• Original research article
  • March 10, 2021
  • Open access

Organization of Educational Practice of Students of “Land Management and Cadastres” Training Area

Abstract

The research objective is as follows: to improve organization of educational practice of students - future specialists in the sphere of land management and real estate cadastre in terms of optimization of educational outcomes in practical training (readiness for professional activity, formation of professional competences, competent presentation of outcomes, etc.). The article considers the problem of organizing educational practice of students of the “Land Management and Cadastres” training area; justifies the role of educational practice in training specialists in the sphere of land management and real estate cadastre; examines new legal requirements for practical training outcomes; reveals a possibility for cooperation in organizing educational practice by the example of an electronic educational resource. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher identifies the role of practice and practical training in students’ professional development, proposes a model of an educational practice program for students of the “Land Management and Cadastres” training area, justifies efficiency of using electronic educational resources while organizing educational practice under the conditions of education digitalization. The conclusion is made that students’ conscious perception of educational practice, understanding its goals, tasks, outcomes is achieved under the condition of equal participation of educational and profiled organizations in formulation of educational practice tasks.

References

  1. Булгар Е. Подходы к организации учебной практики для студентов 2 курса, обучающихся по направлению 21.03.02 Землеустройство и кадастры // Бюллетень науки и практики. 2018. № 6. С. 373-378.
  2. Дубров Д. В., Кочетков М. В., Стеклянников В. Ю. Работодатель как актор студентоцентрированного образования: опыт реализации // Высшее образование в России. 2020. № 11. С. 141-152.
  3. Иванова Е. Е. Значение практик в формировании общекультурных и общепрофессиональных компетенций у обучающихся по программам магистратуры // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2016. № 6. С. 35-40.
  4. Корнев А. К., Сорокина Я. А., Ратчин Н. А. Практическая подготовка студентов - важнейшее звено подготовки высококвалифицированных инженерных кадров // Вестник Московского университета МВД России. 2013. № 3. С. 163-165.
  5. Куклина Е. Э., Бешенцев А. Н. Организация учебной практики магистров по направлению подготовки 21.04.02 Землеустройство и кадастры // Материалы Всероссийской научно-методической конференции «Аграрное образование в условиях модернизации и инновационного развития АПК России». Улан-Удэ: Бурятская государственная сельскохозяйственная академия им. В. Р. Филиппова, 2020. С. 183-187.
  6. Майкова В. П., Горбунов В. С., Наместникова И. В. Системный подход как основа научной методологии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Философские науки». 2019. № 1. С. 148-158.
  7. Мануйлов Ю. С. Концептуальные основы средового подхода в воспитании // Вестник Костромского государственного университета. Серия «Педагогика. Психология. Социокинетика». 2008. № 14 (4). С. 21-27.
  8. Мязитов Э. Р., Ретюнских И. В., Сороковых В. В. Ретроспекция средового подхода в образовании и педагогике // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 6. С. 16-22. DOI: 10.24411/1813-145X-2019-10556.
  9. Неумоева-Колчеданцева Е. В. Модель «новой» практики студентов педагогической магистратуры // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 440. С. 175-181.
  10. Пономарёва Т. М. Практическая подготовка студентов-юристов // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2015. № 2 (14). С. 81-84.
  11. Прокопов Н. И., Антонюк С. Н., Иванов С. Ю., Иванова Д. А. Практики и тенденции успешного трудоустройства молодежи // Высшее образование в России. 2017. № 6 (213). С. 88-95.
  12. Федулов И. Н. Системный подход в философско-методологическом анализе теоретического знания // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2009. № 3. С. 21-24.
  13. Фомин В. И. Метод целесообразно подобранных задач как базовый для формирования профессиональной готовности к информационно-аналитической деятельности специалистов экономического профиля // Педагогическое образование на Алтае. 2009. № 1. С. 116-128.
  14. Чапаев Н. К., Ефанов А. В. К вопросу о разработке «Теории практики» // Образование и наука. 2013. № 2 (101). С. 51-60.
  15. Щерба В. Н., Веселова М. Н., Литвинова А. В. Практико-ориентированная подготовка выпускника в области землеустройства и кадастров [Электронный ресурс] // Электронный научно-методический журнал Омского ГАУ. 2016. Спецвыпуск № 1. С. 1-6. URL: http://e-journal.omgau.ru/index.php/spetsvypusk-1/28-spets01/271-00098 (дата обращения: 26.01.2021).
  16. Яркина Т. Н. Критерии и уровни оценивания компетенций магистрантов на преддипломной практике // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2018. № 1 (19). C. 51-56.
  17. Burdett J., Barker S. University students in the workplace strategies for successful industry placement experiences // Development and Learning in Organizations: An International Journal. 2017. Vol. 31. № 1. P. 15-18. DOI: 10.1108/DLO-11-2015-0090.
  18. Debnath S. C., Tandon S., Pointer L. V. Designing business school courses to promote student motivation: An application of the job characteristics model // Journal of Management Education. 2007. Vol. 31. № 6. P. 812-831.
  19. Donley C., Norman K. Nursing student perspectives on a quality learning environment in general practice // Primary Health Care. 2018. Vol. 28. Iss. 4. P. 36-42.
  20. Jones J. S., Thomas C. L. Leveraging the Science of Learning to Enhance Student Success: An Application of Syfr Learning’s Principles of Practice // Journal of Research Initiatives. 2020. Vol. 5. Iss. 2. P. 1-15.
  21. Nadrljanski D., Vidović K. Student Practical Training as an Education Factor // Smart Education and e-Learning 2020. Singapore: Springer, 2020. P. 565-573.

Author information

Vera Sergeevna Fedotova

PhD

Pushkin Leningrad State University

About this article

Publication history

  • Received: December 26, 2020.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • организация практики
  • студенты
  • землеустройство и кадастры
  • оформление результатов практики
  • электронный образовательный ресурс
  • organization of educational practice
  • students
  • land management and cadastres
  • presentation of practical training outcomes
  • electronic educational resource

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)