• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Professional Component of the Content of Architecture Students’ Foreign Language Training

Abstract

The study aims to identify the speech skills and speech genres that make up the professional component of the content of architecture students’ foreign language training, taking into account the analysis of the requirements outlined in the professional standard “The Architect”. The paper considers an integrative cross-cultural professionally oriented approach and content and language integrated learning as fundamental approaches to teaching a professional foreign language and selecting teaching content, which include the following components of the content of foreign language education: professional, foreign-language communicative, cross-cultural. The researcher identifies the principles for the selection of the content of professional foreign language training, i.e. correspondence to the education programme specialisation and to the requirements of the labour market, the genre principle of selecting authentic texts as educational material, the topical nature of educational tasks, cooperation of teachers of foreign languages and vocation-related subjects when selecting teaching content. By analysing the professional standard, the paper identifies job functions of an architect, which require the formation of UK-4 (a transferable skill) among university graduates, and the corresponding speech skills, the main speech genres that are a part of architectural institutional discourse. Scientific novelty of the study lies in determining the professional component of architecture students’ foreign language training. As a result, speech skills and speech genres the acquisition of which will allow students to generate written and oral institutional architectural discourse have been identified.

References

  1. Байдикова Т. В. Методика обучения иноязычному профессиональному общению студентов направления подготовки «Агроинженерия» на основе реализации модели интегрированного предметно-языкового обучения: автореф. дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2021.
  2. Бакурова Е. Н., Карташова В. Н. Актуализация содержания обучения иностранному языку будущих бакалавров сферы туризма // Перспективы науки и образования. 2021. № 2 (50).
  3. Евдокимова М. Г. Инновационные тенденции в профессионально ориентированном обучении иностранным языкам // Электронное обучение в непрерывном образовании. 2017. № 1.
  4. Коряковцева Н. Ф. Современная парадигма профессионально ориентированного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2016. № 14 (753).
  5. Косицкая Ф. Л., Зайцева И. Е. Архитектурный дискурс и его жанры в сфере профессиональной коммуникации (на материале французского языка) // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 4 (157).
  6. Кручинина Г. А., Пушкарева Е. А. Профессионально-деловая иноязычная компетенция как составляющая профессиональной компетентности бакалавров инженерно-строительных направлений подготовки // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия «Социальные науки». 2020. № 3 (59).
  7. Крылов Э. Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе: автореф. дисс. … д. пед. н. Екатеринбург, 2016.
  8. Максаев А. А. Проектирование предметного содержания учебных программ по иностранному языку для студентов вузов музыкального профиля // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2019. Т. 24. № 179.
  9. Механтьева Л. Е., Карпова А. В., Стеблецова А. О., Торубарова И. И. Иностранный язык в современной профессиональной подготовке специалистов медикопрофилактического дела: ответы на вызовы ФГОС 3++ // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81).
  10. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 07.03.01 Архитектура: приказ Минобрнауки России от 08 июня 2017 г. № 509. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/070301_B_3_15062021.pdf
  11. Профессиональный стандарт «Архитектор»: приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 04 августа 2017 г. № 616н. URL: https://profstandart.rosmintrud.ru/obshchiy-informatsionnyy-blok/natsionalnyy-reestr-professionalnykh-standartov/reestr-professionalnykh-standartov/index.php?ELEMENT_ID=67887
  12. Рехлова А. В. Структура и содержание иноязычной профессионально-коммуникативной компетенции как элемент профессиональной подготовки военного летчика // Балтийский гуманитарный журнал. 2016. Т. 5. № 3 (16).
  13. Сысоев П. В. Ключевые вопросы реализации предметно-языкового интегрированного обучения иностранному языку и профильным дисциплинам в российских вузах // Иностранные языки в школе. 2021. № 5.
  14. Сысоев П. В., Твердохлебова И. П. Предметно-языковое интегрированное обучение в России: история вопроса и современные исследования // Иностранные языки в школе. 2021. № 5.
  15. Тарханова И. Ю., Белкина В. В., Макеева Т. В. Измерение и оценка сформированности универсальных компетенций обучающихся при освоении образовательных программ бакалавриата, магистратуры, специалитета: коллективная монография / под науч. ред. И. Ю. Тархановой. Ярославль: РИО ЯГПУ, 2018.
  16. Цветкова С. Е., Дюдякова С. В. Профессионально-иноязычная коммуникативная компетенция будущих инженеров в области кораблестроения // Сибирский педагогический журнал. 2015. № 3.
  17. Sysoyev P. V., Zavyalov V. V. Teaching English as a Foreign Language to Law Students Based on Content And Language Integrated Learning Approach // Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019. Vol. 907.

Author information

Yulia Alekseevna Tarabarina

Moscow State University of Civil Engineering (National Research University)

About this article

Publication history

  • Received: January 9, 2022.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • речевые умения
  • речевые жанры
  • межкультурный профессионально ориентированный подход
  • предметно-языковое интегрированное обучение
  • архитектурный дискурс
  • speech skills
  • speech genres
  • cross-cultural professionally oriented approach
  • content and language integrated learning
  • architectural discourse

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)