• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Self-Organization of Students of Non-Linguistic Specialties as a Factor in New-Formation Graduate Development

Abstract

The aim of the research is to substantiate the need for the formation of a flexible skill “Time management” as the most important component of the universal competence “Self-organization and self-development” at the stage of obtaining professional education through the inclusion of a training module in the programs of general scientific disciplines. The article contains a comprehensive analysis of using active educational technologies in teaching students of non-linguistic specialties within the framework of the chosen competence development. On the basis of the developed diagnostic tools for determining the level of possession of the above mentioned competence, a survey and interpretation of the results were carried out, on the basis of which a draft module was proposed for developing students’ time-management skills as a factor in training a specialist of a new formation, adapted to the modern labor market. The scientific originality of the research lies in the substantiation of the need for the introduction and implementation of an educational module on the development of time-management skills in the form of a block inclusion in the program of general scientific disciplines at the university. As a result, time management is considered as a means of professional adaptation of a young specialist, the methods of forming the universal competence “Self-organization and self-development” are revealed, a map of the component of this competence - “Time management” - is proposed.

References

  1. Варламова Л. Д., Толстякова М. Н. Педагогические условия формирования личности будущих инженеров в современном техническом вузе (педагогический опыт): монография. М.: Мир науки, 2020.
  2. Гагарина О. Ю. Организация самостоятельной работы студентов по профессионально-ориентированному обучению иностранному языку с помощью интернет-ресурсов (на примере английского языка) // Записки Горного Института. 2010. Т. 187.
  3. Герасимова А. В., Киракосян М. Ж. Тайм-менеджмент: учебное пособие для студентов, обучающихся в бакалавриате по направлению подготовки 38.03.03 «Управление персоналом». Калининград: КГТУ, 2018.
  4. Грахов В. П., Кислякова Ю. Г., Симакова У. Ф. Формирование и развитие творческого потенциала личности студентов технических вузов // Записки Горного Института. 2015. Т. 213.
  5. Гречников Ф. В., Клентак Л. С. Формирование способности к самоорганизации у студентов технического вуза // Математика. Образование. Культура: сборник трудов по материалам VIII международной научной конференции (к 240-летию Карла Фридриха Гаусса) (г. Тольятти, 26-29 апреля 2017 г.). Тольятти: Тольяттинский государственный университет, 2017.
  6. Давиденко Е. С. Формирование у студентов технического вуза универсальной компетенции самоорганизации и саморазвития // Вестник Московского государственного педагогического университета. Серия: «Педагогика и психология». 2019. № 3 (49).
  7. Левина О. М. Методическая модель обучения студентов межкультурному иноязычному медиаобщению в ситуации манипулятивного воздействия // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 2.
  8. Малькина А. П. Технология тайм-менеджмента в обучении иностранному языку студентов бакалавриата инженерно-технического профиля // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 7-2 (61).
  9. Маховиков А. Б., Вахнина Е. Г., Курта И. В. Межличностное восприятие студентов-первокурсников и преподавателей в связи с удовлетворенностью обучением по дисциплине // Вестник Томского государственного университета. 2020. № 458.
  10. Неволина В. В., Белоновская И. Д. Концептуальная модель профессионального саморазвития студента медицинского вуза. М.: Перо, 2019.
  11. Оверченко М. Н., Маринин М. А., Мозер С. П. Повышение качества подготовки горных инженеров на основе сотрудничества Санкт-Петербургского горного университета и компании Орика // Записки Горного института. 2017. Т. 228.
  12. Перфилова М. А., Герасимова И. Г. Проблемы внедрения современных технологий обучения иностранным языкам в учебный процесс вузов // Записки Горного института. 2008. Т. 175.
  13. Рассадина С. А. Культурологические основания концепции “edutainment” как стратегии формирования общекультурных компетенций в ВУЗах негуманитарного профиля // Записки Горного Института. 2016. Т. 219.
  14. Селюкин Д. Б., Изотов Е. А. Свойства и качества личности горного инженера // Современные образовательные технологии в подготовке специалистов для минерально-сырьевого комплекса: сборник научных трудов III Всероссийской научной конференции (г. Санкт-Петербург, 05-06 марта 2020 г.). СПб.: Санкт-Петербургский горный университет, 2020.
  15. Цветкова Н. И. Организация работы студентов англоязычного бакалавриата по индивидуальной образовательной траектории // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 1.
  16. Goman I. V. Development of the dialogue skills in a foreign language in comparing of oil benchmarks // Journal of Physics: Conference Series. 2019. Vol. 1384 (1), 012013.
  17. Kaya H., Kaya N., Öztürk Palloş A., et al. Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey // Nurse Education in Practice. 2012. Vol. 12. Issue 5.
  18. MacCann C., Fogarty G., Roberts R. Strategies for success in education: Time management is more important for part-time than full-time community college students // Learning and Individual Differences. 2012. Vol. 22. Issue 5.
  19. Oblova I. S., Gerasimova I. G., Sishchuk J. M.: Case-study based development of professional communicative competence of agricultural and environmental engineering students / E3S Web of Conferences. 2020. Vol. 175. 15035.

Author information

Elvira Rizayevna Skornyakova

PhD

Saint Petersburg Mining University

Anastasia Anatolyevna Pinegina

Saint-Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

About this article

Publication history

  • Received: November 2, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • самоорганизация
  • студенты неязыковых специальностей
  • управление временем
  • учебный модуль
  • общенаучные дисциплины
  • self-organization
  • non-linguistic students
  • time management
  • training module
  • general scientific disciplines

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)