• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Using Formative Assessment Methods in the Process of German Language Teaching in the Fifth Forms of General Academic School

Abstract

The study aims to prove by experiment the effectiveness of using formative assessment in the process of German language teaching in the fifth forms of general academic school in the context of the Federal State Education Standard. The paper analyses the advantages of using formative assessment in the process of German language teaching, describes the results of the experimental work on testing additional formative assessment methods in the fifth forms. Scientific novelty of the study lies in elaborating the nomenclature for the process of assessing learning outcomes of general academic school students. As a result, the effectiveness of using formative assessment methods in the process of German language teaching in the fifthforms of general academic school has been proved.

References

  1. Аверин М. М. Горизонты. Немецкий язык. 5 класс. Книга для учителя. М.: Просвещение, 2011a.
  2. Аверин М. М. Горизонты. Немецкий язык. 5 класс. Рабочая тетрадь. М.: Просвещение, 2013.
  3. Аверин М. М. Горизонты. Немецкий язык. 5 класс. Учебник. М.: Просвещение, 2011b.
  4. Крылова О. Н., Бойцова Е. Г. Технология формирующего оценивания в современной школе. СПб., 2015.
  5. Логвина И., Рождественская Л. Инструменты формирующего оценивания в деятельности учителя-предметника. Нарва: Университет Тарту, 2012.
  6. Пинская М. А. Оценивание в условиях введения требований нового Федерального государственного образовательного стандарта. М., 2013.
  7. Пинская М. А. Формирующее оценивание: оценивание в классе. М.: Логос, 2010.
  8. Тряпицына А. П., Радионова Н. Ф. Модернизация общего образования: оценка образовательного результата. СПб., 2002.
  9. Фишман И. С., Голуб Г. Б. Формирующая оценка образовательных результатов учащихся: метод. пособие. Самара: Учебная литература, 2007.
  10. Шакиров Р. Х., Буркитова А. А., Дудкина О. И. Оценивание учебных достижений учащихся. Бишкек: Билим, 2012.
  11. Шамова Т. И. Современные средства оценивания результатов обучения в школе. М.: Педагогическое общество России, 2007.
  12. Black P., William D. Seven Strategies of Assessment for Learning. Oxford, 2008.
  13. Bloom B. Learning for Mastery. Los Angeles: University of California, 1968.
  14. Scriven M. The Methodology of Evaluation // Tyler R. W., Gagné R. M., Scriven M. Perspectives of Curriculum Evaluation. Chicago: Rand McNally, 1967.

Author information

Alena Aleksandrovna Glukhova

Gymnasium 44, Penza

Tatiana Aleksandrovna Razuvaeva

PhD

Penza State University

Yulia Aleksandrovna Shurygina

PhD

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: October 28, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • формирующее оценивание
  • обучение немецкому языку
  • 5-е классы общеобразовательной школы
  • терминологический аппарат
  • formative assessment
  • German language teaching
  • fifth forms of general academic school
  • nomenclature

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)