• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Competence Approach to Teaching Bioethics to Medical University Students When Addressing the Agism Problem

Abstract

The paper aims to ground the possibility of the competence approach to teaching bioethics to medical university students by the example of the problem of agism. The article grounds the relevance of the agism problem analysis in pedagogical process when forming bioethical competences from the perspective of work with vulnerable population groups in the modern society. By the example of addressing the problem of agism in bioethics, the study has revealed the content of the process of formation of the competent attitude to the professional ethical issues in the higher school educational process within the competence approach to the formation of the continuity of requirements set by the educational and professional standards on realizing the ethical and deontological principles of professional activity. The scientific originality of the research is determined by the authors’ approach to the issue of studying and preventing the agism problem among medical university students. The grounds for the relevance of the analysis of the agism problem in teaching modern bioethics, as well as the objectives of the formation of the competent attitude to the problem of agism in the higher school educational process have been identified. As a result, the integration of ethical-deontological issues of agism into the bioethics course and the importance of realization of the competence approach in order to ensure the continuity of the requirements of educational and professional standards in the process of teaching the future medical specialists have been substantiated.

References

  1. Григорьева Е. В. Компетентностный подход в современном высшем профессиональном образовании Франции и России: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2006.
  2. Гузаирова Е. А. Компетентностный подход - новый подход к повышению качества образования // Вестник Бишкекского гуманитарного университета. 2007. № 2 (8).
  3. Ильницкий А. Н., Старцева О. Н. Эйджизм и его преодоление в стационарных учреждениях социального обслуживания: метод. Рекомендации. М. - Ярославль: Филигрань, 2016.
  4. Устойчивое общество для всех возрастов: реализация потенциала более продолжительной жизни: Лиссабонское заявление министров 2017 года. 2017. URL: https://unece.org/DAM/pau/age/Ministerial_Conference_Lisbon/Declaration/2017_Lisbon_Ministerial_Declaration_-_RU.pdf
  5. Поттер В. Р. Биоэтика: мост в будущее. Киев: Вадим Карпенко, 2002.
  6. Протас Е. В. Компетентностный подход в формировании содержания образования в высшей школе Европейского союза и России // Право и образование. 2005. № 6.
  7. Старцева О. Н., Лымарева И. А., Ильницкий А. Н. и др. Геронтологический эйджизм и его преодоление среди студентов медицинского вуза // Перспективы науки и образования. 2019. № 3 (39).
  8. Стратегия действий в интересах граждан старшего поколения в РФ до 2025 года: Распоряжение Правительства РФ от 05.02.2016 г. № 164-р. 2016. URL: https://base.garant.ru/71322816/
  9. Томашов В. В., Фирсов Д. Е. Процессуальная биоэтическая модель реализации профессиональной ответственности // Актуальные проблемы совершенствования высшего образования: материалы XIII научно-методической конференции с международным участием (г. Ярославль, 22-23 марта 2018 г.). Ярославль: ЯрГУ, 2018.
  10. Фирсов Д. Е. Вопросы компетентностного подхода при высокотехнологичных исследованиях в преподавании биоэтики // Медицинская этика. 2020. Т. 8. № 1.
  11. Шершнева В. А. Междисциплинарная интеграция и компетентностный подход // Альманах современной науки и образования. 2008. № 10 (17): в 2-х ч. Ч. I.

Author information

Olga Nikolaevna Startseva

PhD

Yaroslavl State Medical University

Denis Evgenievich Firsov

Dr

Yaroslavl State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: November 6, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • эйджизм
  • биоэтика
  • компетентностный подход, медицинский вуз
  • биоэтические компетенции
  • agism
  • bioethics
  • competence approach
  • medical university
  • bioethical competences

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)