• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Regional Continuing Education Model for Teachers in “Industrial Arts” Subject Area

Abstract

The purpose of the paper is to design a Continuing Education Model for Industrial Arts teachers of Irkutsk Oblast. The article considers the need to develop a regional Continuing Education Model for teachers in the “Industrial Arts” subject area, describes positive experience of teaching personnel development in the region. The authors have presented a project of the structure of the Continuing Education Model for teachers in the “Industrial Arts” subject area of Irkutsk Oblast that includes target, technological and result-evaluating components. Special place in the Model is given to the technological component, which is revealed through the personalised approach to development and improvement of professional competencies of teachers in the “Industrial Arts” subject area. The study is novel in that it develops ways of organising continuing education reflected in the developed Model and aimed at teachers in the “Industrial Arts” subject area of Irkutsk Oblast. As a result of analysing regulatory documents and requests of teachers in the “Industrial Arts” subject area for continuing education, the authors have proposed ways of organising acquisition of new professional competencies and/or their improvement, which will be implemented through the technological component of the designed Continuing Education Model for Industrial Arts teachers.

References

  1. Александрова М. В., Тращенкова С. А., Шерайзина Р. М. Становление социально-квалифицированной карьеры педагога: монография. Великий Новгород: Изд-во Ярославского гос. пед. ун-та, 2014. 116 с.
  2. Вербицкий А. А. Контекстное обучение в компетентностном подходе // Высшее образование в России. 2006. № 11. С. 39-43.
  3. Вершловский С. Г. Непрерывное образование: историко-теоретический анализ феномена: монография. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургской акад. постдипломного пед. образования, 2008. 151 с.
  4. Зайцева О. В. Непрерывное образование: основные понятия и определения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. Вып. 7 (85). С. 106-109.
  5. Колесникова И. А. Непрерывное образование как феномен XXI века: новые ракурсы исследования [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2013. Вып. 1. URL: https://doi.org/10.15393/j5.art.2013.1941 (дата обращения: 23.08.2021).
  6. Концепция преподавания предметной области «Технология» в образовательных организациях Российской Федерации, реализующих основные общеобразовательные программы [Электронный ресурс] // Банк документов Министерства просвещения РФ. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/c4d7feb359d9563f114aea8106c9a2aa/(дата обращения: 01.07.2021).
  7. Концепция развития непрерывного агробизнес-образования на сельских территориях Иркутской области на 2021-2025 годы [Электронный ресурс]. URL: https://center-prof38.ru/sites/default/files/one_click/prikaz_ot_1aprelya_2021_no29mpr_10mpr_koncepciya.pdf (дата обращения: 25.07.2021).
  8. Концепция сопровождения профессионального самоопределения детей и молодежи Иркутской области в условиях перехода к цифровой экономике и информационному обществу на период 2021-2025 годы [Электронный ресурс]. URL: https://center-prof38.ru/sites/default/files/one_click/koncepciya_soprovozhdeniya_prof._samoopredeleniya_detey_i_molodezhi_2021_g.pdf (дата обращения: 25.07.2021).
  9. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Эксмо-Пресс, 1996. 312 с.
  10. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» [Электронный ресурс]: Постановление Правительства РФ от 26.12.2017 № 1642. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_286474/cf742885e783e08d9387d7364e34f26f87ec138f/ (дата обращения: 01.07.2021).
  11. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования [Электронный ресурс]: Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31.05.2021 № 287: зарегистрирован 05.07.2021 № 64101. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202107050027?index=0&rangeSize=1 (дата обращения: 25.07.2021).
  12. Примерная основная образовательная программа основного общего образования по технологии [Электронный ресурс]: одобрена решением Федерального учебно-методического объединения по общему образованию (протокол от 08.04.2015 № 1/15) // Реестр примерных основных общеобразовательных программ. URL: https://fgosreestr.ru/registry/пооп_ооо_06-02-2020/ (дата обращения: 01.07.2021).
  13. Рогалева Е. В., Третьякова Л. Р. Непрерывное образование учителя технологии // Профессиональное развитие педагога: мат. Второй междунар. науч.-практ. конф. (г. Иркутск, 25-30 мая 2017 г.) / под ред. М. Г. Голубчиковой, О. А. Лапиной, С. А. Харченко. Иркутск: Аспринт, 2017. С. 166-168.
  14. Рогалева Е. В., Третьякова Л. Р. Состояние и перспективы развития технологического образования школьников Иркутской области [Электронный ресурс] // Педагогика и просвещение. 2019. № 3. URL: http://e-notabene.ru/pped/article_30598.html (дата обращения: 25.07.2021).
  15. Федеральный проект «Учитель будущего» национального проекта «Образование» [Электронный ресурс] // Официальный сайт группы компаний «Новация». URL: https://n-72.ru/company/news/uchitel_budushchego_realizatsiya_federalnogo_proekta/(дата обращения: 25.07.2021).

Author information

Elena Vladimirovna Rogaleva

PhD

Irkutsk State University

Ludmila Robertovna Tretyakova

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 1, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • региональная модель
  • непрерывное образование
  • педагог
  • предметная область
  • технология
  • regional model
  • continuing education
  • teacher
  • subject area
  • Industrial Arts

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)