• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Inclusive Education Quality Management Based on Conception of Universal Design for Learning

Abstract

The paper aims to identify peculiarities of inclusive education quality management based on the conception of universal design for learning. The article presents the authors’ viewpoint on essence of inclusive education and on specificity of quality management in this sphere. Difference between the notions “special education” and “inclusive education” is revealed. The analysis of the current state of inclusive education quality management is conducted; the basic problematic areas are identified. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors clarify the notions “quality management”, “universal design for learning” taking into account inclusive education, develop diagnostic tools to assess the level of inclusive education quality management based on the conception of universal design in education. The research findings are as follows: the authors analyse the notion “inclusive education” and conclude that relevant problems of inclusive education quality management can be solved using principles of universal design for learning of children with special educational needs.

References

  1. Волосникова Л. М., Чимаров В. М., Малярчук Н. Н. К вопросу о теории и практике инклюзивного образования // Валеология. 2015. № 1. С. 37-42.
  2. Головинская Е. Ю. Универсальный дизайн в образовании // Синдром Дауна. XXI век. 2017. № 2. С. 46-50.
  3. Информационная справка «Инклюзивное и специальное образование лиц с ограниченными возможностями здоровья и детей-инвалидов» 2018-2019 учебный год [Электронный ресурс]. URL: https://admtyumen.ru/ogv_ru/society/edu_science/more.htm?id=11367988@cmsArticle (дата обращения: 27.04.2020).
  4. Конвенция о правах инвалидов [Электронный ресурс]: принята Резолюцией Генеральной Ассамблеи ООН 13 декабря 2006 г. № 61/106. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/disability.shtml (дата обращения: 10.04.2020).
  5. Конвенция о правах ребенка [Электронный ресурс]: одобрена Генеральной Ассамблеей ООН 20.11.1989. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_9959/ (дата обращения: 18.04.2020).
  6. Малофеев Н. Н. Модернизация системы специального образования: проблемы коррекции, реабилитации, интеграции // Интегративные тенденции современного специального образования: материалы международной науч.-практ. конференции. М.: Полиграф Сервис, 2003. С. 12-29.
  7. О социальной защите инвалидов в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 24.11.1995 № 181-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_8559/ (дата обращения: 03.03.2020).
  8. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. URL: http://www.rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html (дата обращения: 12.04.2020).
  9. Общая численность инвалидов по группам инвалидности [Электронный ресурс]. URL: https://www.gks.ru/storage/mediabank/1-1.doc (дата обращения: 12.04.2020).
  10. Тамарская Н. В. Особенности управления инклюзивным образованием в образовательной организации // Научный альманах. 2015. № 7 (9). С. 487-490.
  11. Управление качеством образования: практикоориентированная монография и методическое пособие / под ред. М. М. Поташника. М.: Педагогическое общество России, 2000. 448 с.
  12. Шамова Т. И., Третьяков П. И. и др. Управление образовательными системами: учеб. пособие для студ. высш. пед. учебных заведений. М.: Академия, 2002. 384 с.
  13. Bunch G. O. Inclusion: How to: Essential Classroom Strategies. Toronto: Inclusion Press, 1999. 146 p.
  14. Defining Quality in Education [Электронный ресурс]: A paper presented by UNICEF at the meeting of The International Working Group on Education. URL: https://www.right-to-education.org/sites/right-to-education.org/files/resource-attachments/UNICEF_Defining_Quality_Education_2000.PDF (дата обращения: 30.06.2020).
  15. Haug P. Understanding inclusive education: Ideals and reality // Scandinavian Journal of Disability Research. 2017. Vol. 19. № 3. P. 206-217.
  16. Massouti A. Inclusion and Policy Enactment in Teacher Education: A Focus on Pre-service Teacher Preparation for the Inclusive Classroom: Monograph. University of Western Ontario, 2019. 188 p.
  17. McGhie-Richmond D., Sung A. N. Applying Universal Design for Learning to Instructional Lesson Planning // International Journal of Whole Schooling. 2013. Vol. 9. № 1. P. 43-59.
  18. Theoharis G., Causton-Theoharis J. Preparing pre-service teachers for inclusive classrooms: Revising lesson-planning expectations // International Journal of Inclusive Education. 2011. Vol. 15. № 7. P. 743-761.
  19. Universal Design for Learning (UDL) [Электронный ресурс]. URL: http://www.udlcenter.org/aboutudl/udlguidelines/downloads (дата обращения: 13.05.2020).

Author information

Ekaterina Sergeevna Kovyazina

University of Tyumen

Lyudmila Mikhailovna Volosnikova

PhD

University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • управление качеством инклюзивного образования
  • диагностический инструментарий
  • концепция универсального дизайна
  • специальное образование
  • дети с особыми образовательными потребностями
  • inclusive education quality management
  • diagnostic tools
  • conception of universal design for learning
  • special education
  • children with special educational needs

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)