• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Forming Senior Pupils’ Sociolinguistic Competence When Teaching English on the Basis of Literary Texts Containing Allusive Names

Abstract

The research objectives are as follows: to develop methodology to form senior pupils’ sociolinguistic competence when teaching English on the basis of literary texts, to identify criteria for choosing linguistic content. The article clarifies the content of the notion “sociolinguistic competence”, analyzes sociolinguistic information contained in classical and modern literary texts. The conclusion is made that vertical context has changed over time. In this connection the author discusses the problem of choosing the content of teaching sociolinguistic competence. Scientific originality of the study involves developing methodology to form senior pupils’ sociolinguistic competence when teaching English on the basis of literary texts containing allusive names. The following conclusions are justified: the content of teaching sociolinguistic competence in senior classes should include normative data of thesaurus dictionaries, fragments of literary texts, movie scripts, TV scripts.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология: ценностно-смысловое пространство языка: учеб. пособие. Изд-е 3-е. М.: Флинта; Наука, 2013.
  2. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык: учебник для вузов. М.: Флинта; Наука, 2010.
  3. Бим И. Л. Личностно-ориентированный подход - основная стратегия обновления школы // Иностранные языки в школе. 2002. № 2.
  4. Ветрова К. О. Социокультурная компетенция как структурообразующий компонент иноязычной коммуникативной компетенции // Инновационные научные исследования: теория, методология, практика: сб. статей XVII Междунар. науч.-практ. конф.: в 2-х ч. Пенза, 2019. Ч. 2.
  5. Витошко М. И. Методика формирования профессиональной филологической компетентности студентов вузов (на примере спецкурса «Комплексный анализ художественного текста»): автореф. дисс. … к. пед. н. Тольятти, 2007.
  6. Гудков Д. Б. Прецедентное имя и проблемы прецедентности. Изд-е 2-е, стереотип. М.: ЛЕНАНД, 2020.
  7. Гюббенет И. В. Основы филологической интерпретации литературно-художественного текста. Изд-е 2-е, доп. М.: ЛИБРОКОМ, 2010.
  8. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 2-е, стереотип. М.: Едиториал УРСС, 2002.
  9. Кобзева Н. А. Коммуникативная компетенция как базисная категория современной теории и практики обучения иностранным языкам // Молодой ученый. 2011. Т. 2. Вып. 3.
  10. Корнилов О. А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. Изд-е 4-е, испр. М., 2013.
  11. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996.
  12. Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2001. № 3.
  13. Сорокин Ю. А. Стереотип, штамп, клише: к проблеме определения понятий // Общение. Теоретические и прагматические проблемы: сб. статей. М., 1978.
  14. Сысоев П. В. Культурное самоопределение личности как часть поликультурного образования в России средствами иностранного и родного языков // Иностранные языки в школе. 2003. № 1.
  15. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования (ФГОС СОО). 2012. URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-soo/
  16. Шилина Н. В. Иноязычная социокультурная компетенция как компонент коммуникативной компетенции курсантов образовательных организаций ФСИН России // Вестник Красноярского государственного педагогического университета имени В. П. Астафьева. 2017. № 1 (39).
  17. Hornby N. About a Boy. L.: Penguin Books, 2014.
  18. Langacker R. W. Concept, Image and Symbol: The Cognitive Basics of Grammar. Berlin - N. Y., 1991.
  19. Rowell R. Fangirl. L.: Macmillan, 2014.
  20. The Oxford Dictionary of Allusions / ed. by A. Delahunty, Sh. Dignen, P. Stock. Oxford - N. Y., 2003.

Author information

Marina Aleksandrovna Ananyina

PhD

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Ekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • социолингвистическая компетенция
  • упражнения
  • аллюзивные имена
  • урок английского языка
  • старшая школа
  • sociolinguistic competence
  • exercises
  • allusive names
  • English lesson
  • senior school

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)