Teaching Language for Specific Purposes to the Chinese Student Musicians: Experience of Using the Textbook “Let’s Talk about Music in Russian”
Abstract
The study aims to consider possibilities of using in educational process the textbook “Let’s Talk about Music in Russian”, developed by researchers and designed for teaching language for specific purposes to student musicians from China, who are proficient in Russian at the First Certification Level (TORFL-I/B1). The article showcases creative tasks from the textbook “Let’s Talk about Music in Russian”, intended to increase interest in study of the Russian language and to reinforce musical terminology. Scientific novelty of the work lies in developing methodological recommendations for using the textbook “Let’s Talk about Music in Russian” in educational process. As a result, it has been proved that texts and creative tasks from the textbook “Let’s Talk about Music in Russian” possess a didactic potential and allow the Chinese students to develop discussion skills in the field of professional communication.
References
- Балыхина Т. М., Чжао Ю. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления: монография. Изд-е 2-е. М.: РУДН, 2010. 344 с.
- Березовский С. Б. Готовимся к профессиональному общению. О русской музыке, Гнесиных, Гнесинке, гнесинцах: учебное пособие для иностранных студентов. М.: Согласие, 2015. 144 с.
- Борисова Е. Н., Глазкова Т. В. Профессиональное общение музыкантов. Диалог: учебно-методическое пособие по культуре речи для обучения студентов-музыкантов русскому языку как иностранному. М.: Согласие, 2015. 80 с.
- Ван В. Музыкальный калейдоскоп: сборник тренировочных упражнений для иностранных (китайских) студентов Института искусств / науч. ред. В. Д. Янченко. М.: МПГУ, 2017. 130 c.
- Верещагина Л. М. Русский язык для музыкантов: элементарный практический курс русского языка: учебник. М.: Русский язык. Курсы, 2014. 368 с.
- Забуга А. А. Поговорим о музыке по-русски: учебное пособие для студентов-музыкантов из Китая. Казань: Бук, 2020. 90 с.
- Лазовская А. И., Тихоненко Е. В. Русский язык как иностранный: модуль профессионального владения. Музыкальное искусство: учебное пособие для иностранных студентов учреждений высшего образования по специальностям музыкального искусства. Мн.: РИВШ, 2012. 166 с.
- Немченко Н. В. Развитие коммуникативной компетенции иностранных студентов в процессе профессионально-языковой подготовки в вузе культуры: дисс. … к. пед. н. М., 2003. 346 с.
- Петрушин В. И. Музыкальная психология: учебное пособие для вузов. Изд-е 2-е. М.: Академический Проект; Трикста, 2008. 400 с.
- Пугачев И. А. Профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии: монография. М.: РУДН, 2016. 483 с.
- Рякина О. Р., Березовский С. Б. Русский язык как иностранный. Увертюра. М.: Согласие, 2018. 524 с.
- Рякина О. Р., Березовский С. Б., Доброскокина Т. А. Mustermin.ru. Изучаем музыкальные термины: учебное пособие для иностранных студентов. М.: Согласие, 2015. 80 с.
- Спешнев Н. А. Китайцы: особенности национальной психологии. СПб.: КАРО, 2017. 336 с.
- Хонг Е. Ю. Читаем и говорим о музыке: учебное пособие для иностранных студентов музыкальных факультетов продвинутого и завершающего этапов обучения. М.: GtPrint, 2013. 72 с.
- Yusupova Z. F. Dialogue of Cultures of Teaching of Russian as a Foreign Language in the Chinese Audience: Approaches and Solutions // Ifte 2016 - 2nd International Forum on Teacher Education. 2016. Vol. 12. Р. 203-207.
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 9, 2021.
- Published: March 10, 2021.
Keywords
- русский язык как иностранный
- китайские студенты-музыканты
- учебное пособие
- музыкальная терминология
- профессиональное общение
- Russian as a foreign language
- Chinese student musicians
- textbook
- musical terminology
- professional communication
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC