• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Meaningful Aspect of Using Video Materials as Means to Develop Learners’ English-Language Communicative Competence

Abstract

The article considers the problem of using video materials when forming learners’ English-language communicative competence, the emphasis is made on the issue of video content security. The use of video materials promotes formation of learners’ linguistic culture and is in tune with modern ergonomic and pedagogical requirements for educational process organization. The article provides a classification of video content and analyses criteria for choosing video materials taking into account their secure use in foreign language teaching. Scientific originality of the study is conditioned by the fact that the choice of educational video materials is considered from the viewpoint of developing learners’ English-language communicative competence and taking into account security of video content and also by the fact that the authors analyse information security risks associated with the use of digital content in educational process. The research findings are as follows: the authors prove that video materials satisfying the basic methodological principles and information security criteria help to overcome cultural and language barrier when learning a foreign (English) language, stimulate learners’ cognitive processes and are safe for target age groups of learners, taking into account modern ergonomic and pedagogical requirements.

References

  1. Андреасян И. М., Бабинская П. К., Леонтьева Т. П., Будько А. Ф., Чепик И. В. Практический курс методики преподавания иностранных языков / под общ. ред. И. М. Андресян. Мн.: ТетраСистемс, 2009. 228 с.
  2. Барменкова О. И. Видеозанятия в системе обучения иностранной речи // Иностранные языки в школе. 1993. № 3. С. 21-25.
  3. Бим И. Л. Обучение иностранному языку. Поиск новых путей // Иностранные языки в школе. 2010. № 1. С. 31-33.
  4. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Английский язык, 2009. 156 c.
  5. Емельянов Ю. Н. Теория формирования и практика совершенствования коммуникативной компетентности: автореф. дисс. … д. психол. н. М., 1991. 36 с.
  6. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. М.: Просвещение, 2012. 148 с.
  7. Копылова В. В., Воронина Г. И. Организация обучения иностранным языкам и профильной подготовки педагогических кадров в условиях модернизации содержания образования // Иностранные языки в школе. 2008. № 1. С. 22-30.
  8. Назарова Н. Б., Мохова О. Л. Новые информационные технологии в обучении иностранным языкам [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 3. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=24564 (дата обращения: 25.03.2020).
  9. Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты). М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2014. 398 с.
  10. Садовина Л. В. Применение видеоматериалов в процессе обучения английскому языку // Инновационные технологии в преподавании иностранных языков: от теории к практике: материалы III Региональной научно-практической конференции. Йошкар-Ола: Марийский гос. ун-т, 2016. С. 43-48.
  11. Цесарский Л. Д. Как работать с учебными кинофильмами // Иностранные языки в школе. 2012. № 4. С. 70-74.

Author information

Lana Yurievna Nikshikova

PhD

Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University

Anna Mikhailovna Firsova

Dr

Nizhny Novgorod Institute for the Development of Education

About this article

Publication history

  • Received: May 22, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • коммуникативная компетенция
  • видеоматериалы
  • содержательный аспект
  • обучение английскому языку
  • лингвистическая культура
  • communicative competence
  • video materials
  • meaningful aspect
  • English language teaching
  • linguistic culture

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)