• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Study of Clouds in the Basic Geography Course

Abstract

The aim of the research is to solve the methodological problem of studying clouds in the school Geography course for grades 5-6 by analyzing “classical” school textbooks, as well as by interviewing students and Geography teachers. The survey results show that the vast majority of students demonstrate cognitive interest to studying the shapes of clouds, but there is little information on this topic in school Geography textbooks. The article suggests ways to solve this methodological problem, which the author has been implementing in practice during the twenty years of observing and studying clouds with students. The scientific originality of the research consists in formulating the guidelines to study clouds in the basic Geography course. As a result of a pedagogical experiment carried out in St. Petersburg, as well as in Leningrad and Nizhny Novgorod regions, positive dynamics in the implementation of formulated guidelines has been revealed.

References

  1. Баринова И. И., Плешаков А. А., Сонин Н. И. География. Начальный курс. 5 кл.: учебник. М.: Дрофа, 2020.
  2. Бережная Г. С. Методическая разработка учебного дистанционного модуля по географии для 6 класса «Погода и климат» // Калининградский вестник образования. 2020. № 3 (7).
  3. Беспалов Д. П., Девяткин А. М., Довгалюк Ю. А. и др. Атлас облаков. СПб.: Д´АРТ, 2011.
  4. Виноградова В. В. Использование компьютерных технологий на уроках географии (на примере изучения темы «Атмосфера», 6 класс) // Педагогическая тетрадь: сборник статей и методических разработок учителей географии Московской области. М.: МГОУ, 2018.
  5. Герасимова Т. П. Наблюдения над погодой в преподавании географии в семилетней школе. М.: Учпедгиз, 1954.
  6. Герасимова Т. П., Неклюкова Н. П. География. Начальный курс. 6 кл.: учебник. М.: Дрофа, 2020.
  7. Захарычева В. П. Использование приемов и стратегий технологии развития критического мышления на уроках географии как средство формирования мыслительной деятельности учащихся // Современное географическое образование: проблемы и перспективы развития: материалы IV Всероссийской научно-практической конференции (г. Москва, 02 ноября 2019 г.). М.: Перо, 2020.
  8. Коршунов М. Ю. Географическое краеведение. Бутурлинский район. Тетрадь юного исследователя своего края. Н. Новгород: Типография «Деловая Полиграфия», 2009a.
  9. Коршунов М. Ю. Методика развития самостоятельной деятельности учащихся 6 класса при изучении географического краеведения: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2009b.
  10. Кулагина С. А. Исследовательская и проектная деятельность школьников на уроках географии и во внеурочной деятельности // Современное географическое образование: проблемы и перспективы развития: материалы IV Всероссийской научно-практической конференции (г. Москва, 02 ноября 2019 г.). М.: Перо, 2020.
  11. Половинкин А. А. «Погода и климат» в курсе географии V класса. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1955.
  12. Претор-Пинней Гэвин. Занимательное облаковедение: учебник любителя облаков. М.: Гаятри, 2007.
  13. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (ФГОС ООО). 2020. URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-ooo/
  14. Чернихова Е. Я. Изучение климата на уроках географии: пособие для учителей. М.: Просвещение, 1973.
  15. International Cloud Atlas. Geneva: World Meteorological Organization, 1987. Vol. II.

Author information

Mikhail Yuryevich Korshunov

PhD

Leningrad State University named after A. S. Pushkin, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: September 17, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • облака
  • начальный курс географии
  • школьный учебник
  • методические рекомендации
  • педагогический эксперимент
  • clouds
  • basic Geography course
  • school textbook
  • methodological guidelines
  • pedagogical experiment

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)