• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Humanities Education in the Russian Higher School under Digital Revolution: Success Factors and Ways of Optimisation

Abstract

The purpose of the study is to find ways to optimise the humanities education in modern higher school in the digital society. The article examines the experience of the leading Russian universities in the field of the humanities from the viewpoint of its potential use by other educational institutions to improve the quality of their work. Scientific novelty consists in identifying the basic parameters of the educational process, the improvement of which can contribute to the optimisation of modern higher school as a whole. The result of the study amounts to recommendations for optimising the educational process during teaching the humanities at a university-type institution, which can be useful in developing a strategy for the innovative restructuring of the humanities education system in the modern Russian higher school.

References

  1. Бахтин М. М. К философским основам гуманитарных наук // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Русские словари, 1996. Т. 5. С. 7-10.
  2. Безрукова В. С. Педагогика. Проективная педагогика. Екатеринбург: Деловая книга, 1996. 324 с.
  3. Беркун С. Откуда берутся гениальные идеи? 10 мифов об инновациях. СПб.: Питер, 2011. 208 с.
  4. Воробьева Т. П. Ценностно-смысловые ориентиры содержания обучения и стратегия развития отечественной системы образования // Молодой ученый. 2015. № 18 (98). С. 441-444.
  5. Елизова Е. А. Смыслы гуманитарного образования в условиях инноватики // Молодой ученый. 2010. № 4 (15). С. 326-329.
  6. Жужгова Н. В. Мировоззрение как условие формирования метапредметной компетентности // Школьная педагогика. 2016. № 1 (4). С. 24-27.
  7. Ковалева А. И. Система образования как институт социализации [Электронный ресурс] // Актуальные проблемы современного образования: доклады и материалы Национальной научной конференции. URL: http://www.mosgu.ru/nauchnaya/publications/2017/proceedings/Issues-Contemporary-Education.pdf (дата обращения: 21.07.2021).
  8. Образование в России и в мире: исторический опыт и перспективы развития: монография / кол. авторов под ред. И. Н. Шапкина. М.: РУСАЙНС, 2019. 252 с.
  9. Планкина Т. С. О процессе интеграции профессиональных и гуманитарных знаний у студентов юридических вузов // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы I Междунар. науч. конф. (г. Уфа, 20-23 июня 2011 г.). Уфа: Лето, 2011. С. 109-112.
  10. Симонов В. М. Дидактические основы естественнонаучного образования: гуманитарная парадигма: монография. Волгоград: Перемена, 2000. 295 с.
  11. Спасибенко С. Г., Дубровина Л. К. Творчество в процессе взаимодействия общества и личности // Социально-политический журнал. 1996. № 3. С. 50-67.
  12. Степанчук О. А. Гуманитарные знания в системе современного образования // Педагогика: традиции и инновации: материалы Междунар. науч. конф. (г. Челябинск, 20-23 октября 2011 г.). Челябинск: Два комсомольца, 2011. Т. 1. С. 24-27.
  13. Урсул А. Д. Вектор футуризации: поворот к исследованию будущего // Философия и культура. 2015. № 12. C. 1767-1776.
  14. Хомутцов С. В. Проблема гуманитаризации и гуманизации в современном российском образовании // Философия образования. 2008. № 3 (24). С. 74-81.
  15. Чиркунова Е. К., Шехова Н. В. Компетентностный подход в организации и оценивании подготовки бакалавров // Инновации в системе высшего образования: материалы Междунар. науч.-метод. конф. (г. Самара, 26 октября 2016 г.). Кинель: Самарская государственная сельскохозяйственная академия, 2017. С. 175-179.
  16. Skvortsova E. M. Spiritual Bare of Digital Calving of Anthroposphere // Human and Technological Progress towards the Socio-Economic Paradigm of the Future. Berlin - Boston: De Gruyter, 2020. Vol. 1. P. 21-29.

Funding

The reported study was funded by the Science Foundation of the Financial University under the Government of the Russian Federation as a part of the project “The Humanities Education Strategy”.

Author information

Elena Mikhailovna Skvortsova

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

Nina Olegovna Voskresenskaya

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 4, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • гуманитарное образование
  • российская высшая школа
  • цифровая революция
  • оптимизация гуманитарного образования
  • учебно-воспитательный процесс
  • humanities education
  • Russian higher school
  • digital revolution
  • humanities education optimisation
  • teaching and educational process

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)