• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

University Students’ Inclusive Literacy: General Characteristics, Ways of Formation, Influence in the Context of Professional Development

Abstract

The paper aims to ground the need to develop undergraduate students’ inclusive literacy which directly influences the process of projecting individual paths of university students’ professional development. The article describes inclusive literacy as a qualitative term to characterize modern university students; analyzes the practice of organizing students’ initiative project activity which is considered a resource for formation of undergraduate students’ inclusive literacy; ascertains the connection between the level of students’ inclusive literacy and the dynamics of their professional intentions and interests which influence the process of projecting individual paths of professional development. The scientific originality of the research lies in the fact that it proves that inclusive literacy is a factor which influences the actualization of individual paths of students’ professional development in the context of specification of its leading vectors towards specific professional direction, initiative project socially-oriented and scientific-educational activity. As a result, the data on the practical approbation of complementing the models of learning process organization that aim to form students’ inclusive literacy which is considered a resource for initiative project activity have been summarized; the conceptual principles of the socially-oriented scientific-educational metaproject “University of inclusive literacy” have been presented; the main effects of inclusive literacy in the context of projecting individual paths of students’ professional development have been identified.

References

  1. Алехина С. В. Психолого-педагогические исследования инклюзивного образования в практике подготовки магистрантов // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 3.
  2. Алехина С. В. Развитие инклюзивного образования в свете нового закона «Об образовании в Российской Федерации» // Бюллетень Учебно-методического объединения вузов РФ по психолого-педагогическому образованию. 2013. № 1 (4).
  3. Антилогова Л. Н., Пустовалова Н. И., Лазаренко Д. В. Проблемы и перспективы создания инклюзивного общества // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 3.
  4. Арпентьева М. Р. Инклюзивная культура и педагогика взаимопомощи // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2018. Т. 29. № 1.
  5. Ахметова Д. З. Инклюзивное образование - путь к инклюзивному обществу // Педагогическое образование и наука. 2014. № 1.
  6. Богданова Е. В. Структура инклюзивной компетентности студентов в информационно-образовательной среде вуза // Вестник Мининского университета. 2016. № 3.
  7. Бородина О. С. Формирование инклюзивной компетентности будущего учителя основ здоровья // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2014. № 1 (13).
  8. Головина Т. А. Сделать общество «инклюзивным»: о защите прав инвалидов // Идеи и новации. 2014. № 2.
  9. Горюнова Л. В. Модель формирования инклюзивной компетентности педагога в процессе его профессиональной подготовки // Гуманитарные науки. 2018. № 2 (42).
  10. Горюнова Л. В., Тимченко Е. С., Тимченко И. В. Формирование инклюзивной грамотности студентов в вузе: анализ эффективности организационных моделей учебного процесса // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. № 6.
  11. Кириллова Е. А. Инклюзивная культура как фактор развития поликультурного образования в России // Поликультурное образовательное пространство Поволжья: интеграция регионального и международного опыта: сборник научных трудов Международной научно-практической конференции (г. Казань, 30 октября 2014 г.). Казань: Отечество, 2014.
  12. Ковалев Д. С., Ковалева А. С. Инклюзивное образовательное пространство: потенциальные возможности для участников образовательного процесса // Образовательная среда сегодня: стратегии развития. 2015. № 3 (4).
  13. Лихорадова И. Н., Тишуков А. В. Инклюзивное образовательное пространство: проблемы и перспективы // Проблемы социальных и гуманитарных наук. 2020. № 1 (22).
  14. Ромашевская Е. С. Профессиональная подготовка педагогов к проектированию инклюзивного образовательного пространства (на примере подготовки магистров): дисс. … к. пед. н. Ростов-на-Дону, 2017.
  15. Сигал Н. Г. Инклюзия как вектор гуманизации образования и общества: зарубежный опыт // Вопросы педагогики и психологии: теория и практика: сборник материалов Международной научной конференции (г. Москва, 26-28 июня 2014 г.). / под ред. проф. В. И. Писаренко. Киров: МЦНИП, 2014.
  16. Староверова М. С. Формирование толерантной образовательной среды в инклюзивном пространстве // СОТИС - социальные технологии, исследования. 2017. № 3 (83).
  17. Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки: дисс. … к. пед. н. Астрахань, 2008.
  18. Шеманов А. Ю., Екушевская А. С. Формирование инклюзивной культуры при реализации инклюзивного образования: вызовы и достижения // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7. № 1.

Author information

Liliya Vasilievna Goryunova

Dr

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Ekaterina Sergeevna Timchenko

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Ivan Vladimirovich Timchenko

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: November 1, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • инклюзивная грамотность
  • инициативная проектная деятельность
  • индивидуальная траектория
  • профессиональное развитие
  • студенты бакалавриата
  • inclusive literacy
  • initiative project activity
  • individual path
  • professional development
  • undergraduate students

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)