• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Substantive Foundations of Future Mathematics Teachers’ Training for Mathematical Literacy Formation in Primary School Students

Abstract

The study aims to identify the content of students’ mathematical literacy in order to determine the substantive foundations of future mathematics teachers’ methodological training. The paper considers the notion of mathematical literacy in the context of functional literacy formation in primary school students. The author analyses the structure of mathematical literacy and research papers addressing the formation of the content of its individual components. The work shows that in Russian studies, there is no unified approach to determining the set of actions that need to be taught to schoolchildren when they operate at the stage of formalisation of a situation presented in a natural language and interpretation of the result obtained in the process of solving practice-oriented tasks. Having analysed the toolkit of the international PISA study and papers by Russian researchers, the author has compiled a list of actions targeted training of which will prepare future mathematics teachers for the formation of students’ skills in building a mathematical model and interpreting the results obtained in the process of solving practice-oriented tasks. Scientific novelty of the study lies in providing rationale for the need to include in the content of future mathematics teachers’ methodological training special actions underlying the stages of formalisation of a situation presented in a natural language and interpretation of the results obtained in the course of solving practice-oriented tasks with the purpose of forming students’ mathematical literacy. As a result, the relationship between certain specific actions necessary for the implementation of the stage of formalisation of a situation presented in a natural language and communicative, educational and informational skills that determine primary school students’ functional literacy has been shown.

References

  1. Алексеева Е. Е. Формирование познавательных умений учащихся 7-9 классов при обучении составлению задач в курсе геометрии: дисс. … к. пед. н. М., 2017.
  2. Беребердина С. П. Обогащение регуляторного опыта учащихся 7-9 классов в обучении алгебре: дисс. … к. пед. н. М., 2018.
  3. Бобровская А. В. Обучение методу математического моделирования средствами курса геометрии педагогического института: дисс. … к. пед. н. СПб., 1996.
  4. Боженкова Л. И. Методика формирования универсальных учебных действий при обучении геометрии: метод. пособие. Изд-е 4-е, электрон. М.: Лаборатория знаний, 2020.
  5. Боженкова Л. И. Методика формирования УУД в обучении алгебре: монография. Изд-е 2-е. М.: Лаборатория знаний, 2017.
  6. Былков B. C. Формирование понятия о математическом моделировании средствами курса алгебры и начал анализа 9 и 10 классов: дисс. … к. пед. н. М., 1986.
  7. Виноградова Н. Ф., Кочурова Е. Э., Кузнецова М. И. Функциональная грамотность младшего школьника: книга для учителя / под ред. Н. Ф. Виноградовой. М.: Российский учебник; Вентана-Граф, 2018.
  8. Воронцов А. Б. Метапредметные образовательные умения. 2013. URL: https://eurekanext.livejournal.com/188095.html
  9. Дидактическое сопровождение формирования функциональной грамотности школьников в современных условиях. Проект № 27.7948.2017/БЧ / рук. Т. С. Назарова. 2017. URL: https://www.instrao.ru/index.php/content-page/271-didakticheskoe-soprovozhdenie-formirovaniya-funkcionalnoy-gramotnosti-shkolnikov-v-sovremennyh-usloviyah
  10. Егупова М. В. Практико-ориентированное обучение математике в школе как предмет методической подготовки учителя: монография. М., 2014.
  11. Иванова Т. А. Теоретические основы гуманитаризации общего математического образования: дисс. … д. пед. н. М., 1998.
  12. Иванова Т. А. Теория и технология обучения математике в средней школе: учеб. пособие для студентов математических специальностей педагогических вузов / под ред. Т. А. Ивановой. Изд-е 2-е, испр. и доп. Н. Новгород: НГПУ, 2009.
  13. Иванова Т. А., Симонова О. В. Структура математической грамотности школьников в контексте формирования их функциональной грамотности // Вестник Вятского государственного университета. 2009. № 1.
  14. Ковалева Г. С., Красновский Э. А., Краснокутская Л. П., Краснянская К. А. Результаты международного сравнительного исследования PISA в России // Вопросы образования. 2004. № 1.
  15. Краткие результаты исследования PISA-2018. 2019. URL: http://centeroko.ru/download/Report_PISA2018kr.zip
  16. Малкова Т. В., Монахов В. М. Математическое моделирование - необходимый компонент современной подготовки школьника // Математика в школе. 1984. № 3.
  17. Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла: сб. мат. / под науч. ред. А. А. Леонтьева. М.: Баласс, 2003.
  18. Подлипский О. К. Функциональная грамотность как направление развития математического образования в школе // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85).
  19. Рослова Л. О., Карамова И. И. Готовность учителя к формированию математической грамотности: результаты опроса // Математика. 2020. № 2.
  20. Саранцев Г. И. Методика обучения математике в средней школе: учеб. пособие для студентов мат. спец. пед. вузов и ун-тов. М.: Просвещение, 2002.
  21. Стукалов В. А. Использование представлений о математическом моделировании в обучении математике: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1975.
  22. Теплов Б. М. Способности и одаренность // Вестник Московского университета. Серия 20 «Педагогическое образование». 2014. № 4.
  23. Шапиро И. М. Использование задач с практическим содержанием в преподавании математики. М.: Просвещение, 1990.
  24. OECD Governing Board. PISA 2021 Mathematics Framework (First Draft). Stockholm, 2018.
  25. PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. P.: OECD Publishing, 2019.
  26. PISA 2021 Mathematics Framework (Draft). 2018. URL: https://www.oecd.org/pisa/sitedocument/PISA-2021-mathematics-framework.pdf

Author information

Alexander Vladislavovich Bychkov

Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University (Minin University)

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • будущий учитель математики
  • математическая грамотность
  • учащиеся
  • основная школа
  • метод математического моделирования
  • future mathematics teacher
  • mathematical literacy
  • students
  • primary school
  • mathematical model approach

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)