• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Forming Digital Competence among the Humanities and Computer Science Students When Teaching the Description of Infographics

Abstract

The paper proposes a model of digital competence of the humanities and computer science students. Digital skills are required to present scientific findings in a foreign language. The article justifies the necessity to form students’ digital competence which allows them to present scientific findings in the form of infographics using cross-cutting digital technologies. Scientific originality of the study involves identifying differences in the formation of foreign-language competence in the description of infographics among students of different training areas. As a result, it is shown that the humanities and computer science students manifest different levels of digital competence, which conditions the necessity to develop this competence. The research findings are as follows: the authors propose a model of student researcher digital competence, describe the stages of teaching the description of infographics (introductory, lexico-grammatical, preparatory, practical, digital). For each stage the authors develop a set of professionally oriented tasks aimed to improve students’ digital competence.

References

  1. Аликина Е. В., Рапакова Т. Б. Формирование инфографической компетенции в научно-исследовательской деятельности курсантов военного вуза в процессе изучения иностранного языка // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2019. № 1.
  2. Андреев А. А. Роль и проблемы преподавателя в среде e-Learning // Высшее образование в России. 2010. № 8-9.
  3. Барзаева М. А., Абдулазизова Э. А. Актуальные проблемы развития современного образования в России // Молодой ученый. 2015. № 8.
  4. Буримская Д. В. Обучение студентов иностранному языку на базе ИКТ // Информационное общество. 2017. № 6.
  5. Выровцева Е. В., Индутная Т. А., Симакова С. И. Дизайн как средство создания публицистического образа в инфографике // Гуманитарный вектор. 2020. № 5.
  6. Гуничева Е. М., Голубев О. Б. Дидактические возможности образовательной инфографики // Педагогическая информатика. 2018. № 1.
  7. Кийкова Е. В., Соболевская Е. Ю., Кийкова Д. А. Анализ эффективности применения инфографики в учебном процессе вуза. 2017. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=27292
  8. Ковалева А. Г., Зарифуллина Д. П., Губина Д. И. и др. Поэтапная методика обучения описанию инфографики на иностранном языке с применением информационно-коммуникационных технологий // Человеческий капитал. 2020. № 11 (143).
  9. Коляда М. Г., Носков М. В. Телекоммуникационный проект как эффективная форма организации компьютерно-коммуникационного обучения студентов // Информатика и образование. 2016. № 7 (276).
  10. Копылова Н. А. Современные электронные средства обучения иностранному языку // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2017. Т. 13. № 1.
  11. Лаптев В. В. Изобразительная статистика. Введение в инфографику. Санкт-Петербург: Эйдос, 2012.
  12. Макулин А. В. Философия визуальной грамотности: роль инфографики и визуального мышления в социальном планировании // Общество: философия, история, культура. 2019. № 1 (57).
  13. Попова А. В., Галиева Х. С. Информационно-компьютерные технологии в иноязычной подготовке курсантов как фактор успешного трудоустройства // Дискуссия. 2017. № 5 (79).
  14. Серебряник И. А., Надршин В. В. Визуализация в бизнесе. Эффективное применение инфографики // Дискуссия. 2016. № 9 (72).
  15. Сидельникова Т. Т. Потенциал и ограничения визуализации как метода изучения социально-гуманитарных дисциплин // Integration of education. 2016. Т. 20. № 2.
  16. Симакова С. И. Инструменты визуализации информации в СМИ: инфографика // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. № 6 (402).
  17. Смирнова Е. В. Электронное средство учебного назначения - современный компонент управления речевой иноязычной деятельностью // Актуальные проблемы экономики и управления. 2017. № 2 (14).
  18. Созыкин А. В. Модель цифрового университета: компетенции цифровой экономики. 2021. URL: https://urfu.ru/fileadmin/user_upload/common_files/about/digital/pres/EHkonomika_Sozykin.pdf
  19. Carretero Gomez S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017.
  20. Li R., Chen J. Toward A Deep Understanding of What Makes a Scientific Visualization Memorable. 2021. URL: https://arxiv.org/pdf/1808.00607.pdf
  21. Lyra K. T., Isotani S., Reis R. C. D. et al. Infographics or Graphics+Text: Which Material is Best for Robust Learning? 2021. URL: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1605/1605.09170.pdf
  22. Punie Y. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu / ed. by C. Redecker. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017.
  23. Tufte E. The Visual Display of Quantitative Information. 2nd ed. Cheshire: Graphic Press, 2007.
  24. Vuorikari R., Punie Y., Carretero Gomez S. et al. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Reference Model. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016.

Author information

Alexandra Georgievna Kovaleva

PhD

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

Anastasia Denisovna Ushakova

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: November 3, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • цифровая компетенция
  • обучение описанию инфографики
  • иностранный язык
  • студент
  • гуманитарные науки
  • компьютерные науки
  • digital competence
  • teaching the description of infographics
  • foreign language
  • student
  • humanities
  • computer science

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)