• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Designing Moodle Course on Foreign Language for Educational Institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

Abstract

The research objective is as follows: to develop a Moodle course for educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. The authors describe the functioning of the Moodle system. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors present an electronic English language course containing a set of interrelated tasks for classroom and independent work. By the example of the authorial course, the paper analyses efficiency of educational process organization and relevance of methodological provision of the “Foreign Language” discipline. The experiment results allow concluding that the authorial electronic course helps to improve students’ foreign-language skills.

References

  1. Андреев А. А., Солдаткин В. И. Дистанционное обучение и дистанционные образовательные технологии // Cloud of Science. 2013. № 1. С. 14-20.
  2. Бенедиктов Б. А. Психология овладения иностранным языком. Мн.: Вышэйшая школа, 1974. 336 с.
  3. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам как наука: проблемы и перспективы [Электронный ресурс]. URL: https://evestnik-mgou.ru/ru/Issues/View/11 (дата обращения: 12.05.2021).
  4. Желтобрюх А. В., Дакуева В. М., Сошин А. А., Ковалев Д. В. Использование в учебном процессе системы дистанционного обучения “Moodle” при реализации программ профессионального обучения // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (7) C. 39-41.
  5. Кисарин А. С. Дистанционное обучение английскому языку: достоинства и недостатки [Электронный ресурс]. URL: https://scipress.ru/fam/articles/distantsionnoe-obuchenie-anglijskomu-yazyku-dostoinstva-i-nedostatki.html (дата обращения: 14.04.2021).
  6. Любимова Н. В., Горожанов А. И. Технология «смешанного» обучения иностранным языкам: перспективы и проблемы // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2011. № 609. С. 49-58.
  7. Михеева С. А., Свит Е. П. Опыт и перспективы использования электронного обучения в образовательной среде педагогического университета // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2014. № 168. С. 122-127.
  8. Никуличева Н. А. Дистанционное обучение в образовании: организация и реализация. М.: LAP, 2019. 220 с.
  9. Полат Е. С. Теория и практика дистанционного обучения: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2004. 416 с.
  10. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю., Моисеева М. В. и др. Теория и практика дистанционного обучения: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 416 с.
  11. Худолей Н. В. Методика использования инструментария LMS Moodle для развития навыков коммуникации на иностранном языке у студентов неязыкового вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 10. C. 385-390.
  12. Шатуновский В. Л., Шатуновская Е. А. Ещё раз о дистанционном обучении (организация и обеспечение дистанционного обучения) // Вестник науки и образования. 2020. № 9 (87). Ч. 1. С. 53-56.

Author information

Svetlana Viktorovna Kalashnikova

PhD

Barnaul Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

Elena Vladimirovna Pestova

PhD

Barnaul Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • дистанционное обучение
  • электронный курс
  • обучение иностранному языку
  • платформа “Moodle”
  • образовательные организации МВД России
  • distant learning
  • electronic course
  • foreign language teaching
  • Moodle platform
  • educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)