• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Professional Deformations of Teachers at Regional Universities

Abstract

The purpose of the research is to identify professional deformations of university teachers at the regional level. The paper examines the distinguishing features of the teaching profession at the present stage of higher education development; considers factors that form the basis for the emergence and intensification of teachers’ professional deformations at regional universities; sheds light on the most common manifestations of deformations and provides their brief characteristics. Scientific novelty of the work lies in the fact that the authors have studied the issue of professional deformations among the teaching staff of a number of regional universities, have analysed the empirical material obtained and have found an inverse relationship between the severity of deformations and job satisfaction on a teacher’s part, between the progression of teachers’ deformations and the quality of the student body, as well as the correlation between the severity of “burnout” and a teacher’s subject field. As a result, factors contributing to the emergence of teachers’ deformations at the regional level have been identified, as well as their manifestations, the stages of development of professional “burnout” have been outlined and the main risk groups have been identified. It has been noted that the greatest risk of professional deviations is characteristic of teachers who do not hold academic degrees and ranks, as well as those aged 40 and over.

References

  1. Володина Т. В. Особенности профессиональных деструкций у педагогов // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2010. № 1 (1).
  2. Гунзунова Б. А. Компоненты эмоционального выгорания у различных категорий педагогических работников // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 1 (56).
  3. Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Психология профессиональных деструкций. М. - Екатеринбург: Академический проект; Деловая книга, 2005.
  4. Зотова Л. М. Профессиональные деформации женщин-педагогов как предмет педагогического исследования // Гуманитарные и социальные науки. 2013. № 3.
  5. Зубаков М. Г., Комаров В. В. Синдром эмоционального выгорания как проявление профессиональной деформации // Психолог и вызовы современного мира: мат. VIII Междунар. семинара молодых ученых и аспирантов / отв. ред. Н. А. Коваль. Тамбов: Бизнес-Наука-Общество, 2010.
  6. Корытова Г. С. Профессиональная деформация личности в педагогической деятельности // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 1 (142).
  7. Лейбович О. Л. Преподаватель вуза: кризис идентичности // Высшее образование в России. 2007. № 2.
  8. Логунова Л. Ю., Уткина А. Н., Коваленок Я. Г., Ушаков Д. В. Технологии благополучия деятельности преподавателя: проблемы измерения и понимания // Artium Magister. 2019. № 19.
  9. Медведева Н. И., Усачева И. А. Диагностика профессиональных деформаций личности учителя общеобразовательной школы // Мир образования - образование в мире. 2012. № 1.
  10. Мессинева Е. М., Мануйлова Н. Б., Фетисов А. Г. Проблема профессионального выгорания у преподавателей вузов // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. № 2.
  11. Полякова О. Б. Категория и структура профессиональных деформаций // Национальный психологический журнал. 2014. № 1 (13).
  12. Пряжников Н. С., Ожогова Е. Г. Эмоциональное выгорание и личностные деформации в психолого-педагогической деятельности // Вестник Московского университета. Серия 14 «Психология». 2014. № 4.
  13. Сыманюк Э. Э., Печеркина А. А. Противодействие профессиональным деформациям // Народное образование. 2010. № 9.
  14. Федотова Н. И. Профессиональная деформация преподавателей высшей школы // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2017. № 4.
  15. Фролов А. Г. К проблеме профессионального выгорания преподавателя высшей школы // Наука, техника и образование. 2015. № 10 (16).

Author information

Nikolay Vladimirovich Boltenkov

PhD

Amur State University, Blagoveshchensk

Andrey Aleksandrovich Grinko

PhD

Far Eastern State Agrarian University, Blagoveshchensk

About this article

Publication history

  • Received: January 7, 2022.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • профессиональные деформации педагогов
  • профессиональное выгорание педагогов
  • региональный вуз
  • профессия преподавателя
  • профессорско-преподавательский состав
  • teachers’ professional deformations
  • teachers’ professional burnout
  • regional university
  • teaching profession
  • teaching staff

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)