• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Forming Linguistic Students’ Research Competence on the Basis of a Practice-Oriented Approach

Abstract

The paper aims to reveal essence of the notion “linguistic research competence”. The article considers the characteristics of research competence, examines the process of research competence formation among linguistic students on the basis of a practice-oriented approach. Scientific originality of the study lies in the fact that relying on a survey conducted among foreign students studying English as a language of international communication and Russian as a foreign language the authors identify specific features of linguistic research competence, reveal the aspects of research competence formation taking into account its components: motivational, informational, cognitive (communicative), activity-based, reflexive, creative, personal. As a result, it is shown that focus group method allows representing research competence characteristics and provides deeper understanding of research competence formation.

References

  1. Арцев М. Н. Учебно-исследовательская работа учащихся: методические рекомендации для учащихся и педагогов // Завуч. 2005. № 6.
  2. Бабушкина Л. Е., Шукшина Т. И. Критерии эффективности формирования полилингвальной личности будущих педагогов на основе практико-ориентированного подхода // Kant. 2020. № 2 (35).
  3. Будажапова Б. Б., Ли Т., Бушуева Е. О. Практико-ориентированный OBE-CDIO подход к обучению китайских студентов русскому языку // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 3.
  4. Ефричева О. Ю., Мельник И. В., Михайлюкова В. С. Исследовательская компетенция: ее сущность и содержание. 2021. URL: https://apni.ru/article/2147-issledovatelskaya-kompetentsiya-ee-sushchnost
  5. Зданович О. В. О структуре и содержании исследовательской компетенции студентов - будущих учителей // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 11 (126).
  6. Леонтович А. В. Модель научной школы и практика организации исследовательской деятельности учащихся // Школьные технологии. 2004. № 5.
  7. Мишурина О. А. Теоретико-методологические аспекты процесса формирования исследовательской компетенции студентов технического университета // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 11 (5).
  8. Трофимов В. В., Трофимова Л. А., Минаков В. Ф. и др. Система формирования исследовательских компетенций и технологических заделов в научной и образовательной деятельности. СПб.: Санкт-Петербургский экономический государственный университет, 2018.
  9. Федорова И. А. Структура исследовательской компетенции бакалавров образования и педагогики: международный и отечественный аспекты. 2011. URL: https://evestnik-mgou.ru/ru/Articles/View/86
  10. Хуторской А. В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения. М.: Изд-во МГУ, 2003.
  11. Хуторской А. В. Исследовательские компетенции ученика и педагога в условиях научной школы человекосообразного образования // Вестник Института образования человека. 2011. № 1.
  12. Шашкина М. Б., Багачук А. В. Формирование исследовательской деятельности студентов педагогического вуза в условиях реализации компетентностного подхода: монография. Красноярск: КГПУ им. В. П. Астафьева, 2006.

Author information

Xuan Zhang

Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University

Inna Vladimirovna Shcheglova

Dr

Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • исследовательская компетенция
  • практико-ориентированный подход
  • иностранные студенты
  • студенты-лингвисты
  • research competence
  • practice-oriented approach
  • foreign students
  • linguistic students

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)