Dramatization Technique When Teaching a Foreign Language to 8th-9th-Grade Pupils (by the Example of the English Language)
Abstract
The paper reveals didactic potential of dramatization as a means to develop 8th-9th grade pupils’ foreign language competence. The article describes gaming technologies, identifies specific features of games-dreams and formal dramatizations, considers the problem of introducing different types of dramatization - improvisation, imitation, pantomime, etc. The authors propose theoretically justified and experimentally approbated model to introduce dramatization as an interactive technology into English language education of 8th-9th grade pupils, identify psychological and pedagogical conditions for introducing dramatization into foreign language education, and herein lies scientific originality of the study. The research findings are as follows: the authors clarify pedagogical notion “interactive game”, reveal multi-aspect potential of dramatization as a means to form learners’ foreign language competences, evaluate the results of introducing dramatization as a tool to develop 8th-9th grade pupils’ auditory-articulatory and rhythmic-prosodic skills, expressive language skills, creative thinking skills, group work skills.
References
- Ариян М. А. Педагогические технологии обучения иностранным языкам в школе: учебное пособие. Изд-е 2-е, стереотип. М.: ФЛИНТА, 2016.
- Зорина Е. В., Мишланова С. Л., Шалгина Е. А. Драматизация в обучении профессиональной коммуникации на иностранном языке (из опыта внеаудиторной работы кафедры лингводидактики, молодежного франкофонного театра) // Инновационная наука. 2016. № 1.
- Иванова Н. В. Методика драматизации сказки как средство развития коммуникативности младших школьников при обучении иностранному языку: дисс. … к. пед. н. М., 2007.
- Казимирова С. Н. Игровая форма в преподавании иностранного языка // Филология и лингвистика. 2017. № 1.
- Конышева А. В. Игровой метод в обучении иностранному языку. СПб., 2006.
- Кунгурова И. М. Инновационные технологии преподавания иностранных языков. Saarbrucken: Lambert Academic Publishing, 2013.
- Курдюмова Ю. В. К вопросу использования драматизации в обучении иностранному языку в общеобразовательной школе // Вестник Бурятского Государственного университета. 2009. № 15.
- Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М., 1991.
- Фридман Л. М. Формирование познавательных интересов у школьников. М.: Педагогика, 1984.
- Шмаков С. А. Игры-шутки, игры-минутки. М.: Новая школа, 1996.
- Brumfit C. The Communicative Approach to Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1991.
- Fleming M. Drama and Language teaching: The Relevance of Wittgenstein's Concept of Language Games // Humanizing Language Teaching Magazine. 1997. Issue 4.
- Maley A., Duff А. Drama Techniques in Language Learning. M.: Просвещение, 1981.
- Scrivener J. Learning teaching. Oxford: Macmillan Publishers Ltd, 2005.
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 25, 2021.
- Published: December 28, 2021.
Keywords
- драматизация
- интерактивная технология
- преподавание иностранного языка
- средняя школа
- английский язык
- dramatization
- interactive technology
- foreign language teaching
- secondary school
- English language
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC