• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Graduate Students’ Self-Education Skill Development through the Organisation of Independent Work in the University E-Learning Environment in the Frame of the Discipline “Business Foreign Language in Professional Activity”

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the effectiveness of organising graduate students’ independent work in the university e-learning environment in the frame of an author’s e-learning course for the discipline “Business Foreign Language in Professional Activity” on the LMS Moodle platform to develop their self-education skill. The paper provides insight into the notion of “self-education skill”, which is a necessary competence in graduate students’ educational activity within the implementation of their independent work in the e-learning course for the discipline “Business Foreign Language in Professional Activity” on the LMS Moodle platform; describes the stages and organisation of graduate students’ independent work in the said e-learning course; identifies the levels of self-education skill formation among the students. Scientific novelty of the study lies in introducing new digital technologies into the educational process of higher education, i.e. the author’s e-learning course for the discipline “Business Foreign Language in Professional Activity” on the LMS Moodle platform and a Coursera massive open online course integrated into the author’s e-learning course for the implementation of graduate students’ effective independent work in order to form their self-education skill. The results of the study are as follows: the researchers have shed light on the notion of “self-education skill”, which is a key competence in the modern world; have created the author’s e-learning course for the discipline “Business Foreign Language in Professional Activity” on the LMS Moodle platform, within the frame of which graduate students’ independent work was implemented; have organised students’ independent work in the said e-learning course; have described the stages of graduate students’ independent work in the e-learning course.

References

  1. Ачкасова О. Г. Стратегические ориентиры цифровой трансформации высшего образования // Трансформация национальной социально-экономической системы России, тренд цифровые технологии: сборник материалов III международной научно-практической конференции (г. Москва, 04 декабря 2020 г.) / отв. ред. Л. Н. Косова. М.: РГУП, 2021.
  2. Байлук В. В. Человекознание. Духовная самореализации личности: законы успеха. Екатеринбург, 2013.
  3. Велединская С. Б., Дорофеева М. Ю. Эффективное сопровождение электронного обучения: технологии вовлечения и удержания учащихся // Образовательные технологии. 2015. № 3.
  4. Дегиль И. М., Костюкова Т. А. Специфика работы преподавателя вуза в электронной образовательной среде // Открытое и дистанционное образование. 2016. № 3 (63). https://doi.org/10.17223/16095944/63/1
  5. Корвяков В. А. Самообразовательная деятельность как педагогическая проблема // Вестник Оренбургского государственного университета. 2003. № 7.
  6. Макарова Л. Н., Старцев М. В. Проблемные зоны взаимодействия преподавателей и студентов // Социально-экономические явления и процессы. 2017. Т. 12. № 5. https://doi.org/10.20310/1819-8813-2017-12-5-210-216
  7. Матюшкин А. М. Психология мышления. Мышление как разрешение проблемных ситуаций: учебное пособие / под ред. А. А. Матюшкиной. М.: КДУ, 2009.
  8. Можей К. А., Лукьянов Д. В. Аспекты практической реализации массовых открытых онлайн-курсов в образовательном процессе высшего учебного заведения. Минск: БГУ, 2017. http://elib.bsu.by/handle/123456789/184485
  9. Нечаев В. Л. Социология образования. М.: МГУ, 1992.
  10. Об образовании в РФ: Федеральный закон № 273-ФЗ: принят Государственной думой 21 декабря 2012 года: одобрен Советом Федерации 26 декабря 2012 года.
  11. Орешкина А. К. Теоретические основы развития образовательного пространства системы непрерывного образования в контексте его социальных измерений // Инновационные образовательные технологии. 2014. № 2 (38).
  12. Рыманова И. Е. Использование среды Moodle для обучения профессиональному иностранному языку студентов технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 11 (29).
  13. Спиридонова Л. С. Человек как субъект социологического исследования. СПб.: ЛГУ, 1997.
  14. Cornelius S., Calder C., Mtika P. Understanding learner engagement on a blended course including MOOC // Research in learning technology. 2019. Vol. 27.
  15. Gil A., Dlugosz J. The Role of the Internet in Self-Study // Society.Integration. Education: Proceedings of the International Scientific Conference. Rēzeknes Augstskola (Rezekne, May 22-23, 2015). Rezekne, 2015. Vol. IV. https://doi.org/10.17770/sie2015vol4.398
  16. Hartnett M. The Importance of Motivation in Online Learning // Hartnett M. Motivation in Online Education. Singapore: Springer, 2016. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0700-2_2
  17. Pascariu C. C. Lifelong learning as a continuous self-education action // Romanian Journal of School Psychology. 2020. Vol. 13. Issue 25.
  18. Sagitova R., Students’ Self-education: Learning to Learn Across the Lifespan // Procedia. Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 152. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.194

Author information

Anastasia Georgievna Shirokolobova

PhD

T. F. Gorbachev Kuzbass State Technical University, Kemerovo

Julia Sergeevna Larionova

Kemerovo State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: December 24, 2021.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • навык самообразования
  • студенты-магистры
  • организация самостоятельной работы
  • электронная среда вуза
  • деловой иностранный язык в профессиональной деятельности
  • self-education skill
  • graduate students
  • organisation of independent work
  • university e-learning environment
  • Business Foreign Language in Professional Activity

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)