Forming Digital Competence among the Humanities and Computer Science Students When Teaching the Description of Infographics
Abstract
The paper proposes a model of digital competence of the humanities and computer science students. Digital skills are required to present scientific findings in a foreign language. The article justifies the necessity to form students’ digital competence which allows them to present scientific findings in the form of infographics using cross-cutting digital technologies. Scientific originality of the study involves identifying differences in the formation of foreign-language competence in the description of infographics among students of different training areas. As a result, it is shown that the humanities and computer science students manifest different levels of digital competence, which conditions the necessity to develop this competence. The research findings are as follows: the authors propose a model of student researcher digital competence, describe the stages of teaching the description of infographics (introductory, lexico-grammatical, preparatory, practical, digital). For each stage the authors develop a set of professionally oriented tasks aimed to improve students’ digital competence.
References
- Аликина Е. В., Рапакова Т. Б. Формирование инфографической компетенции в научно-исследовательской деятельности курсантов военного вуза в процессе изучения иностранного языка // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2019. № 1.
- Андреев А. А. Роль и проблемы преподавателя в среде e-Learning // Высшее образование в России. 2010. № 8-9.
- Барзаева М. А., Абдулазизова Э. А. Актуальные проблемы развития современного образования в России // Молодой ученый. 2015. № 8.
- Буримская Д. В. Обучение студентов иностранному языку на базе ИКТ // Информационное общество. 2017. № 6.
- Выровцева Е. В., Индутная Т. А., Симакова С. И. Дизайн как средство создания публицистического образа в инфографике // Гуманитарный вектор. 2020. № 5.
- Гуничева Е. М., Голубев О. Б. Дидактические возможности образовательной инфографики // Педагогическая информатика. 2018. № 1.
- Кийкова Е. В., Соболевская Е. Ю., Кийкова Д. А. Анализ эффективности применения инфографики в учебном процессе вуза. 2017. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=27292
- Ковалева А. Г., Зарифуллина Д. П., Губина Д. И. и др. Поэтапная методика обучения описанию инфографики на иностранном языке с применением информационно-коммуникационных технологий // Человеческий капитал. 2020. № 11 (143).
- Коляда М. Г., Носков М. В. Телекоммуникационный проект как эффективная форма организации компьютерно-коммуникационного обучения студентов // Информатика и образование. 2016. № 7 (276).
- Копылова Н. А. Современные электронные средства обучения иностранному языку // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2017. Т. 13. № 1.
- Лаптев В. В. Изобразительная статистика. Введение в инфографику. Санкт-Петербург: Эйдос, 2012.
- Макулин А. В. Философия визуальной грамотности: роль инфографики и визуального мышления в социальном планировании // Общество: философия, история, культура. 2019. № 1 (57).
- Попова А. В., Галиева Х. С. Информационно-компьютерные технологии в иноязычной подготовке курсантов как фактор успешного трудоустройства // Дискуссия. 2017. № 5 (79).
- Серебряник И. А., Надршин В. В. Визуализация в бизнесе. Эффективное применение инфографики // Дискуссия. 2016. № 9 (72).
- Сидельникова Т. Т. Потенциал и ограничения визуализации как метода изучения социально-гуманитарных дисциплин // Integration of education. 2016. Т. 20. № 2.
- Симакова С. И. Инструменты визуализации информации в СМИ: инфографика // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. № 6 (402).
- Смирнова Е. В. Электронное средство учебного назначения - современный компонент управления речевой иноязычной деятельностью // Актуальные проблемы экономики и управления. 2017. № 2 (14).
- Созыкин А. В. Модель цифрового университета: компетенции цифровой экономики. 2021. URL: https://urfu.ru/fileadmin/user_upload/common_files/about/digital/pres/EHkonomika_Sozykin.pdf
- Carretero Gomez S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017.
- Li R., Chen J. Toward A Deep Understanding of What Makes a Scientific Visualization Memorable. 2021. URL: https://arxiv.org/pdf/1808.00607.pdf
- Lyra K. T., Isotani S., Reis R. C. D. et al. Infographics or Graphics+Text: Which Material is Best for Robust Learning? 2021. URL: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1605/1605.09170.pdf
- Punie Y. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu / ed. by C. Redecker. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017.
- Tufte E. The Visual Display of Quantitative Information. 2nd ed. Cheshire: Graphic Press, 2007.
- Vuorikari R., Punie Y., Carretero Gomez S. et al. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Reference Model. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 3, 2021.
- Published: December 28, 2021.
Keywords
- цифровая компетенция
- обучение описанию инфографики
- иностранный язык
- студент
- гуманитарные науки
- компьютерные науки
- digital competence
- teaching the description of infographics
- foreign language
- student
- humanities
- computer science
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC