• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Innovative Technology of Pedagogical Cues System Usage

Abstract

The research objective includes theoretical and practical justification of an innovative technology of pedagogical cues system usage at different stages of training. The article clarifies the role of pedagogical cues in educational process from the viewpoint of the systemic approach and classification theory. The author identifies the basic features of the proposed system, describes its elements and criteria to choose them. Differences between the pedagogical cues system and the scaffolding technology used in content and language integrated learning (CLIL) are revealed. Scientific originality of the study involves developing a technology of using the pedagogical cues system, which allows optimizing educational process. The research findings are as follows: the author identifies criteria to classify pedagogical cues; the proposed system contributes to educational process optimization and can be further improved by adding new elements taking into account the established criteria.

References

  1. Бабанская О. М., Можаева Г. В., Сербин В. А., Фещенко А. В. Системный подход к организации электронного обучения в классическом университете // Открытое образование. 2015. № 2 (109). С. 63-69.
  2. Губанов В. А., Захаров В. В., Коваленко А. Н. Введение в системный анализ: учеб. пособие / науч. ред. Л. А. Петросян; Ленинградский государственный университет им. А. А. Жданова. Л.: Изд-во ЛГУ, 1988. 227 с.
  3. Гучетль С. К. Интерактивные формы обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Научные труды Sworld. 2014. Т. 12. № 3. С. 15-19.
  4. Зорина Е. М. Магия методики. Преподавание с помощью Таблицы педагогических опор. СПб.: Реноме, 2019. 488 с.
  5. Кларин М. В. Инновационные модели обучения: исследование мирового опыта: монография. М.: Луч, 2016. 640 с.
  6. Лазарев В. С., Поташник М. М. Как разработать программу развития школы: метод. пособие для руководителей образоват. учреждений / Рос. акад. образования, Ин-т управления образованием. М.: Новая школа, 1993. 47 с.
  7. Муштавинская И. В. Технология развития критического мышления на уроке и в системе подготовки учителя: учебно-методическое пособие. СПб.: КАРО, 2015. 144 с.
  8. Пассов Е. И. Методология методики: эмпирические методы исследования. Елец: Типография г. Ельца, 2010. Кн. 2. 647 с.
  9. Садовский В. Н. Основание общей теории систем. М.: Наука, 1974. 280 с.
  10. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2-х т. М.: НИИ школьных технологий, 2019. Т. 1. 818 с.
  11. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2-х т. М.: НИИ школьных технологий, 2019. Т. 2. 816 с.
  12. Степанова А. С. Скаффолдинг в обучении иностранному языку: опыт систематизации понятия // Педагогические и психологические науки: современные проблемы и тенденции развития: сборник научных трудов. Краснодар: Априори, 2018. С. 13-17.
  13. Субботин А. Л. Классификация. М.: Институт философии РАН, 2001. 94 с.
  14. Хакен Г. Тайны природы. Синергетика: учение о взаимодействии. М. - Ижевск: Институт компьютерных исследований, 2003. 320 с.
  15. Царькова В. Б. Классификация опор в целях развития речевого умения // Проблемы коммуникативного метода обучения иноязычной речевой деятельности: сб. / отв. ред. Е. И. Пассов. Воронеж: ВГПИ, 1980. С. 15-22.
  16. Шерайзина Р. М., Гвильдис Т. Ю. Тенденции развития современной высшей школы в контексте непрерывного профессионального образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 5 (109). С. 4-8.
  17. Coyle D., Hood P., Marsh D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press, 2010. 173 p.
  18. Schwab K. The Fourth Industrial Revolution. Currency, 2017. 192 p.

Author information

Elena Mikhailovna Zorina

Saint Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering

About this article

Publication history

  • Received: May 10, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • инновационная технология
  • система педагогических опор
  • системный подход
  • теория классификации
  • innovative technology
  • pedagogical cues system
  • systemic approach
  • classification theory

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)