• Original research article
  • March 10, 2021
  • Open access

Experience of Realizing the State Program of the Russian Federation “Development of Education” (by the Example of Teaching the Buryat Language in Pre-School Educational Institutions of the Republic of Buryatia)

Abstract

The paper examines the process of the Buryat language teaching in pre-school educational institutions of the Republic of Buryatia from the viewpoint of realization of the state program “Development of Education”. The article describes the measures implemented in the sphere of pre-school education within the framework of the proposed federal projects. Scientific originality of the study lies in the fact that the author evaluates quality of the pre-school Buryat language education and analyses the measures implemented within the framework of the proposed federal projects. The research findings are as follows: the author shows how measures of regional bodies in the sphere of the pre-school Buryat language education correlate with the program provisions.

References

  1. Бажеева Т. П. Социальный и языковой аспекты формирования раннего (детского) бурятско-русского и русско-бурятского двуязычия. Улан-Удэ: Изд-во Бурят. науч. центра СО РАН, 2002. 150 с.
  2. Бим И. Л. Личностно-ориентированный подход - основная стратегия обновления школы // Иностранные языки в школе. 2002. № 2. С. 11-15.
  3. Бурятский язык в регионах России, Монголии и Китая: состояние, проблемы, факторы сохранения и развития / отв. ред. Д. Д. Бадараев. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2018. 256 с.
  4. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. М.: АРКТИ, 2000. 165 с.
  5. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2018-2025 [Электронный ресурс]. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/3a928e13b4d292f8f71513a2c02086a3/download/1337 (дата обращения: 22.01.2021).
  6. Государственная программа «Сохранение и развитие бурятского языка в Республике Бурятия» [Электронный ресурс]. URL: https://egov-buryatia.ru/minobr/projects/about_the_projects/gosudarstvennaya-programma-sokhranenie-i-razvitie-buryatskogo-yazyka-v-respublike-buryatiya.php?clear_cache=Y (дата обращения: 04.12.2020).
  7. Гунжитова Г.-Х. Ц., Дареева О. А., Шожоева Б. Д. Амар мэндэ-э! Хүүгэдэй сэсэрлигтэ хэрэглэхэ буряад хэлэнэй эхин хэшээлнүүд (Амар мэндэ-э! Начальный курс бурятского языка для детей старшего дошкольного возраста). Улан-Удэ: Бэлиг, 2014. 112 с.
  8. Дареева О. А. Методические рекомендации по изучению бурятского языка в семье «Родной язык - с рождения». Улан-Удэ: НоваПринт, 2020. 48 с.
  9. Дареева О. А. Методические рекомендации по реализации программы начального курса бурятского языка для детей старшего дошкольного возраста «Амар мэндэ-э!». Улан-Удэ: Бэлиг, 2017. 44 с.
  10. Дугаржапова Е. Д. Развитие речевого творчества детей-бурят в дошкольных учреждениях (на материалах дошкол. учреждений Усть-Ордын. Бурят. автоном. округа): автореф. дисс. … к. пед. н. Улан-Удэ, 2000. 22 с.
  11. Мильруд Р. Обучение английскому языку в дошкольном образовании: эксперимент продолжается [Электронный ресурс]. URL: http://iyazyki.prosv.ru/2014/05/preschool-experiment/ (дата обращения: 22.01.2021).
  12. Могоева Д. Д. Амар сайн, үхибүүд!: учебно-метод. пособие. Улан-Удэ: Бэлиг, 2002. 116 с.
  13. Могоева Д. Д. Программа по бурятскому языку для детских садов / Бурят. фил. НИИ нац. шк. РСФСР. Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1988. 96 с.
  14. Нанзатова Э. П. Обучение детей бурятскому языку в комплексе «Детский сад - школа». Улан-Удэ: Бэлиг, 1994. 34 с.
  15. Негневицкая Е. И. Иностранный язык для самых маленьких: вчера, сегодня, завтра // Иностранные языки в школе. 1987. № 6. С. 20-26.
  16. О языках народов Республики Бурятия [Электронный ресурс]: Закон Республики Бурятия от 10 июня 1992 года. URL: https://www.lawmix.ru/zakonodatelstvo/1971836 (дата обращения: 22.01.2021).
  17. Яшина В. И., Алексеева М. М. Теория и методика развития речи детей: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования / под общ. ред. В. И. Яшиной. Изд-е 4-е, перераб. и доп. М.: Академия, 2013. 448 с.

Author information

Oksana Alexandrovna Dareeva

PhD

Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: November 19, 2020.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • обучение бурятскому языку
  • дошкольная образовательная организация
  • реализация Государственной программы
  • федеральные проекты
  • Buryat language teaching
  • pre-school educational institution
  • state program realization
  • federal projects

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)