• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Modern LMS Platforms for Distance Education: Analysis and Comparison

Abstract

The study aims to determine the main parameters and tools of learning management systems (LMS), identify their strengths and weaknesses using the example of several distance education platforms (Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams, Open edX and ILIAS), which are widely used not only in Russia but also around the world, in order to bring out the pedagogical potential for online learning at higher education institutions. The paper lists the main elements of information technology support for learning, draws conclusions about the most effective LMS platforms. Scientific novelty lies in identifying the main characteristics of the platforms that are necessary for the successful implementation of online education in current conditions. As a result of the study, the researcher has determined the main parameters and tools of LMS.

References

  1. Батаев А. В. Электронное обучение как условие повышения качества подготовки инженерно-экономических кадров // Планирование и обеспечение подготовки кадров для промышленно-экономического комплекса региона. 2017. Т. 1.
  2. Глотова М. Ю., Самохвалова Е. А. Индивидуальные образовательные траектории на базе систем дистанционной поддержки образовательного процесса на примере СДО Moodle // Наука и школа. 2015. № 5.
  3. Исаева Е. С. Электронное обучение как способ организации самостоятельной работы студентов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 1-2.
  4. Кузнецов Н. В. Онлайн-образование: ключевые тренды и препятствия // E-Management. 2019. № 1.
  5. Миронова Ю. Н. Использование дистанционных технологий при проведении занятий: LMS MOODLE, GOOGLE КЛАСС, MICROSOFT TEAMS // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 4 (33).
  6. Петрова В. И. Организация и планирование самостоятельной работы студентов педагогического образования в контексте смешанного обучения // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-3.
  7. Рабинович П. Д., Заведенский К. Е., Кушнир М. Э. и др. Цифровая трансформация образования: от изменения средств к развитию деятельности // Информатика и образование. 2020. № 5 (314).
  8. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянова Е. Н. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. М.: Академия, 2002.
  9. Тихомиров В. П. Мир на пути Smart education. Новые возможности для развития // Открытое образование. 2011. № 3.
  10. Allen T. D., Golden T. D., Shockley K. M. How Effective Is Telecommuting? Assessing the Status of Our Scientific Findings // Psychological Science in the Public Interest. 2015. Vol. 16. Issue 2.
  11. Firebaugh G. Seven rules for social research. Princeton: Princeton University Press, 2008
  12. Hoeven C., Zoonen W. Flexible Work Designs and Employee Well-being: Examining the Effects of Resources and Demands // New Technology, Work and Employment. 2015. Vol. 30. Issue 3.
  13. Selim H. M. Critical success factors for e-learning acceptance: Confirmatory factor models // Computers & Education. 2007. Vol. 49. Issue 2.
  14. Sufian A. J. Methods and Techniques of Social Research // International journal of business. 2015. № 2.

Author information

Elizaveta Sergeevna Isaeva

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: September 29, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • дистанционное обучение
  • система управления обучением
  • платформа дистанционного образования
  • онлайн-обучение
  • distance education
  • learning management system
  • distance education platform
  • online learning

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)