• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Inclusive Higher Vocational Education for Special Needs Students in the Scandinavian Countries and in the Russian Federation: Comparative Analysis

Abstract

The paper aims to reveal similarities and differences in organization of inclusive higher education in the Scandinavian countries and in the Russian Federation. The article analyzes interpretation of the term “competence” in the western pedagogics, identifies professional and vital (personal and social) competences, describes experience of the Scandinavian countries in organizing group-based training focused on forming special needs students’ social and interpersonal competence; examines approaches to inclusive education in the Scandinavian countries and in the Russian Federation. The authors describe current European trends in higher education, reveal specificity of special needs students’ training in Denmark, Norway and Sweden, and herein lies scientific originality of the study. The research findings are as follows: the authors justify efficiency of group-based training focused on forming special needs students’ social, interpersonal, intercultural competence; analyze implementation of special education trajectories in the Scandinavian countries.

References

  1. Всемирный форум по вопросам образования 2015 г. Инчхонская декларация. Образование 2030 [Электронный ресурс]. URL: http://documents1.worldbank.org/curated/en/167341467987876458/pdf/101711-WP-Box393265B-PUBLIC-incheon-declarationADD-ALL-LANGUAGES.pdf (дата обращения: 05.06.2021).
  2. Гаганова Е. В. Компетентностный подход как средство достижения нового качества высшего образования в соответствии с требованиями ФГОС // Инновации в государственном и муниципальном управлении. Инновации и вузы. 2015. № 6. С. 259-262.
  3. Джуринский А. Н. Сравнительная педагогика: учебник для бакалавриата и магистратуры. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Юрайт, 2016. 440 с.
  4. Кравченко Н. В. Особенности профессионального образования молодежи с особыми образовательными потребностями в скандинавских странах: дисс. … к. пед. н. М., 2014. 258 с.
  5. Кравченко Н. В. Средства обучения в профессиональном образовании молодежи с ограниченными возможностями здоровья в скандинавских странах [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/108-8915 (дата обращения: 23.04.2021).
  6. Лифинцев Д. В. Исторические аспекты дискуссии о предмете и содержании понятия «Социальная педагогика» в Западной Европе // Актуальные проблемы профессионально-педагогического образования: межвузовский сборник научных трудов. 2001. Вып. 11. С. 43-47.
  7. Ломакина И. С. Ключевые компетенции в Лиссабонской программе Евросоюза // Интеграция образования. 2007. № 2. С. 26-31.
  8. Методические рекомендации по индивидуализации инклюзивного обучения лиц с ограниченными возможностями здоровья и инвалидов в образовательных организациях высшего образования. ФГБОУ ВО «ЧелГу» [Электронный ресурс]. URL: https://www.csu.ru/centers/Documents/meth_recom_individ.pdf (дата обращения: 04.08.2021).
  9. Назарова Н. М., Моргачева Е. Н., Фуряева Т. В. Сравнительная специальная педагогика: учебное пособие для студентов учреждений высшего профессионального образования. Изд-е 2-е. М.: Академия, 2012. 336 с.
  10. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: закон РФ (от 29.12.2012 № 273-ФЗ). URL: http://www.zakonrf.info/zakon-ob-obrazovanii/ (дата обращения: 05.03.2021).
  11. Орешкина О. А., Двуличанская Н. Н. Формирование специальных компетенций у студентов с нарушением слуха в условиях технического вуза // Высшее образование в России. 2019. № 10. С. 140-151.
  12. Серякова С. Б. Компетентностный подход в образовании: от теории к практике // Информация и образование: границы коммуникаций. 2011. № 3 (11). С. 121-125.
  13. Специальная педагогика: учеб. пособ. для студ. пед. вузов / под ред. Н. М. Назаровой. М.: ACADEMA, 2008. 507 c.
  14. Akkermans J., Brenninkmeijer V., Huibers M., Blonk R. Competencies for Contemporary Career: Development and Preliminary Validation of the Career Competencies Questionnaire // Journal of Career Development. 2013. Vol. 40. Issue 3. P. 246-267.
  15. Brandt S. S. Høyere utdanning - tilgjengelig for alle? Studenter med funksjonsnedsettelse og funksjonshemning i høyere utdanning - Kvalitetsreformens betydning og lærestedenes strategier for inkludering. Oslo: Norsk institutt for studier av forskning og utdanning. Senter for innovasjonsforskning, 2005. 107 s.
  16. Ciarniene R., Kumpikaite V., Vienazindiene M. Development of students’ competencies: Comparable analysis // Economics and Management. 2010. № 15. P. 436-443.
  17. Hodges B. D. The shifting discourses of competence // The question of competence / ed. by B. D. Hodges, L. Lingard. Ithaca: Cornell University Press, 2012. P. 14-41.
  18. http://www.ibos.dk/english.html (дата обращения: 16.04.2021).
  19. http://www.yrkeshogskolan.se/ (дата обращения: 08.06.2021).
  20. Pathways for Disabled Students to Tertiary Education and Employment: Country Report for Denmark [Электронный ресурс]. URL: http://www.oecd.org/education/country-studies/47472268.pdf (дата обращения: 16.04.2021).
  21. Redding S. Competencies and personalized learning // Handbook on personalized learning for states, districts, and schools / ed. by M. Murphy, S. Redding and J. Twyman. Philadelphia: Temple University, Center on Innovations in Learning, 2016. P. 3-18.
  22. Rioux M., Carbet A. Human rights and disability: The international context // Developmental Disabilities. 2003. Vol. 10. № 2. P. 1-14.
  23. Tahirsylaj A., Sundberg D. The unfinished business of defining competencies for 21st century curricula: A systematic research review // Curriculum Perspectives. 2020. Vol. 2. № 40. P. 1-16.
  24. The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report [Электронный ресурс]. URL: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/sites/default/files/bologna_internet_0.pdf (дата обращения: 08.06.2021).
  25. VET in Europe: Country Report 2010 Norway [Электронный ресурс]. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/2010_cr_no.pdf (дата обращения: 16.04.2021).
  26. Vocational Education and Training: Policy and Practice in the Field of Special Needs Education [Электронный ресурс]. URL: https://www.european-agency.org/sites/default/files/vocational-education-and-training-policy-and-practice-in-the-field-of-special-needs-education-literature-review_VET-LiteratureReview.pdf (дата обращения: 16.04.2021).

Author information

Valeria Vladimirovna Goncharova

PhD

Plekhanov Russian University of Economics, Moscow

Natalia Vladimirovna Kuznetsova

PhD

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: July 7, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • компетентностный подход
  • компетенция
  • высшее профессиональное образование
  • студенты с особыми образовательными потребностями
  • групповой метод обучения
  • competence-based approach
  • competence
  • higher professional education
  • special needs students
  • group-based training

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)