• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Developing Creative Competence of a Future Teacher of Foreign Languages on the Basis of Special Exercises

Abstract

The purpose of the study is to work out special exercises for developing creative competence in future teachers of foreign languages. The article substantiates the necessity of developing creative competence in future teachers, analyses this notion and offers exercises in a foreign language. Scientific novelty of the research lies in specifying the notion “creative competence of a foreign language teacher”, identifying the conditions under which creative competence is formed at a pedagogical university, working out exercises in a foreign language to develop creative competence in the students pursuing a degree in “Pedagogical Education”. As a result of the study, special exercises in a foreign language are worked out, which make it possible not only to form foreign-language communicative competence but also to propel the development of creative competence in future teachers of foreign languages.

References

  1. Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей: учеб. пособие для студентов вузов. М.: Академия, 2002. 318 с.
  2. Боно Э. Шесть шляп мышления / пер. с англ. Мн.: Попурри, 2006. 208 с.
  3. Брякова И. Е. Креативная компетентность педагога - новый вектор развития образования [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnaya-kompetentnost-pedagoga-novyy-vektor-razvitiya-obrazovaniya (дата обращения: 21.05.2020).
  4. Бужинская Н. В. Особенности развития творческого мышления студентов в процессе информационно-технологической подготовки // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 2 (6). С. 11-14.
  5. Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта // Психология мышления / под ред. А. М. Матюшкина. М.: Прогресс, 1965. С. 433-456.
  6. Гильмутдинова Р. У. Креативная компетентность и ее структура [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnaya-kompetentnost-i-ee-struktura (дата обращения: 19.05.2020).
  7. Гусейнова М. Ш. Развитие творческой активности студентов в процессе изучения иностранного языка // Гуманитарные науки и образование. 2019. № 2 (38). С. 52-57.
  8. Кадакин В. В., Шукшина Т. И. Подготовка педагогических кадров в условиях сетевого взаимодействия образовательных организаций // Гуманитарные науки и образование. 2015. № 3 (23). С. 93-99.
  9. Кизрина Н. Г., Янкина О. Е. Развитие креативного мышления студентов языковых профилей подготовки в процессе работы с художественными текстами // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (78). Ч. 1. С. 202-205.
  10. Кизрина Н. Г., Янкина О. Е. Формирование умений речетворческой деятельности у студентов педагогического вуза языковых профилей подготовки [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-umeniy-rechetvorcheskoy-deyatelnosti-u-studentov-pedagogicheskogo-vuza-yazykovyh-profiley-podgotovki (дата обращения: 21.05.2020).
  11. Креативность как ключевая компетентность педагога: монография / под ред. М. М. Кашапова. Ярославль: Индиго, 2013. 392 с.
  12. Пимонова С. В. Психологические аспекты и условия креативности в студенческом возрасте. Ставрополь: АРГУС, 2004. 32 с.
  13. Профессиональный стандарт педагога [Электронный ресурс]. URL: https://yuridicheskaya-konsultaciya.ru/trudovoe_pravo/professionalnyy-standart-pedagoga.html (дата обращения: 15.06.2020).
  14. Рожков М. И. Методика диагностики уровня творческой активности учащихся // Воспитательный процесс: изучение эффективности: метод. рекомендации / под ред. Е. Н. Степанова. М.: ТЦ «Сфера», 2000. С. 40-46.
  15. Соловьева О. В., Халилова Л. А. Креативность в структуре педагогического мышления будущих преподавателей высшей школы [Электронный ресурс] // Прикладная психология и психоанализ: электронный научный журнал. 2010. № 2. URL: https://www.ppip.idnk.ru/index.php/-2-2010/6-2011-02-24-12-27-14/-2-2010/129-2011-05-16-10-49-27 (дата обращения: 21.05.2020).
  16. Хуторской А. В. Развитие одаренности школьников: методика продуктивного обучения. М.: Гуманитарный издательский центр, 2000. 319 с.
  17. Шарипов Ф. В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза // Высшее образование сегодня. 2010. № 1. С. 72-76.
  18. Torrance E. P. Scientific views of creativity and factors affecting its growth // Daedalus: Creativity and Learning. 1965. Vol. 94. № 3. P. 663-679.

Author information

Natal'ya Gennad'evna Kizrina

PhD

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseviev, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: May 23, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • креативная компетентность
  • учитель иностранного языка
  • педагогическое образование
  • иноязычная коммуникативная компетентность
  • специальные упражнения
  • creative competence
  • foreign language teacher
  • pedagogical education
  • foreign-language communicative competence
  • special exercises

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)