• Original research article
  • March 10, 2021
  • Open access

Meanings of Screen Culture as Pedagogical Phenomenon

Abstract

The purpose of the study is to determine theoretically (including from the standpoints of sciences related to pedagogy) and empirically (through perceptions of pedagogical students) the interpretative characteristics of screen culture as a personal phenomenon generated by the information society. The article uses a comparative analysis of various scientific approaches to screen culture to form its semantic concepts, which are subsequently subjected to experimental verification. Scientific novelty of the study lies in determining essential statuses-meanings of screen culture through the lens of pedagogy, taking into account interdisciplinary positions of its understanding, and in documenting corroborative empirical facts. As a result, basing on culturological, communicative, competency-based approaches, the researchers have identified the primary meanings of the studied phenomenon in pedagogical science: formation of an individual image of the world in students; a way of transmitting and assimilating the content of education; development of communicative and information competencies through the use of screens; integrative quality of a personality in the structure of its basic culture.

References

  1. Базовая культура личности: теоретические и исторические проблемы: сб. науч. тр. / под ред. О. С. Газмана, Л. И. Романовой. М.: Изд-во АПН СССР, 1989. 150 с.
  2. Бондаревская Е. В., Кульневич С. В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах. Ростов-на-Дону: Учитель, 1999. 560 с.
  3. Брыкалова О. Г. Базовая культура личности в педагогическом осмыслении // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 10. С. 99-106.
  4. Брыкалова О. Г. К вопросу развития культуры личности в педагогическом аспекте // KANT. 2014. № 2 (11). С. 118-119.
  5. Гук А. А. Медийная культура как техногенный феномен [Электронный ресурс]. URL: http://mic.org.ru/vyp/2016/mediynaya-kultura-kak-tekhnogennyy-fenomen/ (дата обращения: 02.01.2021).
  6. Ивлев А. А. Формирование экранной культуры студентов университета: автореф. дисс. … к. пед. н. / Оренбургский государственный университет. Оренбург, 2010. 22 с.
  7. Ивлев А. А. Экранная культура как социализирующий феномен современного образования [Электронный ресурс]. URL: http://elib.osu.ru/handle/123456789/1406 (дата обращения: 10.01.2021).
  8. Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну. Изд-е 2-e, перераб. и доп. М.: Академический Проект, 2006. 448 с.
  9. Колоскова Н. И. Экранная культура в контексте информатизации общества: автореф. дисс. … к. филос. н. / Ростовский государственный университет. Ростов-на-Дону, 2002. 25 с.
  10. Концепт [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Концепт (дата обращения: 10.01.2020).
  11. Лигостаева Н. Д. Экранная культура как актуальная форма социального мифотворчества // Вестник Вятского государственного университета. 2017. № 2. С. 22-26.
  12. Лукаш А. В. Культурологический аспект влияния экранной культуры на развитие труда // Инновационная экономика и общество. 2016. № 3 (13). С. 117-124.
  13. Огурчиков П. К. Экранная культура как новая мифология // Аналитика культурологии. 2009. № 2 (14). С. 135-138.
  14. Разлогов К. Э. Новые аудиовизуальные технологии. М.: Едиториал УРСС, 2004. 488 с.
  15. Романова Г. В. Применение экранных технологий при обучении иностранному языку в средней общеобразовательной школе // Педагогическое образование в России. 2015. № 8. С. 41-45.
  16. Саввантиди А. И. Развитие экранной культуры курсантов младших курсов военного института в процессе самостоятельной работы: автореф. дисс. … к. пед. н. / Омский государственный педагогический университет. Омск, 2010. 24 с.
  17. Троянская С. Л. Развитие общекультурной компетентности в процессе образования: монография. Ижевск: Изд-во Удмуртского гос. ун-та, 2004. 100 с.
  18. Усов Ю. Н. Основы экранной культуры. М.: Новая школа, 1993. 90 с.
  19. Хилько Н. Ф. Экранная культура: медиасистемы и технологии. Омск: Сиб. филиал Российского ин-та культурологии, 2003. 104 с.
  20. Шевченко В. Э. Эффективность восприятия медиаинформации: визуализация контента // Информационная безопасность регионов. 2013. № 2 (13). С. 45-52.
  21. Шигапова И. И. Экранная культура: традиции и современные проблемы // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2014. № 3. С. 55-57.
  22. Шиянов Е. Н., Бобрышев С. В. Социально-педагогическая концепция развития культуры личности // Психология и педагогика развития личности: колл. монография. М.: Илекса, 2002. С. 46-75.
  23. Шулер И. В. Развивающие возможности современной экранной культуры в процессе обучения студентов вуза // Человеческий и профессиональный потенциал молодежи региона: мат-лы Всероссийской научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов, студентов. Тюмень: Тюменский индустриальный университет, 2014. С. 258-259.
  24. Ядвиршис А. Е. Формирование социальной компетентности социальных работников в условиях экранной культуры // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2016. № 1. С. 134-139.

Author information

Olga Vitalievna Korshunova

Dr

Vyatka State University, Kirov

Alexander Igorevich Korsenyuk

Vyatka State University, Kirov

About this article

Publication history

  • Received: November 1, 2020.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • «экранная культура»
  • педагогический феномен
  • интерпретационные характеристики
  • сущностные статусы-смыслы
  • культурологический подход
  • коммуникативный подход
  • компетентностный подход
  • “screen culture”
  • pedagogical phenomenon
  • interpretative characteristics
  • essential statuses-meanings
  • culturological approach
  • communicative approach
  • competency-based approach

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)