• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Dramatization Technique When Teaching a Foreign Language to 8th-9th-Grade Pupils (by the Example of the English Language)

Abstract

The paper reveals didactic potential of dramatization as a means to develop 8th-9th grade pupils’ foreign language competence. The article describes gaming technologies, identifies specific features of games-dreams and formal dramatizations, considers the problem of introducing different types of dramatization - improvisation, imitation, pantomime, etc. The authors propose theoretically justified and experimentally approbated model to introduce dramatization as an interactive technology into English language education of 8th-9th grade pupils, identify psychological and pedagogical conditions for introducing dramatization into foreign language education, and herein lies scientific originality of the study. The research findings are as follows: the authors clarify pedagogical notion “interactive game”, reveal multi-aspect potential of dramatization as a means to form learners’ foreign language competences, evaluate the results of introducing dramatization as a tool to develop 8th-9th grade pupils’ auditory-articulatory and rhythmic-prosodic skills, expressive language skills, creative thinking skills, group work skills.

References

  1. Ариян М. А. Педагогические технологии обучения иностранным языкам в школе: учебное пособие. Изд-е 2-е, стереотип. М.: ФЛИНТА, 2016.
  2. Зорина Е. В., Мишланова С. Л., Шалгина Е. А. Драматизация в обучении профессиональной коммуникации на иностранном языке (из опыта внеаудиторной работы кафедры лингводидактики, молодежного франкофонного театра) // Инновационная наука. 2016. № 1.
  3. Иванова Н. В. Методика драматизации сказки как средство развития коммуникативности младших школьников при обучении иностранному языку: дисс. … к. пед. н. М., 2007.
  4. Казимирова С. Н. Игровая форма в преподавании иностранного языка // Филология и лингвистика. 2017. № 1.
  5. Конышева А. В. Игровой метод в обучении иностранному языку. СПб., 2006.
  6. Кунгурова И. М. Инновационные технологии преподавания иностранных языков. Saarbrucken: Lambert Academic Publishing, 2013.
  7. Курдюмова Ю. В. К вопросу использования драматизации в обучении иностранному языку в общеобразовательной школе // Вестник Бурятского Государственного университета. 2009. № 15.
  8. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М., 1991.
  9. Фридман Л. М. Формирование познавательных интересов у школьников. М.: Педагогика, 1984.
  10. Шмаков С. А. Игры-шутки, игры-минутки. М.: Новая школа, 1996.
  11. Brumfit C. The Communicative Approach to Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1991.
  12. Fleming M. Drama and Language teaching: The Relevance of Wittgenstein's Concept of Language Games // Humanizing Language Teaching Magazine. 1997. Issue 4.
  13. Maley A., Duff А. Drama Techniques in Language Learning. M.: Просвещение, 1981.
  14. Scrivener J. Learning teaching. Oxford: Macmillan Publishers Ltd, 2005.

Author information

Irina Alexandrovna Sheveleva

PhD

Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky

Irina Gennadievna Yakimovich

PhD

Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky

About this article

Publication history

  • Received: August 25, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • драматизация
  • интерактивная технология
  • преподавание иностранного языка
  • средняя школа
  • английский язык
  • dramatization
  • interactive technology
  • foreign language teaching
  • secondary school
  • English language

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)