• Original research article
  • March 10, 2021
  • Open access

Dynamics of Academic Motivation and Professional Choice Motivation among Students of Linguo-Didactic Training Programmes

Abstract

The purpose of the research is to determine the current level of academic motivation of students - future foreign language teachers, to examine dynamics of academic motivation throughout years of study. The article presents the research findings and the factors that affect academic motivation of students of linguo-didactic training programmes. Scientific novelty of the work lies in examining the dynamic aspect peculiar to motivation of students of linguo-didactic training programmes. The research findings reveal a drop in academic motivation of students - future foreign language teachers as they approach their final years of study.

References

  1. Авдеев А. П. Мотивы изучения иностранного языка // Образовательные технологии и общество. 2008. Т. 11. № 4. С. 310-322.
  2. Бандура А. Теория социального научения. СПб.: Евразия, 2000. 320 с.
  3. Ведута О. В. Особенности формирования профессиональной мотивации студентов учреждений среднего профессионального образования // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 1 (29). С. 63-70.
  4. Герасименко Н. А. Мотивация студентов к обучению: социально-психологический аспект // Вестник университета. 2017. № 7-8. С. 179-182.
  5. Гордеева Т. О. Теория самодетерминации Э. Деси и Р. Райана. Психология мотивации достижения. М.: Смысл; Академия, 2006. 332 с.
  6. Клепцова Е. Ю., Рубцова Д. О. Проблемы мотивации студентов вуза [Электронный ресурс]. URL: http://e-koncept.ru/2016/56665.htm (дата обращения: 06.06.2019).
  7. Крушельницкая О. И., Третьякова А. Н. Мотивация получения высшего образования у студентов первого и выпускного курсов (сравнительный анализ) // Высшее образование в России. 2017. № 2. С. 70-77.
  8. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования» [Электронный ресурс]: Приказ Минтруда России от 08.09.2015 № 608н. URL: https://legalacts.ru/doc/prikaz-mintruda-rossii-ot-08092015-n-608n/#100010 (дата обращения: 13.12.2020).
  9. Пакулина С. А., Кетько С. М. Методика диагностики мотивации учения студентов педагогического вуза [Электронный ресурс]. URL: http://psyjournals.ru/files/26655/psyedu_ru_2010_1_Pakulina_Ketko.pdf (дата обращения: 20.04.2019).
  10. Azmi N. The benefits of using ICT in the EFL classroom: From perceived utility to potential challenges // Journal of Educational and Social Research. 2017. Vol. 7. № 1. Р. 111-118.
  11. Busse V., Walter C. Foreign Language Learning Motivation in Higher Education: A Longitudinal Study of Motivational Changes and Their Causes // The Modern Language Journal. 2013. Vol. 97. № 2. P. 435-456.
  12. Deci E. L., Moller A. C. The Concept of Competence: A Starting Place for Understanding Intrinsic Motivation and Self-Determined Extrinsic Motivation // Handbook of Competence and Motivation / ed. by A. J. Elliot, C. S. Dweck. N. Y.: The Guilford Press, 2005. Р. 579-597.
  13. Deci E. L., Ryan R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. N. Y.: Springer, 1985. 375 p.
  14. Fonseca D., García-Peñalvo F. J. Interactive and collaborative technological ecosystems for improving academic motivation and engagement [Электронный ресурс]. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10209-019-00669-8 (дата обращения: 20.02.2021).
  15. García-Peñalvo F. J., Hernández-García Á., Conde M. Á., Fidalgo-Blanco Á., Sein-Echaluce M. L., Alier-Forment M., Llorens-Largo F., Iglesias-Pradas S. Enhancing education for the knowledge society era with learning ecosystems [Электронный ресурс] // Open Source Solutions for Knowledge Management and Technological Ecosystems. URL: https://www.igi-global.com/chapter/enhancing-education-for-the-knowledge-society-era-with-learning-ecosystems/168977 (дата обращения: 20.02.2020).
  16. Gardner R. C. Attitudes / Motivation Test Battery [Электронный ресурс]: Technical Report. URL: https://www.academia.edu/10431207/Attitude_and_Motivation_Test_Batterey (дата обращения: 20.02.2020).
  17. Gardner R. C. Motivational variables in second-language acquisition [Электронный ресурс]. URL: http://publish.uwo.ca/~Gardner/docs/phd.pdf (дата обращения: 20.02.2021).
  18. Gardner R. C., Lambert W. E. Motivational variables in second-language acquisition // Canadian Journal of Psychology. 1959. Vol. 13. № 4. P. 266-272.
  19. Guilloteaux M. J., Dörnyei Z. Motivating language learners: A classroom-oriented investigation of the effects of motivational strategies on student motivation // TESOL Quarterly. 2008. Vol. 42. № 1. P. 56-77.
  20. Masgoret A.-M., Gardener R. C. Attitudes, motivation, and second language learning: A meta-analysis of studies conducted by Gardener and associates // Language Learning. 2003. Vol. 53. № S1. P. 167-210.
  21. Nihal B. The impact of motivation in a language class // International Journal of Academic Research and Reflection. 2019. Vol. 7. № 4. P. 1-6.
  22. Waninge F., Dörnyei Z., Bot K. de. Motivational Dynamics in Language Learning: Change, Stability, and Context // The Modern Language Journal. 2014. Vol. 98. № 3. P. 704-723.
  23. Zoubia A. Correlation of Academic Performance with Extrinsic and Intrinsic Motivation [Электронный ресурс]. URL: http://escholar.umt.edu.pk:8080/jspui/handle/123456789/2047 (дата обращения: 20.02.2020).

Author information

Lidiia Alexandrovna Atlanova

Lomonosov Moscow State University

Alexey Alexandrovich Korenev

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: November 23, 2020.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • учебная мотивация
  • мотивация профессионального выбора
  • студенты лингводидактических направлений подготовки
  • динамический аспект мотивации
  • academic motivation
  • professional choice motivation
  • students of linguo-didactic training programmes
  • dynamic aspect of motivation

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)