• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Quality Assurance System of Teaching Practice at the Chinese Pedagogical University

Abstract

The purpose of the research is to define and theoretically substantiate the quality assurance system of teaching practice at the Chinese pedagogical university. The article analyses and studies the modern system of quality assurance of teaching practice in China, taking into consideration the following four aspects: teaching practice goals, managing the process of organising teaching practice, teaching staff and financial support. Scientific novelty of the research lies in characterising the essence of teaching practice in China, conducting a systematic analysis and study of the quality assurance system of teaching practice at the Chinese pedagogical university. As a result of the research, it is proved that the modern Chinese pedagogical university has formed a quality assurance system of teaching practice that contributes to improving effectiveness of teacher training, but there are still many issues that need to be resolved within it.

References

  1. Асхабалиева Д. Д. Роль педагогической практики в профессиональном становлении будущих учителей // Культура. Духовность. Общество. 2013. № 8. C. 177-182.
  2. Жиркова З. С. Педагогическая практика студентов - подготовка к основным видам профессиональной деятельности // Фундаментальные исследования. 2012. № 2 (6). C. 360-364.
  3. Игна О. Н. Ведущие цели и принципы современной профессиональной подготовки учителя // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 12 (165). С. 36-41.
  4. Игна О. Н. Проектная технология в профессионально-методической подготовке учителя // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 10 (151). С. 207-211.
  5. Никитина Л. А. Профессиональное образование // Образование и наука. 2010. № 5 (73). С. 15-24.
  6. Ушинский К. Д. Педагогические сочинения: в 6-ти т. / сост. С. Ф. Егоров. М.: Педагогика, 1990. Т. 5. 528 с.
  7. Darling-Hammond L. Studies of excellence in teacher education. Washington, D. C.: American Association of Colleges for Teacher Education, 2000. 135 p.
  8. Rike C. J., Sharp L. K. Assessing Preservice Teaches’ Disposition: A Critical Dimension of Professional Preparation // Childhood Education. 2008. Vol. 84. № 3. P. 150-153.
  9. 白龙. 高师教育实习中存在的问题与对策 // 宁夏师范学院学报 (社会科学). 2015. № 4. 154-157 页 (Бай Лон. Проблемы педагогической практики высшего педагогического университета и их решение // Журнал Нинсяского педагогического университета (социальные науки). 2015. № 4. С. 154-157).
  10. 韦庆华. 新时期我国师范生师德教育内容探新 // 广西师范学院. 2000. № 3. 94-97 页 (Вэй Цинхуа. Исследование профессиональной этики учителя студентами - будущими педагогами в Китае в новую эру // Гуанси педагогический университет. 2000. № 3. С. 94-97).
  11. 顾明远. 教育大辞典.上海: 上海教育出版社,1998. 2551 页 (Гу Минъюань. Большой педагогический словарь. Шанхай, 1998. 2551 c.).
  12. 李旭霞. 高等师范院校小学教育专业实习现状与对策 // 吉林省教育学院学报. 2010. № 241. 11-12 页 (Ли Сюся. Педагогическая практика по направлению начального образования в педагогических университетах // Журнал Педагогического института провинции Цзилинь. 2010. № 241. С. 11-12).
  13. 教育部关于加强师范生教育实践的意见 (Мнения об усилении педагогической практики студентов по направлению педагогического образования) [Электронный ресурс]: Приказ Министерства КНР от 17.03.2016. URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A10/s7011/201604/t20160407_237042.html (дата обращения: 21.03.2021).
  14. 张焕庭. 教育辞典. 南京: 江苏教育出版社, 1989. 795 页 (Чжан Хуантин. Педагогический словарь. Нанкин, 1989. 795 c.).
  15. 余小红. 我国教育实习的发展历程与研究现状 // 现代教育科学. 2008. № 1. 124-128 页 (Юй Сяохун. Процесс развития и текущее состояние исследования педагогической практики в Китае // Современные педагогические науки. 2008. № 1. С. 124-128).

Author information

Bing Li

Tomsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 15, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • педагогическая практика
  • китайский педагогический университет
  • система обеспечения качества
  • педагогические кадры
  • материальное обеспечение
  • teaching practice
  • Chinese pedagogical university
  • quality assurance system
  • teaching staff
  • financial support

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)