• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Development of a System of Exercises and Test Tasks on the Assimilation of Metaphorical Models of the PATRIOTISM Concept for the Chinese Audience

Abstract

The aim of the work is to develop a system of exercises for mastering the PATRIOTISM concept through the analysis of its metaphorical models. The article highlights the methodological foundations of the work of the Chinese students-philologists of TORFL-3 in the course of analysing the models of the Russian political metaphor of the PATRIOTISM concept. The scientific originality of the research is due to the fact that for the first time a linguodidactic approach was formulated in teaching Russian as a foreign language to the Chinese audience through understanding the abstractness of specific lexemes meanings (for example “patriotism”). As a result, after testing the author’s program of RFL in the course of an ascertaining experiment among the Chinese students of philology, on the basis of the results obtained, a system of exercises and test tasks based on materials from Russian newspapers was developed; this system is designed to promote better understanding of the features of modern Russian political discourse by foreigners.

References

  1. Андрюшина Н. П. Лексические минимумы по русскому языку как иностранному: проблема отбора лексических и фразеологических единиц // Проблемы истории, филологии, культуры. 2011. № 3 (33).
  2. Арнольд И. В. Лексикология современного английского языка: учебник для ин-тов и фак-тов иностр. яз. М.: Высшая школа, 1986.
  3. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990.
  4. Воркачев С. Г. Идея патриотизма в русской лингвокультуре: монография. Волгоград: Парадигма, 2008.
  5. Колесов В. В. Концептология: конспект лекций, читанных в сентябре-декабре 2010 года. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2012.
  6. Кольовска Е. Г. Природно-ландшафтный код русской культуры в аспекте лингводидактики: дисс.. к. пед. н. М., 2014.
  7. Костомаров В. Г., Митрофанова О. Д. Методическое руководство для преподавателей русского языка как иностранного: учеб. пособие. М.: Русский язык, 1976.
  8. Красных В. В. Словарь и грамматика лингвокультуры. Основы психолингвокультурологии. М.: Гнозис, 2016.
  9. Кудрин С. А. Базовые метафоры спортивного дискурса как текстопорождающие модели: дисс. … к. филол. н. М., 2011.
  10. Лебединский С. И., Гербик Л. Ф. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие. Мн., 2011.
  11. Макарова О. В. Лингвометодические основы исследования архитектурно-домоустроительного кода русской лингвокультуры в целях преподавания русского языка как иностранного: дисс. … к. пед. н. М., 2010.
  12. Постовалова В. И. Наука о языке в свете идеала цельного знания: в поисках интегральных парадигм. М.: ЛЕНАНД, 2016.
  13. Савельева И. Ф. Концепт как универсальная единица формирования знаний в процессе обучения студентов языкового вуза иностранному языку // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 102.
  14. Степанов Ю. С. В трехмерном пространстве языка. М.: Наука, 1985.
  15. Сурыгин А. И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке. СПб.: Златоуст, 2000.
  16. Тарнаева Л. П. Теория концепта в свете лингводидактических проблем // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 7 (37). Ч. 1.
  17. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного / сост. Л. В. Московкин, А. Н. Щукин. Изд-е 3-е, стереотип. М.: Русский язык. Курсы, 2012.
  18. Чернышов С. В. Эмотивно-концептная модель обучения иностранным языкам в лингвистическом вузе: автореф. дисс. … д. пед. н. Нижний Новгород, 2016.
  19. Чудинов А. П. Политическая лингвистика (общие проблемы, метафора): учеб. пособие. Екатеринбург: Уральский гуманитарный институт, 2003.
  20. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. М.: Гнозис, 2004.
  21. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высшая школа, 2003.
  22. 刘宏.论俄语语言文化教学的研究趋势 // 外语与外语教学 Foreign Languages and Their Teaching. 2002. № 4 (Лю Хун. О направлениях исследования преподавания русского языка и культуры // Иностранные языки и их преподавание. 2002. № 4).
  23. 江秋丽.文化教学与大学俄语教学 // 俄语学习Russian Learning Русский язык. 2013年第.4期 (Цзян Цюли. Преподавание культуры и русского языка в вузе // Русский язык. 2013. № 4).
  24. 赵爱国.当前俄语语言与文化学科建设的几个理论问题 // 外语与外语教学Foreign Languages and Their Teaching. 2002. № 6 (Чжао Айго. Несколько теоретических проблем в создании современной учебной дисциплины русского языка и культуры // Иностранные языки и их преподавание. 2002. № 6).

Author information

Tian Gao

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: September 22, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • система упражнений
  • тестовые задания
  • китайская аудитория
  • метафорическая модель
  • концепт
  • патриотизм
  • exercise system
  • test tasks
  • Chinese audience
  • metaphorical model
  • concept
  • patriotism

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)