• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Spiral Processual Approach in Organizing Lessons on Language Teaching Methodology for Linguistic Students

Abstract

The paper aims to justify relevance of the spiral processual approach to compiling a lecture and seminar course by the example of the course “Methodology of Foreign Language Teaching” for linguistic students. The authors present a model of a textbook, provide examples of the spiral processual approach realization in the structure of an electronic course, and consider students’ motivation to study the discipline. Scientific originality of the research lies in the fact that the authors propose spiral processual methodology for classes of language teaching techniques. The research findings are as follows: using the data analysis method, the authors reveal students’ perception of an electronic textbook; it is proved that students are highly motivated to study the course due to its spiral processual structure.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  2. Бердичевский А. Л., Гиниатуллин И. А., Тарева Е. Г. Методика межкультурного иноязычного образования в вузе: учеб. пособие. М.: Флинта, 2019. 368 с.
  3. Бим И. Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника. М.: Русский язык, 1977. 288 с.
  4. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 336 с.
  5. Гез Н. И., Фролова Г. М. История зарубежной методики преподавания иностранных языков: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2008. 256 с.
  6. Гейхман Л. К., Клейман Э. И., Клейман Л. А. Пути решения современных проблем образования и воспитания личности в процессе становления информационного общества // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 119-127.
  7. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж: Московский психолого-социальный институт; МОДЭК, 2001. 432 с.
  8. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков: справочное пособие. М.: Дрофа, 2008. 431 с.
  9. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: избранные психологические труды. М. - Воронеж: Московский психолого-социальный институт; МОДЭК, 2001. 448 с.
  10. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Урок иностранного языка. Ростов-на-Дону - М.: Феникс; Глосса-Пресс, 2010. 640 с.
  11. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам как специальности: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1993. 47 с.
  12. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс: пособие для студентов пед. вузов и учителей. М.: Астрель, 2008. 238 с.
  13. Ставцева И. В. Формирование читательской компетентности студента как базовой составляющей информационной культуры личности: дисс. … к. пед. н. Казань, 2014. 205 с.
  14. Ставцева И. В., Колегова И. А. Методика преподавания иностранных языков: профессиональная подготовка бакалавра лингвистики: учебное пособие. Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2020. 120 с.
  15. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 45.03.03 Фундаментальная и прикладная лингвистика [Электронный ресурс]. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  16. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе. М.: Высшая школа, 2005. 255 с.
  17. Anderson L. W., Krathwohl D. R., Airasian P. W., Cruikshank K. A., Mayer R. E., Pintrich P. R., Raths J., Wittrock M. C. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. N. Y.: Pearson, Allyn & Bacon, 1991. 8 p.
  18. Beck D. E., Cowan Ch. C. Spiral Dynamics. Oxford: Blackwell Publishers, 1996. 331 p.
  19. Curtiss P. R., Warren P. W. The dynamics of life skills coaching. Prince Albert: Training Research and Development Station, Dept. of Manpower and Immigration, 1973. 239 p.
  20. Engelhart M. D., Furst E. J., Hill W. H., Krathwohl D. R. Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: The Cognitive Domain / ed. by B. S. Bloom. N. Y.: David McKay Co, Inc., 1956. 354 p.
  21. Graves C. W. Levels of Existence: An Open System Theory of Values // The Journal of Humanistic Psychology. 1970. Vol. 10. № 2. P. 131-154.
  22. Kharbach M. Re-thinking the Teaching and Learning Skills in the Age of Technology. The 21st Century Skills Teachers and Students Need to Have [Электронный ресурс]. URL: ru.scribd.com/document/99301760/Rethinking-Education-in-the-Age-of-Technology (дата обращения: 05.03.2021).
  23. Marois R., Ivanoff J. Capacity Limits of Information Processing in the Brain // Trends in Cognitive Sciences. 2005. Vol. 9. № 6. P. 296-305.
  24. Russell J. D. Modular Instruction. A Guide to the Design Selection, Utilization and Evaluation of Modular Materials. Minneapolis: Burgess Publishing Co., 1974. 164 p.
  25. www.edu.susu.ru [Электронный ресурс] (дата обращения: 04.03.2021).

Author information

Irina Vyacheslavovna Stavtseva

PhD

South Ural State University (National Research University), Chelyabinsk

Irina Alexandrovna Kolegova

PhD

South Ural State University (National Research University), Chelyabinsk

About this article

Publication history

  • Received: February 4, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • спиралевидная процессуальность
  • методика преподавания иностранных языков
  • студент лингвистического направления
  • лекционно-семинарский курс
  • онлайн-курс
  • spiral processuality
  • methodology of foreign language teaching
  • linguistic student
  • lecture and seminar course
  • online course

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)