• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Soft Skills Formation in Students Pursuing an Undergraduate Degree in the Field of Nature Conservancy by Means of Online Educational Environmental Projects

Abstract

The study aims to substantiate the need for soft skills formation in students pursuing an undergraduate degree in the field of nature conservancy according to the requirements actualised by federal state educational standards and the requirements set for graduates by the labour market. The paper presents the sought-after soft skills in the field of environmental safety. The reasons for teachers’ lack of readiness to form soft skills in the educational process at university are revealed. It has been found that online educational environmental projects have a significant potential in soft skills formation in students pursuing an undergraduate degree in the field of nature conservancy. Scientific novelty of the study lies in clarifying the content of soft skills, which are considered as a set of universal skills and personal qualities (internal potential) necessary for graduates in the field of nature conservancy for the effective implementation of their labour functions. A comparative study of various classification features of soft skills, as well as a content analysis of job vacancies and a survey of experts in the field of environmental protection made it possible to specify the basic list of soft skills, which include interpersonal communication skills, teamwork skills, self-organisation skills and management skills. As a result, it has been proved that the use of online educational environmental projects in the educational process at university contributes to the formation of a set of skills and qualities in undergraduate students (teamwork, technical literacy, business communication skills, cooperation in solving tasks, responsibility, sociability, self-discipline and self-organisation), which are regarded by employers as a predictor of professional success of graduates in the field of nature conservancy.

References

  1. Баталова Д. А., Галюк А. Д. Гибкие навыки как фактор успешности решения задач проекта // Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования: мат. XXI Междунар. конф. памяти проф. Л. Н. Когана. Екатеринбург: УрФУ, 2018.
  2. Бацунов С. Н., Дереча И. И., Кунгурова И. М., Слизкова Е. В. Современные детерминанты развития soft skills // Концепт. 2018. № 4.
  3. Беркович М. И., Кофанова Т. А., Тихонова С. С. Soft skills (мягкие компетенции) бакалавра: оценка состояния и направления формирования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Экономика и управление». 2018. № 4.
  4. Борзова И. Г. Soft skills - навыки XXI века. Формирование и развитие в дошкольном возрасте / создано в интеллектуальной издательской системе Ridero. 2019.
  5. Буянов Е. В. Soft skills: самое важное о гибких навыках. 2021. URL: https://4brain.ru/blog/soft-skills-samoe-vazhnoe-o-gibkih-navykah
  6. Быстрова Н. В., Казначеева С. Н., Григорян К. М. Развитие soft skills в условиях формирования конкурентоспособности студентов педагогических направлений // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66.
  7. Герцык Ф. С., Македонский К. А. Влияние soft skills на формирование экологичного общества // Культура и экология - основы устойчивого развития России. Культурные и экологические императивы современной экономики: мат. Междунар. форума. Екатеринбург: УрФУ, 2020.
  8. Горьковая О. П., Козловский Н. В., Матыкина В. С., Петров А. В. “Soft skills”: в поиске универсальных трактовок «гибких» навыков современных работников // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). 2019. № 4 (53).
  9. Далибожко А. И., Герман М. В., Краковецкая И. В. Повышение конкурентоспособности выпускников университета на рынке труда: возможность формирования твердых и мягких навыков в международной программе Enactus // Вестник Дальневосточного федерального университета. 2018. № 1 (85).
  10. Данакин Н. С., Шутенко А. И. Конкурентоспособность выпускников как показатель эффективности работы современного вуза // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6.
  11. Ермаков Д. С. Персонализированная модель образования: развитие гибких навыков // Образовательная политика. 2020. № 1 (81).
  12. Ивонина А. И., Чуланова О. Л., Давлетшина Ю. М. Современные направления теоретических и методических разработок в области управления: роль soft-skills и hard skills в профессиональном и карьерном развитии сотрудников // Науковедение. 2017. Т. 9. № 1. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/90EVN117.pdf
  13. Исаева О. М., Савинова С. Ю. Оценка надпрофессиональных компетенций будущих менеджеров методами психодиагностики и графологии // Организационная психология. 2020. Т. 10. № 3.
  14. Камзолова А. Исследование Плехановского университета: какие специалисты нужны работодателю сегодня. 2021. URL: https://rg.ru/2021/06/21/issledovanie-plehanovskogo-universiteta-kakie-specialisty-nuzhny-rabotodateliu-segodnia.html
  15. Микиденко Н. Л., Сторожева С. П. Роль научно-исследовательской работы в формировании «мягких» компетенций студентов // Бизнес. Образование. Право. 2017. № 4 (41).
  16. Моторина И. В., Моторин А. В. Формирование гибких навыков студентов медицинского вуза - перспективное направление повышения качества профессионального образования в высшей школе // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2018. № 2 (21).
  17. Никитина Н. Н. Введение в педагогическую деятельность: теория и практика. М.: Академия, 2004.
  18. Раицкая Л. К., Тихонова Е. В. Soft skills в представлении преподавателей и студентов российских университетов в контексте мирового опыта // Вестник Российского университета дружбы народов. 2018. Т. 15. № 3.
  19. Россия 2025: от кадров к талантам: консенсус-мнение экспертов-представителей Сбербанка, RosExpert / Korn Fery, НИУ ВШЭ, World Skills Russia, Global Education Futures, BCG. 2017. URL: https://d-russia.ru/wp-content/uploads/2017/11/Skills_Outline_web_tcm26-175469.pdf
  20. Сорокопуд Ю. В., Амчиславская Е. Ю., Ярославцева А. В. Soft skills («мягкие навыки») и их роль в подготовке современных специалистов // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 1 (86).
  21. Степанова Л. Н., Зеер Э. Ф. Soft skills как предикторы жизненного самоосуществления студентов // Образование и наука. 2019. Т. 21. № 8.
  22. Тряпицына А. П. Подготовка педагогических кадров и задачи современной школы // Вестник Герценовского университета. 2010. № 11 (85).
  23. Уварина Н. В., Савченков А. В. Профессиональная гибкость как “soft skills” педагога // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2019. № 3 (45).
  24. Чечева Н. А. Развитие soft skills у курсантов в процессе обучения иностранному языку // Мир науки. 2018. Т. 6. № 5.
  25. Чуланова О. Л. Социально-психологические аспекты управления: эмоциональная компетентность руководителя в структуре soft skills (значение, подходы, методы диагностики и развития) // Науковедение. 2017. Т. 9. № 1. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/07EVN117.pdf
  26. Шайхутдинова Х. А. Формирование soft skills в процессе подготовки студентов к успешной профессиональной деятельности // Поволжский педагогический вестник. 2020. Т. 8. № 2 (27).
  27. Шайхутдинова Х. А. Soft skills: состояние, проблемы и пути их развития у студентов вузов // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65.
  28. Шипилов В. Перечень навыков soft-skills и способы их развития. 2021. URL: https://www.cfin.ru/management/people/dev_val/soft-skills.shtml
  29. Яркова Т. А., Черкасова И. И. Формирование гибких навыков у студентов в условиях реализации профессионального стандарта педагога // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Т. 2. № 4.
  30. Heckman J. J., Kautz T. Hard Evidence on Soft Skills // Labour Economics. 2012. Vol. 19. Iss. 4.
  31. Manolis E. N., Manoli E. Raising Awareness of the Sustainable Development Goals through Ecological Projects in Higher Education // Journal of Cleaner Production. 2021. Vol. 279.
  32. Serostanova N. Integrating Information and Communication Technologies in the Process of Foreign Language Teaching and Learning // Journal of Education Culture and Society. 2014. Iss. 1.
  33. Tang K. N., Nor H. H., Hashimah M. Y. Novice Teacher Perceptions of the Soft Skills Needed in Today’s Workplace // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 177. Iss. 2.
  34. Yustina Y., Syafii W., Vebrianto R. The Effects of Blended Learning and Project-Based Learning on Preservice Biology Teachers’ Creative Thinking through Online Learning in the COVID-19 Pandemic // Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2020. Vol. 9 (3).

Author information

Ekaterina Nikolaevna Zimireva

Vyatka State University

About this article

Publication history

  • Received: December 20, 2021.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • гибкие навыки
  • бакалавры в области охраны природы
  • информационно-коммуникационные технологии
  • сетевые образовательные экологические проекты
  • soft skills
  • students pursuing an undergraduate degree in the field of nature conservancy
  • information and communication technologies
  • online educational environmental projects

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)