• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Improving Digital Competences of Students-Bachelors of the Field of Study 38.03.02 “Management”

Abstract

The paper summarizes the experience of introducing digital open educational resources into medical higher school. The article examines business communication competence requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education 3++ for specialty 38.03.02 “Management”, analyzes a new universal competence students should acquire, provides examples of academic curriculum implementation. The authors broaden the curriculum of the discipline “Business Communications” to include digital open educational resources enhancing the formation of students’ digital competences, and herein lies scientific originality of the study. The research findings are as follows: the authors update the curriculum of the discipline “Business Communications” to include digital open educational resources promoting the formation of students’ digital competences.

References

  1. Колесниченко А. Н. Применение цифровых технологий при обучении лексике иностранного языка в высшей школе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 2. С. 298-303.
  2. Лукинова О. В. Цифровой этикет. М.: Эксмо, 2020. 210 с.
  3. Медведева О. А. Интерактивные возможности электронного учебного курса, разработанного на основе системы MOODLE // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 1. C. 62-67.
  4. О Стратегии развития информационного общества в Российской Федерации на 2017-2030 годы [Электронный ресурс]: Указ Президента РФ от 9 мая 2017 г. № 203. URL: http://static.kremlin.ru/media/acts/files/0001201705100002.pdf (дата обращения: 08.08.2021).
  5. Панюкова С. В. Цифровые инструменты и сервисы в работе педагога: учеб.-метод. пособие. М.: Про-Пресс, 2020. 33 с.
  6. Петригина В. А. Новые подходы в использовании информационно-коммуникационных технологий в образовании [Электронный ресурс] // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2012. № 5 (19): в 2-х ч. Ч. 1. C. 227-231. URL: https://www.gramota.net/articles/issn_1997-292X_2012_5-1_53.pdf (дата обращения: 30.07.2021).
  7. Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 2007. 368 с.
  8. Положение об электронном курсе в СДО MOODLE СГМУ [Электронный ресурс]: локальный нормативный акт ФГБОУ ВО СГМУ. Архангельск, 2019. URL: http://www.nsmu.ru/student/doc/polog%20electr%20kurse.pdf (дата обращения: 30.07.2021).
  9. Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования: монография. М.: ИИО РАО, 2010. 140 с.
  10. Специалист по внутреннему контролю (внутренний контролер) [Электронный ресурс]: Профессиональный стандарт, утвержден приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации № 236н от 22 апреля 2015 г. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/profstandart/08.006.pdf (дата обращения: 07.08.2021).
  11. Специалист по финансовому консультированию [Электронный ресурс]: Профессиональный стандарт, утвержден приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации № 167н от 19 марта 2015 г. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/profstandart/08.008.pdf (дата обращения: 07.08.2021).
  12. Стародубцев В. А. Создание персональной образовательной среды преподавателя вуза: учеб. пособие. Томск: Изд-во Томск. политехн. ун-та, 2012. 124 с.
  13. Троицкая Е. А., Артюшина Л. А. Информационные технологии в учебном процессе: учеб. пособие. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2020. 166 с.
  14. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 38.03.02 Менеджмент [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/380302B_3_31082020.pdf (дата обращения: 08.08.2021).
  15. Цифровые технологии в преподавании профильных дисциплин: сб. кейсов и практ. заданий по развитию цифровых компетенций обучающихся по программам среднего профессионального и высшего образования / ред. колл.: А. Г. Тормасов, И. И. Бариев, Е. С. Бобров, М. Н. Образцова, Е. В. Макарова, Р. Ф. Кулеев. Иннополис: Изд-во Ун-та Иннополис, 2020. 125 с.

Author information

Natalya Valeryevna Zykova

PhD

Northern State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Arkhangelsk

Lyudmila Vladimirovna Konovalova

PhD

Northern State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Arkhangelsk

Yekaterina Sergeevna Malinina

Northern State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Arkhangelsk

Tatyana Nikolaevna Ushakova

PhD

Northern State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Arkhangelsk

Oksana Nikolaevna Khudyakova

PhD

Northern State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Arkhangelsk

About this article

Publication history

  • Received: July 10, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • цифровые компетенции
  • вуз
  • менеджмент
  • деловые коммуникации
  • рабочая программа
  • ресурсы свободного доступа
  • digital competences
  • higher school
  • management
  • business communications
  • curriculum
  • open educational resources

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)