• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

The Problem of Foreign Language Vocabulary Attrition: Theoretical Aspects

Abstract

The paper reveals the basic factors that lead to foreign vocabulary attrition. The article considers phonological, morphological and semantic aspects of L2 lexical attrition, reveals the causes of this phenomenon, summarizes the views of domestic and foreign researchers on this issue. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors analyze lexical attrition process taking into account the specificity of its linguistic manifestation, which contributes to developing vocabulary teaching methodology. The research findings are as follows: the authors identify the most efficient strategies to memorize foreign language vocabulary.

References

  1. Аджиева Б. Э. Особенности формирования механизмов памяти при обучении устному переводу // Энергия науки: сборник VI Международной научно-практической интернет-конференции студентов и аспирантов. Ханты-Мансийск: Югорский гос. ун-т, 2016.
  2. Аксенов И. В. Системы рекомендательного характера как эффективное средство запоминания иностранных слов // Тенденции развития науки и образования. 2021. № 73. Ч. 1.
  3. Ахутина Т. В. Порождение речи. Нейролингвистический анализ синтаксиса. СПб.: URSS, 2007.
  4. Воропаева В. А. Использование приёма синквейн на занятиях по английскому языку в условиях аграрного вуза // Наука и образование. 2019. Т. 2. № 2.
  5. Доценко Т. И., Лещенко Ю. Е. Универсальные структуры и их функции в ментальном лексиконе билингва // Труды СПИИРАН. 2013. № 2 (25).
  6. Забелина Н. А. Психолингвистические методы исследования забывания // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2011. № 1.
  7. Залевская А. А. Вопросы теории двуязычия. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2009.
  8. Корниевская С. И. Доступ к слову при устном продуцировании речи на иностранном языке в ситуации учебного двуязычия: автореф. дисс. … к. филол. н. Тверь, 2012.
  9. Ремизова С. В. Психологические особенности изучения иностранного языка и формирования иноязычного сознания // Известия Уральского государственного университета. 2010. № 1 (71).
  10. Соколова В. А. Формирование у студентов эффективных механизмов усвоения иноязычной лексики // Вузовская наука - региону: материалы Третьей всероссийской научно-технической конференции. Вологда: ВоГТУ, 2005.
  11. Ушакова Т. Н. Структуры языка и организация речевого процесса // Язык. Сознание. Культура: cб. науч. тр. / под ред. Н. В. Уфимцевой, Т. Н. Ушаковой. М., 2005.
  12. Aitchison J. Words in the Mind: An Introduction to the Mental Lexicon. 4th ed. L.: John Wiley & Sons, 2012.
  13. Alharthi T. Vocabulary attrition of Saudi EFL graduating at Jeddah Teachers College. Unpublished doctoral dissertation, University of Essex, Colchester, UK, 2012.
  14. Ayçiçegi-Dinn A., Caldwell-Harris C. Bilinguals’ recall and recognition of emotion words // Cognition and Emotion. 2004. Vol. 18. № 7.
  15. Ayçiçegi-Dinn A., Caldwell-Harris C. Emotion-memory effects in bilingual speakers: A level-of-processing approach // Bilingualism: Language & Cognition. 2009. Vol. 3.
  16. Butterworth B. Lexical access in speech production // Lexical representation and process / ed. W. Marslen-Wilson. Cambridge, MA: MIT Press, 1989.
  17. Cohen A. Forgetting Foreign-Language Vocabulary // Language attrition in progress / eds. B. Weltens, K. de Bot, T. van Els. Dordrecht, Netherlands: Foris, 1986.
  18. Cutler A., Hawkins J., Gilligan G. The suffixing preference: A processing explanation // Linguistics. 1985. Vol. 23.
  19. Devlin J. T., Jamison H. L., Matthews P. M., Gonnerman L. Morphology and the internal structure of words // Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA. 2004. Vol. 101. № 41.
  20. Ecke P. Language attrition and theories of forgetting: A cross-disciplinary review // International Journal of Bilingualism. 2004. Vol. 8.
  21. Ford M., Marslen-Wilson W. D., Davis M. H. Morphology and frequency: Contrasting methodologies // Morphological structure in language processing / eds. R. H. Baayen, R. Schreuder. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyter, 2003.
  22. Groot de A. M. B., Hell J. G. van. The Learning of Foreign Language Vocabulary // Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. N. Y.: Oxford University Press, 2005.
  23. Gubrin T. Enlivening the Machinist Perspective: Humanizing the Information Processing Theory with Social and Cultural Influences // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 197.
  24. Kim J., Taft M., Davis C. Orthographic and phonological links in the lexicon: When lexical and sublexical information conflict // Reading and Writing. 2004. Vol. 17.
  25. Kousta S. T., Vigliocco G., Vinson D. P., Andrew M., Del Campo E. The representation of abstract words: Why emotions matter // Journal of Experimental Psychology. General. 2011. Vol. 140. № 1.
  26. Köpke B. Language attrition at the crossroads of brain, mind, and society // Studies in bilingualism / eds. B. Köpke, M. S. Schmid, M. Keijzer, S. Dostert. Amsterdam: Benjamins, 2007. Vol. 33. Language attrition: Theoretical perspectives.
  27. Leyew Z. The Kemantney language. A sociolinguistic and grammatical study of language replacement. Kuschitische Sprachstudien 20. Köln: Rüdiger Koppe, 2003.
  28. Marefat H., Rouhshad A. Second language attrition: Are different nouns equally likely to be lost? // Porta Linguarum. 2007. Vol. 8.
  29. Marian V., Fausey C. M. Language-dependent memory in bilingual learning // Applied Cognitive Psychology. 2006. № 20.
  30. Marslen-Wilson W. D., Zhou X., Ford M. Morphology, modality, and lexical architecture // Yearbook of Morphology / eds. G. Booij, J. van Marle. Dordrecht: Kluwer, 1996.
  31. Milton J. Measuring second language vocabulary acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
  32. Nation I. S. P. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  33. Nooteboom S. G., Vermeulen K. Heads and tails of Dutch spoken words: An experiment on the relative contribution of word beginnings and endings to word recognition // Proceedings of the Berkeley Conference on Dutch Linguistics: The Dutch Language at the Milennium / eds. T. F. Shannon, J. P. Snapper. 2000.
  34. Parkin A. J., Lewinsohn J., Folkard S. The influence of emotion on immediate and delayed retention: Levinger & Clark reconsidered // British Journal of Psychology. 1982. Vol. 3.
  35. Ross L. The role of word class in the attrition of school-learned French: Are nouns or verbs more likely to be lost? Dissertation. N. Y.: Hofstra University, 2002.
  36. Schmid M. S., Mehotcheva T. H. Foreign language attrition // Dutch Journal of Applied Linguistics. 2012. № 1 (1).
  37. Vigliocco G., Della Rosa P., Vinson D., Devlin J., Kousta S. T., Cappa S. F. The neural representation of abstract words: The role of emotion // Cerebral Cortex. 2014. Vol. 24.
  38. Wei J. Selectivity of Second Language Attrition // Theory and Practice in Language Studies. 2014. Vol. 4. № 8.
  39. Weltens B., Cohen A. D. Language attrition research: An introduction // Studies in Second Language Acquisition. 1989. № 11.
  40. Zhang B., Li C. Classification of L2 vocabulary learning strategies: Evidence from exploratory and confirmatory factor analyses // RELC Journal. 2011. Vol. 42. № 2.

Author information

Marina Igorevna Eliseykina

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

Tamara Vladimirovna Kuprina

PhD

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • лексическая аттриция
  • забывание
  • запоминание
  • распознавание слов
  • иностранный язык
  • lexical attrition
  • forgetting
  • memorization
  • identification of words
  • foreign language

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)