• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Development of Initiativity in Senior Preschool Children Based on Volunteer Activity

Abstract

The aim of the research is to substantiate the need for the implementation of pedagogical conditions for the development of initiativity in senior preschool children on the basis of volunteer activity. The article reveals the notions of “initiativity of senior preschool children”, “volunteer activity of children in a preschool educational organization”, reveals the pedagogical potential of volunteer activity in the process of developing the initiativity of senior preschool children, reveals the methods and techniques for developing initiativity in senior preschool children on the basis of volunteer activity in a preschool educational organization. The scientific originality of the research lies in studying the theoretical foundations of the process of developing initiativity in senior preschool children in volunteer activity, determining the complex of pedagogical conditions for the development of initiativity in senior preschool children on the basis of volunteer activity. As a result, the pedagogical conditions for the development of initiativity in senior preschool children on the basis of volunteer activity are described, including a structural and functional model of the pedagogical process, the “Young Volunteers” partial program, the technology represented by the integration of various types of volunteer activity.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991.
  2. Андреев В. И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности. Казань: Изд-во КГУ, 1988.
  3. Артемова Л. В. Театрализованные игры дошкольников. М.: Просвещение, 1991.
  4. Богоявленская Д. Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. Ростов н/Д: Изд-во РГУ, 1983.
  5. Болотова Л. В. Волонтерская деятельность в социальной сфере: учеб.-метод. пособие. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2005.
  6. Борисова Т. С. Активность и инициатива как основа формирования социальной ответственности учащейся молодежи // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. № 5 (83).
  7. Веракса Н. Е., Веракса А. Н. Проектная деятельность дошкольников. М.: Мозаика-Синтез, 2008.
  8. Гришаева Н. П. Технологии эффективной социализации детей 3-7 лет: система реализации, формы, сценарии: методическое пособие. М.: Вентана-Граф, 2017.
  9. Данькова Е. Н. О формировании ответственности как нравственного качества личности у детей старшего дошкольного возраста // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2008. № 2.
  10. Жарикова А. С. Соотношение инициативности и креативности личности: дисс. … к. психол. н. М., 2011.
  11. Клепикова А. А. Семьи с детьми с особенностями интеллектуального развития в России: стратегии родительского активизма // Инвалиды - инвалидность - инвалидизация: сб. тезисов научно-практической конференции. Н. Новгород: Изд-во НИСОЦ, 2018.
  12. Козлова С. А. Теория и методика ознакомления дошкольников с социальной действительностью: учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 1998.
  13. Коротаева Е. В., Святцева А. В. Развитие инициативности детей дошкольного возраста // Воспитание и обучение детей младшего возраста. 2016. № 5.
  14. Короткова Н. А., Нежнов П. Г. Наблюдение за развитием детей в дошкольных группах. М.: ПИ РАО, 2003.
  15. Кравцова Е. Е. Педагогика и психология. М.: Форум, 2009.
  16. Крулехт М. В. Проблема целостного развития ребенка-дошкольника как субъекта детской трудовой деятельности: дисс. … д. пед. н. СПб., 1996.
  17. Крупнов А. И., Шнайдер Н. В., Зиньковская С. М. Системная диагностика и коррекция инициативности и настойчивости: учеб. пособие. Екатеринбург, 2011.
  18. Куприянов Б. В., Дынина С. А. Современные подходы к определению сущности категории «педагогические условия» // Вестник Костромского государственного университета. 2001. Т. 6. Вып. 2.
  19. Найн А. Я. Технология работы над диссертацией по гуманитарным наукам. Челябинск: Урал ГАФК, 2000.
  20. Николаева А. Г. Развитие социальной активности старших дошкольников в образовательном пространстве дошкольного учреждения: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2011.
  21. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/
  22. Обухова Л. Ф., Котляр И. А. Современный ребенок: шаги к пониманию // Психологическая наука и образование. 2010. Т. 15. Вып. 2.
  23. Ожегов С. И. Словарь русского языка: ок. 53000 слов / под общ. ред. проф. Л. И. Скворцова. Изд-е 24-е, испр. М.: Оникс; Мир и образование, 2007.
  24. Поддьяков А. Н. Развитие исследовательской инициативности в детском возрасте: дисс. … д. психол. н. М., 2001.
  25. Святцева А. В., Шухардина С. Б. Развитие инициативности у детей старшего дошкольного возраста // Педагогическое образование в России. 2016. № 3.
  26. Тетерский C. B. Поддержка социальных инициатив детей и молодежи: опыт и эксперимент. М.: Маска, 2003.
  27. Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования. М.: Перспектива, 2014.
  28. Холина О. И. Институционализация волонтерства в структуру российского гражданского общества: автореф. дисс. … к. соц. н. Краснодар, 2012.
  29. Хушбахтов А. Х. Терминология «педагогические условия» // Молодой ученый. 2015. № 23 (103). URL: https://moluch.ru/archive/103/23955/
  30. Шилова И. В., Задворнов С. А. Определение содержания понятия «педагогические условия» методом контент-анализа // Современные наукоемкие технологии. 2019. № 12-2. URL: http://top-technologies.ru/ru/article/view?id=37893
  31. Яковлева Н. М. Подготовка студентов к творческой воспитательной деятельности. Челябинск: Изд-во ЧГПИ, 1991.
  32. Tatarintseva N., Berdnikova N., Zelenskaya M. The Use of Digital Technologies in the Process of Organizing Volunteer Activities of Preschoolers // E3S Web of Conferences. 2021. Vol. 273. Iss. 2. DOI: 10.1051/e3sconf/202127312010

Funding

The study was carried out with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research within the framework of scientific project No. 19-313-90065.

Author information

Nina Evgenievna Tatarintseva

Dr

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Marina Grigorievna Zelinskaya

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: November 7, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • инициативность
  • дети старшего дошкольного возраста
  • волонтерская деятельность
  • педагогические условия
  • initiativity
  • senior preschool children
  • volunteer activity
  • pedagogical conditions

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)