• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

QR Code and Canva Platform as Means to Form Schoolchild’s Reading Culture at Literature Lessons

Abstract

The paper aims to identify digital technologies that help to raise learners’ interest in reading, to enhance their skills of literary text perception. The article examines digital technologies, such as QR code and the Canva platform, which can be successfully used at Literature lessons; the authors justify efficiency of these technologies when working with “project books” aimed to structure newly acquired knowledge. They are also efficient when working on a literary journal within the framework of an educational project. Scientific originality of the study involves revealing a pedagogical potential of learners’ project activity based on digital technologies, such as QR code and the Canva platform. The experiment results indicate that digital technologies, such as QR code and the Canva platform, help to raise learners’ interest in reading, to enhance their skills of literary text perception.

References

  1. Арнаудов М. Психология литературного творчества. М.: Прогресс, 1970. 654 с.
  2. Аствацатуров Г. О. Технология конструирования интерактивного плаката [Электронный ресурс]. URL: http://didaktor.ru/texnologiya-konstruirovaniya-interaktivnogo-plakata/ (дата обращения: 12.06.2021).
  3. Баданов А. Г. QR Coder [Электронный ресурс]. URL: https://sites.google.com/site/badanovweb2/home/qr-coder (дата обращения: 12.06.2021).
  4. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров; текст подгот. Г. С. Бернштейн и Л. В. Дерюгина; примеч. С. С. Аверинцева и С. Г. Бочарова. Изд-е 2-е. М.: Искусство, 1986. 445 с.
  5. Беляева Л. И. К вопросу о типологии читателей // Проблемы социологии и психологии чтения. М.: Книга, 1975. С. 143-161.
  6. Васильев В. Проектно-исследовательская технология: развитие мотивации // Народное образование. 2000. № 9. С. 177-180.
  7. Выготский Л. С. Психология искусства. Ростов н/Д: Феникс, 1998. 480 с.
  8. Жабицкая Л. Г. Восприятие художественной литературы и личность. Кишинев: Штиинца, 1974. 134 с.
  9. Инфографика. 10 фактов о русской литературе [Электронный ресурс]. URL: https://aif.ru/dontknows/infographics/10_faktov_o_russkoy_literature_infografika (дата обращения: 12.06.2021).
  10. Использование QR-кодов в обучении (на конкретном примере) [Электронный ресурс]. URL: https://www.eduneo.ru/ispolzovanie-qr-kodov-na-urokax-literatury/(дата обращения: 12.06.2021).
  11. Корсунский Е. А. Психология восприятия и понимания художественной литературы школьником. М.: Изд-во Минпроса, 1983. 12 с.
  12. Маранцман В. Г. Труд читателя: от восприятия литературных произведений к анализу. М.: Просвещение, 1986. 128 с.
  13. Миронова Н. А. Цифровые технологии обучения в контексте непрерывного литературного образования: монография. М.: Экон-Информ, 2020. 147 с.
  14. Мобильное приложение «Живые страницы» [Электронный ресурс]. URL: https://www.samsung.com/ru/livepages/(дата обращения: 12.06.2021).
  15. Молдавская Н. Д. Литературное развитие школьников в процессе обучения. М.: Педагогика, 1976. 224 с.
  16. Никифорова О. И. Психология восприятия художественной литературы. М.: Книга, 1972. 152 с.
  17. Обучение и развитие / под ред. Л. В. Занкова. М.: Педагогика, 1975. 440 с.
  18. Программа литературного образования. 10-11 классы / под ред. В. Г. Маранцмана. М.: Просвещение, 2008. 174 с.
  19. Сивкова Е. В. Творческая проектная работа «Поэтические листы. Серебряный век» [Электронный ресурс]. URL: https://urok.1sept.ru/articles/419144 (дата обращения: 12.06.2021).
  20. Теплов Б. М. Избранные труды: в 2-х т. М.: Педагогика, 1985. Т. 1. 328 с.
  21. Тихомирова И. И. Как воспитать талантливого читателя: сб. ст.: в 2-х ч. М.: ШБА, 2009. Ч. 1. Чтение как творчество. 319 с.; Ч. 2. Растим читателя-творца. 287 с.
  22. Узнадзе Д. Н. Психология установки. СПб.: Питер, 2001. 414 с.
  23. Штейнберг В. Э., Мустаев А. Ф. Основания графической реализации логико-смыслового моделирования в дидактике // Образование и наука. 2017. Т. 19. № 3. С. 46-76.
  24. Эпштейн М. М. Метод, разрушающий рутину. О жизни замечательной идеи Дж. Дьюи в отечественной и зарубежной практике // Школьные технологии. 2009. № 2. С. 41-44.
  25. Ээльмаа Ю. В., Фёдоров С. В. Информационные технологии на уроках литературы. М.: Просвещение, 2012. 176 с.
  26. Юсов Б. П. Изобразительное искусство и детское изобразительное творчество: очерки по истории, теории и психологии художественного воспитания детей. Магнитогорск: Изд-во Магнитогорского гос. ун-та, 2002. 282 с.
  27. Якобсон П. М. Психология художественного восприятия. М.: Искусство, 1964. 87 с.

Author information

Irina Evgenievna Bryakova

Dr

Orenburg State Pedagogical University

Victoria Victorovna Mezhebovskaya

PhD

Orenburg State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • цифровые технологии
  • проектная деятельность
  • QR-код
  • онлайн-сервис Canva
  • уроки литературы
  • читатель-школьник
  • digital technologies
  • project activity
  • QR code
  • Canva platform
  • Literature lessons
  • school-age reader

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)