• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Professional Activity Practices of the Scientific and Teaching Community of the Baby Boomer Generation

Abstract

The purpose of the study is to identify characteristics and factors of identity formation in the scientific and teaching community of the Baby Boomer Generation in the context of professional activity areas. The paper examines daily practices in the professional activity of representatives of the scientific and teaching community belonging to the same generation designated in the theory of generations as “baby boomers”. Scientific novelty consists in determining factors and conditions for identity formation in the scientific and teaching community of the Baby Boomer Generation, in creating and introducing into scientific use new sources. As a result of the study, similar practices of professional and non-professional activities in different areas of a teacher’s activity have been identified.

References

  1. Ассман А. Забвение истории - одержимость историей. М.: Новое литературное обозрение, 2019.
  2. Бордовская Н. В., Титова Е. В. Методика оценки качества деятельности преподавателей вуза: методические рекомендации. СПб. - Архангельск: Изд-во ПГУ, 2003.
  3. Бумеры, миллениалы, X и Z: как война поколений мешает нам работать. 2021. URL: https://mel.fm/pokoleniya/9346728-generations_war
  4. Бурдье П. Социальное пространство и символическая власть. 2006. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2006/883
  5. В российских вузах 20% преподавателей - люди старше 65 лет. 2020. URL: https://news.ru/society/v-rossijskih-vuzah-20-prepodavatelej-starshe-65-let
  6. Ватлин А. Ю. В поисках «истинного социализма»: историческое сознание поколения Перестройки. 2013. URL: https://www1.ku.de/ZIMOS/forum/docs/forumruss19/08Vatlin.pdf
  7. 10 компетенций, которые буду востребованы в 2020 году. 2017. URL: http://hr-portal.ru/article/10-kompetenciy-kotorye-budut-vostrebovany-v-2020-godu
  8. Мангейм К. Проблема поколений // Мангейм К. Очерки социологии знания: Проблема поколений - Состязательность - Экономические амбиции / пер. с англ. Е. Я. Додиной; отв. ред. Л. В. Скворцов. М.: ИНИОН РАН, 2000.
  9. Мертон Р. Социальная теория и социальная структура. М.: АСТ, 2006.
  10. Ожиганова Е. М. Теория поколений Н. Хоува и В. Штрауса. Возможности практического применения // Бизнес-образование в экономике знаний. 2015. № 1.
  11. Петрушихина Е. Б., Солодникова И. В., Солодников В. В., Седова О. Л., Загорулько А. В., Дорожевец А. Н., Смирнова Т. Ю. Поколенческий подход в гуманитарных науках // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Психология. Педагогика. Образование. 2016. № 4 (6).
  12. Рейли Д. Советские бэйби-бумеры. Послевоенное поколение рассказывает о себе и своей стране / пер. с англ. Т. Эйдельман; под ред. П. Образцова. М.: Новое литературное обозрение, 2015.
  13. Чуркин М. К. «Помнить нельзя забыть»: Великая Отечественная война 1941-1945 гг. в коллективной памяти // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2020. № 2 (27).
  14. Чуркина Н. И. Становление педагогического образования Западной Сибири (вторая половина XIX века - 1919 год): дисс. … д. пед. н. Омск, 2012.
  15. Шамис Е., Никонов Е. Теория поколений. Стратегия беби-бумеров. М.: Университет «Синергия», 2018.
  16. Шлезингер А. М. Циклы американской истории. М.: Прогресс; Прогресс-Академия, 1992.
  17. Юрчак А. Это было навсегда, пока не кончилось. Последнее советское поколение. М.: Новое литературное обозрение, 2014.
  18. Strauss W., Howe N. Generations. N. Y.: William Morrow & Co., 1991.

Funding

The reported study was carried out within the framework of a research grant provided by the Science Development Fund of the Omsk State Pedagogical University.

Author information

Natalya Ivanovna Churkina

Dr

Omsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • профессиональная деятельность
  • научно-педагогическое сообщество
  • поколение беби-бумеров
  • формирование идентичности
  • professional activity
  • scientific and teaching community
  • Baby Boomer Generation
  • identity formation

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)