude to the process of cognition, efficient realization of project activity within the framework of active, transforming and value attitude to the technosphere.

References

  1. Андреев В. И. Эвристика для творческого саморазвития. Казань: Центр инновационных технологий, 2008. 224 с.
  2. Бермус А. Г. Управление качеством профессионально-педагогического образования: монография. Ростов-на-Дону: Изд-во РГПУ, 2002. 288 с.
  3. Генисаретский О. И. Преамбула о проектности [Электронный ресурс]. URL: http://www.intelros.ru/subject/figures/oleg-genisaretskiy/4409-oleg-igorevich-genisaretskij-preambula-o-proktnosti.html (дата обращения: 26.04.2020).
  4. Громыко Н. В. Деятельностная эпистемология и проблема трансляции теоретического знания в образовательной практике: автореф. дисс. … д. филос. н. М., 2011. 50 с.
  5. Кирьякова А. В. Механизмы ориентации личности в мире ценностей // Вестник Оренбургского государственного университета. 2002. № 7. С. 4-11.
  6. Микешина Л. А. Современное развитие понятия «ценность» // Ценности и смыслы. 2009. № 1. С. 6-17.
  7. Тимова А. В. Нелинейный образовательный процесс как условие самоуправления знаниями студентов вуза [Электронный ресурс] // Педагогические науки. 2014. № 19. URL: http://novainfo.ru/article/1951 (дата обращения: 26.04.2020).
  8. Чарикова И. Н. Структурная модель образовательной проектности студентов университета // Вестник Оренбургского государственного университета. 2019. № 4. С. 54-59.
  9. Щедровицкий П. Г. Лекция о пространстве проектирования [Электронный ресурс]. URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/second/2001-1/7 (дата обращения: 26.04.2020).
  10. Ядов В. А. Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: диспозиционная концепция. Изд-е 2-е, расширенное. М.: ЦСПиМ, 2013. 376 с.
  11. Charikova I., Кosarenko N. N., Matvievskaya E. G., Markelova Y. V., Zatsepina M. B., Kulanina I. N. Formation of student social and professional activity in university educational space // Revista Espacios. 2018. Vol. 39. Р. 7-21.

Author information

Irina Nikolaevna Charikova

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Received: March 27, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • профессиональное образование
  • инженер
  • непрерывное образование
  • ценности
  • знание
  • образовательная проектность
  • professional education
  • engineer
  • continuous education
  • values
  • knowledge
  • educational projectivity

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)