• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Teaching Foreign Students to Write Abstract for Research Paper (Level B2)

Abstract

The work aims to develop a model for teaching foreign students to write an abstract for a research paper in Russian. The article considers genre studies related, psycholinguistic and linguistic aspects of written speech in the abstract genre, correlates the process of generating written speech and necessary skills corresponding to the components of competencies in writing an abstract. Scientific novelty lies in the fact that the research develops methodology that is based on the notion that teaching foreign students to write in the abstract genre is considered as a process of forming a set of skills for reinterpreting a primary paper in Russian. The teaching methodology elaborated by the researcher is being tested experimentally. As a result of the research, a teaching model that is based on identifying three blocks of leading competencies (discursive competency, speech competency, language competency) and corresponding skills is presented.

References

  1. Ахутина Т. В. Модель порождения речи Леонтьева-Рябовой: 1967-2005 // Вопросы психолингвистики. 2007. № 6. С. 13-27.
  2. Бабакова Т. А. Готовность обучающихся магистратуры и аспирантуры к созданию текстов научного стиля // Непрерывное образование: XXI век. 2019. № 1 (25). С. 76-91.
  3. Быкова О. П., Мартынова М. А., Шелкова И. А. Обучение иностранных студентов аннотированию и реферированию: учеб.-метод. пособие. М.: Моск. гос. ун-т геодезии и картографии, 2018. 80 с.
  4. Власова И. В., Нечаева А. А. Обучение написанию аннотации к научно-техническому тексту студентов химических специальностей в Самарском государственном техническом университете // Учебные записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2018. № 12 (166). С. 29-35.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2006. 336 с.
  6. Давыдова Э. В. Обучение иностранных студентов аннотированию научных текстов в российских технических университетах // Гуманитарный вестник. 2013. № 2 (4). С. 1-7.
  7. Добрынина О. Л. Пропедевтика ошибок при написании англоязычной авторской аннотации к научной статье // Высшее образование в России. 2015. № 7. С. 42-50.
  8. Ерёмина В. М. Особенности обучения написанию аннотаций на английском языке // Ученые записки Забайкальского государственного университета. 2016. Т. 11. № 6. С. 86-92.
  9. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж: Моск. психол.-соц. ин-т; НПО «МОДЭК», 2001. 432 с.
  10. Изаренков Д. И. Аппарат упражнений в системном описании // Русский язык за рубежом. 1994. № 1. С. 77-85.
  11. Карпова И. В. Реферирование как коммуникативно-когнитивная деятельность студентов // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия «Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика». 2008. Т. 14. № 6. С. 84-87.
  12. Ковалева Т. А., Ильина И. В. Как написать аннотацию к научной статье // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. Т. 21. № 12 (164). С. 173-177.
  13. Кожина М. Н., Дускаева Л. Р., Салимовский В. А. Стилистика русского языка: учебник. М.: Флинта; Наука, 2008. 464 с.
  14. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики: учеб. для студентов вузов, обучающихся по специальности «Психология». М.: Смысл; Академия, 1999. 287 с.
  15. Маркушевская Л. П., Ермолаева С. А. Методика обучения реферированию и аннотированию на занятиях по иностранному языку // Научно-технический вестник Санкт-Петербургского государственного института точной механики и оптики (технического университета). 2003. № 7. С. 172-175.
  16. Шадже З. М. Обучение аспирантов основам реферирования и аннотирования иноязычных научно-технических текстов // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2017. № 1. С. 85-91.
  17. Шатилов С. Ф. Актуальные проблемы методики обучения русскому языку иностранных учащихся: учеб. пособие. Л.: ЛГУ, 1985. 56 с.
  18. Шишков М. С. Научный стиль речи: учеб. пособие для иностр. студентов магистратуры лингвистического профиля. СПб.: Свое изд-во, 2012. 79 с.
  19. Шмелёва Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи. Саратов: Колледж, 1997. Вып. 1. С. 88-98.

Author information

Yujie Guo

Saint-Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: June 29, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • модель обучения
  • жанр аннотации
  • иностранные обучающиеся
  • письменная речь
  • teaching model
  • genre of abstract
  • foreign students
  • written speech

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)