• Review
  • March 10, 2021
  • Open access

Origination and Development of Ideas about “Educational Environment” as Fundamental Unit of Education System: Theoretical Review

Abstract

The purpose of the study is to consider the notion “educational environment” in the context of origination and development of the presented definition. Using a historical and theoretical analysis, the author has determined that interest in educational environment manifested itself throughout entire societal development from ancient times to the present. At the initial stage of its formation, educational environment was considered one of the conditions of upbringing and only at the turn of the XIX-XX centuries, it emerged as the main condition of education. Scientific novelty of the research lies in description and structural presentation of the main stages of origination and development of ideas about educational environment. As a result, it is determined that the notion “educational environment” originated as early as in ancient times, underwent a fairly large number of interpretations over time and subsequently, through methodological understanding of its nature, it began to be considered as a fundamental unit of the education system.

References

  1. Андреева Г. М. Психология социального познания. М.: Наука, 2009. 164 с.
  2. Баева И. А. Психологическая безопасность в образовании. М.: СОЮЗ, 2002. 271 с.
  3. Башмаков М. И., Поздняков С. Н., Резник Н. А. Информационная среда обучения. СПб.: Свет, 2007. 400 с.
  4. Блауберг И. В., Юдин Э. П. Становление и сущность системного подхода. М.: Наука, 2003. 270 с.
  5. Блонская Н. И., Сергеева А. Д. Избранные педагогические произведения. М.: Республика, 2001. 315 с.
  6. Богуславский М. В. Становление российского образования. М.: Наука, 2002. 116 с.
  7. Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования // Педагогика. 1997. № 4. С. 14-27.
  8. Вендровская Р. Б., Крупенина М. В., Шульгин В. Н. О взаимодействии школы и среды // Советская педагогика. 1990. № 2. С. 113-126.
  9. Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. М.: ПРЕСС, 2018. 212 с.
  10. Григорович Л. А., Марцинковская Т. Д. Педагогика и психология. М.: Гардарики, 2016. 480 с.
  11. Груздева В. Н. Методологические подходы к созданию образовательного пространства школы // Образовательная среда: проблемы и перспективы развития / под ред. В. Н. Груздевой. СПб.: Речь, 2001. С. 67-79.
  12. Джуринский А. Н. История зарубежной педагогики. М.: ФОРУМ; ИНФРА-М, 2018. 118 с.
  13. Джуринский А. Н. История педагогики. М.: ВЛАДОС, 2000. 432 с.
  14. Дьюи Дж. Демократия и образование. М.: Педагогика-пресс, 2000. 382 c.
  15. Ерофеева Т. И. Современные образовательные программы для дошкольных учреждений. М.: ПРЕСС, 2019. 216 с.
  16. Игнатова И., Екимова Н. «Пучки» и «гроздья» управления // Управление школой. 2009. № 24. С. 15-23.
  17. Клепиков В. З. Конфуций - выдающийся педагог Древнего Китая // Педагогика. 2001. № 3. С. 73-80.
  18. Корчак Я. Педагогическое наследие. М.: Логос, 1991. 214 с.
  19. Кузнецов Ю. Ф. Деятельностный подход к учению и основные категории педагогики // Специальное образование. 2006. № 6. С. 29-38.
  20. Лакин И. Е. Хрестоматия по истории педагогики. М.: Белый город, 2011. 216 с.
  21. Лобачев С. Л., Солдаткин В. И. Дистанционные образовательные технологии: информационный аспект. М.: Знание, 2018. 158 с.
  22. Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании. Изд-е 2-е, перераб. М.: Школа-пресс, 2017. 157 с.
  23. Моложавый С. С. Педологический анализ трудовых процессов в школе // Педологический анализ педагогического процесса в школе / под ред. С. С. Моложавого. М.: Правда, 2000. С. 16-68.
  24. Новикова Л. И. Школа и среда. М.: Знание, 2015. 80 с.
  25. Панов В. И. Экологическая психология: опыт построения методологии. М.: Мысль, 2016. 187 с.
  26. Песталоцци И. Г. Избранные педагогические произведения: в 3-х т. М.: ПРЕСС, 2005. Т. 3. 214 с.
  27. Пискунов А. И. История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца XX в.: учебное пособие для педагогических учебных заведений. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Сфера, 2001. 512 с.
  28. Пургина Е. И. Методологические подходы в современном образовании и педагогической науке: учебное пособие. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2015. 275 с.
  29. Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования. М.: ИИО РАО, 2010. 140 с.
  30. Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или О воспитании. М.: Правда, 1996. 620 с.
  31. Сергеев С. Ф. Обучающие и профессиональные иммерсивные среды. М.: Мысль, 2019. 116 с.
  32. Сериков В. В. Образование и личность: теория и практика проектирования педагогических систем. М.: Логос, 2009. 272 с.
  33. Слободчиков В. И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры // Новые ценности образования: культурные модели школ. 2007. Вып. 7. С. 36-68.
  34. Троянская С. Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании: учебное пособие. Ижевск: Удмуртский университет, 2016. 176 с.
  35. Цицерон М. Т. Три трактата об ораторском искусстве / под ред. М. Л. Гаспарова. М.: Наука, 2002. 86 с.
  36. Чумаков С. А. Педагогические взгляды П. А. Кропоткина // Образование и воспитание. 2020. № 5 (31). С. 5-6.
  37. Якиманская И. С. Личностно ориентированное обучение в современной школе. М.: Сентябрь, 1996. 110 с.
  38. Якиманская И. С. Технология личностно ориентированного образования. М.: Сентябрь, 2018. 176 с.
  39. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Правда, 2018. 140 с.
  40. Urdan T., Schoenfelder E. Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs // Journal of School. 2017. Vol. 44. № 5. P. 331-349.

Author information

Olga Aleksandrovna Lodde

Far Eastern State University of Railways, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: January 11, 2021.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • образовательная среда
  • историко-теоретический анализ
  • образовательная система
  • теоретический обзор
  • методологическое осмысление
  • educational environment
  • historical and theoretical analysis
  • education system
  • theoretical review
  • methodological understanding

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)