• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Techniques to Overcome Native Language Interference When Training the Adyghe-Russian Bilingual Students for the Unified State Russian Exam Essay

Abstract

The paper proposes methodology of teaching argumentative essay to the Adyghe- Russian bilingual students. The article considers the problem of native language interference, analyzes typical mistakes made by the Adyghe-Russian bilingual students in the Unified State Russian Exam, justifies the necessity to use special methodological techniques (comprehensive text analysis, writing a short essay) which allow training the Adyghe-Russian bilingual students for the Unified State Russian Exam essay. The authors contribute to the methodology of teaching Russian to bilingual students (clarify the notion “interference”, reveal the notion “special methodological principles of teaching Russian in a multi-ethnic region”, suggest methodological techniques which allow overcoming native language interference), and herein lies scientific originality of the study. The research findings are as follows: the authors justify the necessity to renew the methodology of training the Adyghe-Russian bilingual students for the Unified State Russian Exam essay.

References

  1. Багироков X. З. Билингвизм: теоретические и прикладные аспекты (на материале адыгейского и русского языков): монография. Майкоп: Изд-во АГУ, 2004. 316 с.
  2. Докшина Н. В. Новый тип урока развития речи в старших классах // Гуманитарные исследования. 2017. № 3 (63). С. 166-169.
  3. Комплексный этико-культурологический словарь русского языка для школ Адыгеи / под общ. рук. проф. Р. Ю. Намитоковой. Майкоп: Качество, 2001. 240 с.
  4. Лихачев Д. С. Заметки и наблюдения: из записных книжек разных лет. Л.: Советский писатель, 1989. 608 с.
  5. Нелаева И. А. О воспитании языковой личности в условиях межкультурного взаимодействия // Актуальные вопросы методики преподавания русского языка и русского языка как иностранного: коллективная монография. М.: Спутник+, 2016. С. 561-569.
  6. Пономарев Я. А. Фазы творческого процесса (вместо введения) // Исследования проблем психологии творчества / отв. ред. Я. А. Пономарев. М.: Наука, 1983. С. 3-26.
  7. Статистико-аналитический отчет о результатах ЕГЭ по Республике Адыгея за 2020 год [Электронный ресурс]. URL: https://aripk.ru/media/userfiles/статотчет_2020_.pdf (дата обращения: 24.08.2021).
  8. Цыбулько И. П. ЕГЭ. Русский язык. Типовые экзаменационные варианты. 36 вариантов. М.: ООО «Национальное образование», 2021. 368 с.
  9. Шанский Н. М. Сопоставительное изучение языков и обучение русскому языку нерусских // Шанский Н. М. Русское языкознание и лингводидактика. М.: Русский язык, 1985. С. 15-23.
  10. Шхапацева М. Х. Лингвистика и лингводидактика (избранные работы). Майкоп: Аякс, 2005. 319 с.

Author information

Lyudmila Nikolaevna Gorobetc

Dr

Armavir State Pedagogical University

Natalya Valerianovna Dokshina

Secondary School № 11, Maikop

About this article

Publication history

  • Received: May 31, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • билингвизм
  • этноязыковой регион
  • интерференция
  • языковая личность
  • принципы обучения
  • текст
  • bilingualism
  • multi-ethnic region
  • interference
  • linguistic personality
  • methodological principles
  • text

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)