• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Using Game Technologies at Online Foreign Language Lessons When Teaching the Theme “Coronavirus Infection” to Secondary and Higher School Students

Abstract

The paper aims to justify efficiency of using game technologies at online foreign language lessons at institutions of higher and secondary education. The article describes a set of interrelated games dedicated to a relevant problem of COVID-19 spread and summarizes results of their approbation. Scientific originality of the study includes development and approbation of a set of games that familiarize students with the English terminology concerning the basic symptoms, general principles of treatment and prevention of COVID-19. The conclusion is made that games help to assimilate and actualize thematic vocabulary, consolidate previously studied grammatical material, assimilate rules of behaviour under pandemic conditions, raise students’ motivation for learning a foreign language.

References

  1. Аникеева Н. П. Воспитание игрой: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1987. 144 с.
  2. Архипова И. В., Бакланов П. А., Жданов Д. О. Ситуация игры в условиях лингвосоциокультурного подхода к изучению иностранного языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 4 (46). Ч. 1. C. 22-26.
  3. Горохова Ю. В. Изменение роли учителя в современной школе // Молодой ученый. 2016. № 14 (118). С. 528-530.
  4. Казимирова С. Н. Игровая форма в преподавании иностранного языка // Филология и лингвистика. 2017. № 1. С. 46-48.
  5. Карманова А. А., Белякова В. В. Использование игровых технологий при обучении английскому языку // Вопросы лингводидактики и межкультурной коммуникации: сборник научных статей. Чебоксары: Чувашский государственный педагогический университет им. И. Я. Яковлева, 2015. С. 22-27.
  6. Карпеева Е. Ю. Формирование коммуникативной компетентности учащихся на основе массовых орнитологических акций в дополнительном экологическом образовании [Электронный ресурс] // Вестник Мининского университета. 2015. № 2. URL: https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/59/60 (дата обращения: 17.07.2020).
  7. Минеева О. А., Цветкова С. Е., Борщевская Ю. М. Самостоятельная творческая работа студентов по английскому языку // Перспективы науки. 2019. № 6 (117). С. 181-183.
  8. Мишенева Ю. И. Игровые технологии как средства обучения профессиональному иноязычному общению студентов неязыковых вузов [Электронный ресурс]. URL: http://e-koncept.ru/2014/14763.htm (дата обращения: 14.07.2020).
  9. Скибинская А. А. Игровые технологии обучения иностранному языку в неязыковом вузе как элемент психосберегающих технологий // Актуальные проблемы теоретической и прикладной лингвистики: V Всероссийская научно-практическая конференция (г. Пенза, 17-18 мая 2018 г.): сборник статей. Пенза, 2018. С. 63-67.
  10. Филимонова Ю. В. Игровые технологии на занятиях по иностранному языку // Ярославский педагогический вестник. 2006. № 2. С. 74-79.
  11. Чурина К. В., Зимина Е. К. Тестирование как форма контроля результатов обучения // Молодой ученый. 2015. № 9 (89). С. 1214-1217.
  12. Arkhipova M. V., Belova E. E., Gavrikova Y. A., Nikolskaya T. E., Pleskanyuk T. N. Overview of the Educational Motivation Theory: A Historical Perspective // Digital Economy: Complexity and Variety vs. Rationality / ed. by E. Popkova, B. Sergi. Springer, 2020. Р. 324-331.
  13. Nunan D. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. X+211 р.

Author information

Maria Andreevna Kushnyr

Kozma Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University (Minin University)

Petr Ivanovich Prikhodchenko

PhD

Kozma Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University (Minin University)

About this article

Publication history

  • Received: May 29, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • игровые технологии
  • дистанционный формат
  • иностранный язык
  • средняя школа
  • высшая школа
  • тема коронавирусной инфекции
  • game technologies
  • distance learning
  • foreign language
  • secondary school
  • higher school
  • COVID-19 theme

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)