• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Aspects of Forming Students’ Cultural Knowledge When Teaching Professional Foreign-Language Communication

Abstract

The paper justifies the necessity to form students’ cultural background knowledge and crosscultural competence when teaching professional foreign-language communication. The article examines the phenomenon of cultural background knowledge, analyses numerous interpretations of this notion, describes peculiarities of forming students’ communicative and crosscultural competences, cultural background knowledge when teaching professional foreign-language communication. Teaching professional foreign-language communication is based on situations of professional communication described in the paper. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors provide a theoretical analysis of the notion “background knowledge” within the framework of teaching professional foreign-language communication, introduce new approaches to choosing, modelling and systematizing educational speech situations. The research findings are as follows: the authors analyse the existing interpretations of the notion “background knowledge”, suggest their own definition and provide examples of educational speech situations of professional communication.

References

  1. Ахманова О. С., Гюббенет И. В. «Вертикальный контекст» как филологическая проблема // Вопросы языкознания. 1977. № 1. С. 47-54.
  2. Барменкова О. И. Роль метода проектов в формировании личностных и метапредметных результатов средствами иностранного языка // Эксперимент и инновации в школе. 2011. № 6. С. 50-52.
  3. Баукина С. А. Обучение коммуникативной тактике делового общения студентов экономического профиля: немецкий язык, неязыковой вуз: дисс. … к. пед. н. Саранск, 1999. 169 c.
  4. Валгина Н. С. Теория текста: учеб. пособие. М.: Логос, 2003. 173 с.
  5. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. М.: Рус. яз., 1983. 320 с.
  6. Даричева М. В., Храменкова Д. Н. Технология использования приема коллажирования в процессе обучения английскому языку // Символ науки. 2016. № 6: в 2-х ч. Ч. 2. С. 129-131.
  7. Зельдович Б. З. Деловое общение: учеб. пособие. М.: Альфа-Пресс, 2007. 456 с.
  8. Каменская О. Л. Текст и коммуникация. М.: Высшая школа, 1990. 151 с.
  9. Комлев Н. Г. Иностранное слово в деловой речи: краткий словарь новых слов с переводом и толкованием. М.: МКДЦИ, 1992. 127 с.
  10. Левичева О. С. Компонентная структура системы современной коммуникации: дифференциация понятий // Коммуникативные исследования. 2014. № 1. С. 28-40.
  11. Макарова Е. А. Особенности формирования фоновых знаний студентов в изменяющемся образовательном пространстве // Российский психологический журнал. 2006. № 4. С. 45-59.
  12. Малкова И. Ю., Батраева О. М. Деловое общение. Владивосток: Дальрыбвтуз, 2013. 118 с.
  13. ФГОС ВПО по направлениям бакалавриата. Гуманитарные науки [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvpo/7/6/1/3 (дата обращения: 09.07.2020).
  14. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи. М.: Высш. шк., 1989. 236 с.
  15. Шабес В. Я. Событие и текст. М.: Высш. шк., 1989. 175 с.

Author information

Svetlana Alekseevna Baukina

PhD

Ogarev Mordovia State University, Saransk

Inna Valerievna Novikova

PhD

Ogarev Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: August 28, 2019.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • культурные фоновые знания
  • деловое общение
  • межкультурная компетенция
  • обучение иностранному языку
  • учебно-речевые ситуации
  • cultural background knowledge
  • professional communication
  • crosscultural competence
  • foreign language teaching
  • educational speech situations

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)