• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Essence of the Notion “Communicative Approach” in the Modern Foreign Language Teaching Methodology

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the advisability of relying on a communicative approach in the foreign language teaching methodology at universities. The paper determines prerequisites for the emergence of a communicative approach in the methodology; clarifies principles formulated by E. I. Passov’s Lipetsk Methodological School regarding communicative foreign language education; systematises researchers’ views on the component composition of university students’ communicative competence; presents a theoretical integrative model of students’ communicative competence; proposes a technology for the formation of linguistic, speech, linguopragmatic and sociocultural components of students’ communicative competence. Scientific novelty of the study lies in elaborating a theoretical integrative model of university students’ communicative competence and a technology for the formation of linguistic, speech, linguopragmatic and sociocultural components of the communicative competence. As a result of the study, the author substantiates the advisability of relying on a communicative approach in the university foreign language teaching methodology from the standpoint of goal-setting, i.e. the formation of students’ communicative competence, and a teaching technology, involving the use of a set of communicative-oriented tasks in the learning process that are aimed at the development of linguistic, speech, linguopragmatic and sociocultural competencies.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания иностранных языков). СПб.: Златоуст, 1999.
  2. Войткова А. Н., Гончарова Т. В. Пересказ как основной когнитивный механизм формирования лингво-коммуникативной компетенции // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 5.
  3. Гавра Д. П. Основы теории коммуникации: учебник для вузов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2021.
  4. Кашкин В. Б. Основы теории коммуникации. М.: АСТ; Восток-Запад, 2007.
  5. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб.: Блиц; Cambridge University Press, 2001.
  6. Методика обучения иностранным языкам. Традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2012.
  7. Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: Ступени; Инфра-М, 2002.
  8. Мушенко Е. В., Микаелян Л. А. Модель формирования иноязычной профессиональной коммуникативной компетенции студентов (направление подготовки «Зарубежное регионоведение») // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 3.
  9. Павловская И. Ю. Методика преподавания иностранных языков (курс лекций на английском языке): обзор современных методик преподавания. Изд-е 2-е. СПб: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2001.
  10. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. Изд-е 2-е. М.: Просвещение, 1991.
  11. Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного образования. М.: Просвещение, 2000.
  12. Пассов Е. И. Теория методики: принципы иноязычного образования. Елец, 2013.
  13. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика (ФГОС). 2019. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/ProjFGOSVO3++/Bak3++/450302_B_3plus_12092019.pdf
  14. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам. Теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Филоматис, 2004.
  15. Brumfit C. J., Johnson K. The Communicative Approach to Language Teaching. 6th ed., impr. Oxford: Oxford University Press, 1987.
  16. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR). 2001. URL: https://rm.coe.int/16802fc1bf
  17. Culperer J. English Language. Description, Variation and Context. Basingstoke: Palgrave Macmillan; Lancaster University, 2009.
  18. Harmer J. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. L.: Pearson Education, 2007.
  19. Richards J. C., Schmidt R. W. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied linguistics. 3rd ed. L.: Pearson Education, 2002.
  20. Trosborg A. Interlanguage Pragmatics. Requests, Complaints and Apologies. Berlin: Mouton de Gruyter, 1995.

Author information

Yulia Grigorjevna Davydova

PhD

Saint-Petersburg University of Management Technologies and Economics

About this article

Publication history

  • Received: October 11, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • коммуникативный подход
  • иностранные языки
  • методика преподавания
  • теоретическая интегративная модель
  • компетенция
  • communicative approach
  • foreign languages
  • teaching methodology
  • theoretical integrative model
  • competence

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)