• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Changes in the Functional Components of a University Teacher’s Activity in the Digital Educational Environment

Abstract

The aim of the study is to characterize the interrelated changes in the functional components of the professional activity of a university teacher in the context of digitalization and modern challenges to higher education. The article presents the functional components of the university teacher’s activity in digital educational environment, highlights the specificity that manifests itself in each of the components. In accordance with it, a model of the university teacher’s activity in the digital educational environment has been developed, reflecting the role of changes in its individual functional components, and the levels of changes in the teacher’s activity have been determined, correlating with the levels of manifestation of pedagogical creativity, which is necessary in the context of the rapid transformation of the digital educational environment and the society’s demands for education. The scientific originality of the research lies in the fact that the concept of necessary changes in the activity of the university teacher in the digital educational environment is proposed and the role of changes in individual components of the activity is substantiated. As a result, the levels of changes in the teacher’s activity are characterized, which can contribute to the purposeful and conscious construction of a personal path of pedagogical innovation in the digital environment.

References

  1. Кан-Калик В. А., Никандров Н. Д. Педагогическое творчество. М., 1990.
  2. Кузьмина (Головко-Гаршина) Н. В. Предмет акмеологии. СПб.: Политехника, 2002.
  3. Методы системного педагогического исследования / под ред. Н. В. Кузьминой. М.: Народное образование, 2002.
  4. Мирясова Н. В., Сохранов В. В. Организаторская деятельность, как компонент профессиональной деятельности педагога // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2009. № 1.
  5. Носкова Т. Н. Сетевая образовательная коммуникация. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2011.
  6. Носкова Т. Н., Лаптев В. В. Информационные технологии - вызовы современному образованию // Научное мнение. 2018. № 2.
  7. Носкова Т. Н., Павлова Т. Б. Проблема педагогического целеполагания в цифровой образовательной среде // Педагогическое образование: новые вызовы и цели: сборник научных трудов VII Международного форума по педагогическому образованию (г. Казань, 26-28 мая 2021 г.). Казань: Изд-во Казанского университета, 2021. Ч. V.
  8. Носкова Т. Н., Павлова Т. Б., Яковлева О. В. Инструменты педагогической деятельности в электронной среде // Высшее образование в России. 2017. № 8-9.
  9. Павлова Т. Б. Изменения в гностическом компоненте профессиональной деятельности преподавателя вуза // Научное мнение. 2020. № 4.
  10. Регуш Л. А. Психология прогнозирования: успехи в познании будущего. М.: Речь, 2003.
  11. Сирота Е. Н. Цифровизация экономики: вызов высшему образованию и пути преодоления // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2019. Т. 10. № 4.
  12. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений / под ред. В. А. Сластенина. М.: Академия, 2002.
  13. Стефановская Т. А. Педагогика: наука и искусство. М.: Совершенство, 1998.
  14. Ulam S. Tribute to John von Neumann // Bulletin of the American Mathematical Society. 1958. Vol. 64. № 3-2.
  15. Vinge V. The Coming Technological Singularity: How to Survive in the Post-Human Era // Vision-21: Interdisciplinary Science and Engineering in the Era of Cyberspace / ed. by G. A. Landis. Washington: NASA Publication, 1993.

Funding

This work was carried out within the framework of a state assignment with financial support from the Ministry of Education and Science of the Russian Federation (project No. FSZN-2020-0027).

Author information

Tatiana Borisovna Pavlova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 1, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • функциональный компонент
  • деятельность преподавателя
  • вуз
  • цифровая образовательная среда
  • functional component
  • teacher’s activity
  • institute of higher education
  • digital educational environment

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)