• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Using the Technology of Critical Thinking Development while Teaching Foreign Language to Non-Linguistic Students

Abstract

The paper justifies efficiency of the “critical thinking development” technology when working with juridical cases in foreign language classes at non-linguistic higher school. The article reveals the basic principles of working with the cases that correlate with the stages of the “critical thinking development” technology. Scientific originality of the study involves developing a teaching aid system aimed to form students’ critical thinking skills. The research findings are as follows: the authors identify and describe the basic stages of the “critical thinking development” technology, propose a set of exercises and problematic tasks focused on forming students’ critical thinking.

References

  1. Айкина Т. Ю. Метод кейсов в формировании коммуникативной компетенции студентов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 1 (129). С. 58-61.
  2. Актуальные вопросы теории и практики обучения иностранному языку в неязыковом вузе: материалы межвуз. круглого стола (2 февраля 2018 г.). Оренбург: Оренбургский ин-т (филиал) Моск. гос. юрид. ун-та им. О. Е. Кутафина (МГЮА), 2018. 100 с.
  3. Гончарова М. В. Методика анализа ситуаций в обучении студентов иноязычному профессионально-ориентированному общению (на материале специальностей «Менеджмент», «Управление»): автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2005. 27 с.
  4. Зарицкая Л. А. Иностранный язык и самостоятельная подготовка в профессиональной деятельности будущего дизайнера // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2013. № 24. C. 46-50.
  5. Корсакова Г. Г., Зиневич Н. В., Попадина Ж. П. Использование проблемных ситуаций в процессе обучения иностранному языку в юридическом вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 3 (11). С. 18-22.
  6. Мяукина В. П. Формирование умений критического мышления студентов как реализация развивающего потенциала учебного предмета «Иностранный язык»: автореф. дисс. … к. пед. н. Ставрополь, 2011. 22 с.
  7. Темпл Ч. Критическое мышление и критическая грамотность // Перемена. 2005. № 2. С. 15-20.
  8. Туласынова Н. Ю. Развитие критического мышления студентов в процессе обучения иностранному языку: автореф. дисс. … к. пед. н. Якутск, 2010. 22 с.
  9. Федотовская Е. И. Методика развития критического мышления как важного фактора формирования иноязычной коммуникативной компетенции в специализированных вузах: на примере общественно-политической тематики, английский язык: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2005. 26 с.
  10. Халперн Д. Психология критического мышления. Изд-е 4-е, междунар. СПб.: Питер, 2000. 512 с.
  11. Grosse C. U. The Case Study Approach to Teaching Business English // English for Specific Purposes. 1988. Vol. 7. № 2. Р. 131-132.
  12. Linder A., Firth M. Introduction to International Legal English. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. 160 р.
  13. Scales P. Teaching in the Lifelong Learning Sector. 2nd ed. Maidenhead - Berkshire: Open University Press, 2012. 344 p.

Author information

Galina Grigorievna Korsakova

PhD

Baltic Federal University named after I. Kant, Kaliningrad

Zhanna Petrovna Popadina

Baltic Federal University named after I. Kant, Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • критическое мышление
  • обучение иностранному языку
  • неязыковой вуз
  • юридический кейс
  • методическое обеспечение учебного процесса
  • critical thinking
  • foreign language teaching
  • non-linguistic higher school
  • juridical case
  • methodological provision of educational process

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)